Trillingsmetingen langs het spoor door Houten Gemeente Houten, 26 juni 2012 In opdracht van de gemeente Houten en ProRail gaat ingenieursbureau Witteveen+Bos de komende weken onderzoek doen naar trillingen door het spoor. Dit onderzoek is een vervolg op een onderzoek dat in 2011 heeft plaatsgevonden en houdt verband met de verdubbeling van het spoor in Houten van twee naar vier sporen. Aanleiding: spoorverdubbeling De afgelopen jaren heeft ProRail het spoor door Houten verdubbeld naar vier sporen waardoor de bereikbaarheid van Houten is verbeterd. Het treinverkeer is daardoor voor sommige inwoners nadrukkelijker aanwezig in hun woonomgeving. Op veel plekken zijn gelijktijdig met de werkzaamheden geluidschermen aangelegd om de hinder binnen maatschappelijk aanvaardbare normen te houden. Voor de trillingen hebben de gemeente en ProRail voor de start van de werkzaamheden de afspraak gemaakt dat ProRail zou proberen de trillingen niet te laten toenemen. Trillingenonderzoek 2011 In 2011 zijn metingen uitgevoerd om te beoordelen in hoeverre de intentie van ProRail gerealiseerd is. Uit deze metingen bleek dat de zone rond het station Houten aanmerkelijk minder trillingshinder heeft door de constructie van het station op palen. Voor de andere meetpunten was de uitkomst zo wisselend dat er besloten is om dit jaar nogmaals te meten. Ook zijn er een aantal klachten binnengekomen die niet goed op één lijn te brengen zijn met de uitkomsten van de metingen. Trillingenonderzoek 2012 De gemeente en ProRail hebben ingenieursbureau Witteveen+Bos opdracht gegeven het nieuwe onderzoek uit te voeren. Het doel hiervan is om een objectief beeld te krijgen van de mate van trillingshinder. We kijken daarom niet zo zeer of er sprake is van meer of minder trillingen dan vóór de spoorverdubbeling maar naar hoe de gemeten trillingen zich verhouden tot nu geldende streef- en grenswaarden. Een belangrijk verschil met de metingen van vorig jaar is dat er gedurende een langere periode wordt gemeten en dat het treinverkeer met video wordt vastgelegd, zodat we beter kunnen beoordelen welke trein welke trillingshinder veroorzaakt. Er wordt op vier punten een weeklang gemeten zodat de meest voorkomende treinpassages worden meegenomen. Meten is weten Er is de gemeente Houten veel aan gelegen om een goed beeld te krijgen van de trillingshinder die de omwonenden van het spoor ondervinden. Wij zijn ervan overtuigd dat het geplande onderzoek hierin voorziet. Mocht uit dit trillingenonderzoek blijken dat het trillingsniveau de geldende grenswaarden overschrijdt, dan biedt dit een objectieve basis voor verdere gesprekken met ProRail.
|