Loslaten geluidwetgeving levert besparing van 79 miljoen Ministerie van I&M, 25 juni 2012 In een beleidsonderzoek door het IBO, Interdepartementaal Beleidsonderzoek Beheer en Onderhoud, zijn besparingsopties op de beheer- en onderhoudsbudgetten van het hoofdwegennet, het hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem in kaart gebracht. Deze drie netwerken/systemen worden beheerd door Rijkswaterstaat. In de taakopdracht voor dit interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) is meegegeven dat gezocht moet worden naar besparingen, inclusief een variant met een besparingsopbengst van minimaal 20% van het bestaande budget. Die 20% komt overeen met een bedrag van structureel 168 mln. euro in 2028. Tevens is in de opdracht meegegeven dat de zoektocht met name gericht moet zijn op besparingen die wijziging van wet- en regelgeving vergen; deze laatste toespitsing heeft als achtergrond dat recent binnen de bestaande wet- en regelgeving is omgebogen. Geluid De maatregelen met de grootste besparing hebben betrekking op geluid, zie de figuur hieronder. De effecten op bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid zijn tevens in kaart gebracht. De redactie vindt het opvallend in deze tabel dat verlaging van de maximum snelheid ook geld bespaart, en dat de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid hiermee juist groter wordt.
De huidige minister waagt zich niet aan een reactie. "Een volgend kabinet zal inhoudelijk een reactie geven op het rapport", zo stelt zij in een brief aan de Tweede Kamer.
|