Besluit hogere snelheid A13 Overschie genomen ondanks protest Diverse bronnen, 8 juli 2012 De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 2 juli 2012, daags na de inwerkingtreding van de SWUNG-wetgeving, de snelheid op 3 snelwegen met 80-kilometerzones verhoogd. Er mag nu 100 kilometer per uur worden gereden. Het zijn de A13 bij Overschie, de A12 bij Voorburg en de A10-West bij Amsterdam. Volgens een artikel in NRC-Handelsblad werd de maximumsnelheid op deze snelwegen 10 jaar geleden juist verlaagd van 100 naar 80 kilometer om geluidsoverlast en luchtverontreiniging te reduceren. (Klik hier voor het archief van Geluidnieuws over snelheid.) Maar volgens de minister heeft die verlaging nauwelijks effect gehad. Wethouders in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Leidschendam-Voorburg hebben geprobeerd om de maatregel van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) tegen te houden. Burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam hadden bijvoorbeeld op 6 juni officieel protest aangetekend tegen het besluit van minister Schultz van Haegen om de maximumsnelheid op de A13 te verhogen van 80 naar 100 km per uur. Het stadsbestuur geeft daarmee gehoor aan een oproep van de GroenLinks-fractie. Volgens GroenLinks heeft minister Schultz onvoldoende onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van de snelheidsverhoging voor de bewoners van Overschie. 'De toename van fijnstof en geluidsoverlast is niet onderzocht en over de uitstoot van stikstofdioxide is alleen een globale schatting gemaakt', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks. Om de luchtkwaliteit te meten heeft GroenLinks op vier punten langs de A13 zelf meetapparatuur geplaatst. Bonte is blij met het bezwaarschrift dat wethouder Jeannette Baljeu namens Rotterdam tegen het besluit van de minister heeft ingediend. 'Rotterdam maakt onomwonden duidelijk dat de gezondheid van omwonenden vele malen zwaarder weegt dan de snelheidswinst op de A13. Bezwaar Met het bezwaarschrift maakt Rotterdam gebruik van het recht van belanghebbenden om bezwaar tegen een besluit van de minister in te dienen. Ook tientallen bewoners van Overschie maakten in de afgelopen dagen al van die mogelijkheid gebruik. Naast argumenten die samenhangen met luchtkwaliteit heeft de gemeente Rotterdam in de zienswijze opgenomen dat de specifieke effecten voor geluid langs de A13 niet zijn onderzocht. Ook de effecten van de snelheidsverhoging op slaapverstoring en aantal gehinderden is niet bekend. De gemeente ziet dit als een belangrijk gemis in de onderbouwing van het voornemen. Minister Op de ontvangen bezwaren heeft de demissionair minister van I&M, mw. Schultz van Haegen, antwoorden geformuleerd en op 26 juni 2012 aan de Tweede Kamer gestuurd. In totaal gaat het om 52 pagina's met reacties (naar schatting 5000 reacties; per indiener echter meer dan een reactie). Enkele voorbeelden:
In de verwerking van de reacties stelt de minister dat op grond van de SWUNG wetgeving het geluid van de wegen waar het hier om gaat (A10 Amsterdam, A12 Voorburg-Den Haag (stad uit) en A13 Overschie) binnen de gpp's zal blijven. Handhaving De trajectcontrolesystemen moeten vanwege de snelheidsverhoging worden aangepast. Dit neemt volgens het OM enkele weken in beslag. De systemen staan tot die tijd uit; de politie handhaaft met andere middelen. Op de A10 mag overdag 100 km/u worden gereden. Omwille van de geluidsnormen blijft tussen 19.00 en 6.00 uur de limiet van 80 km/u gelden. Alleen in de avond en nacht is het trajectcontrolesysteem actief. In de loop van 2013 wordt het systeem op de A10 vervangen door een nieuw trajectcontrolesysteem dat 24 uur per dag op wisselende snelheden kan handhaven.
|