Besluit hogere snelheid A13 Overschie genomen ondanks protest

Diverse bronnen, 8 juli 2012

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 2 juli 2012, daags na de inwerkingtreding van de SWUNG-wetgeving, de snelheid op 3 snelwegen met 80-kilometerzones verhoogd. Er mag nu 100 kilometer per uur worden gereden. Het zijn de A13 bij Overschie, de A12 bij Voorburg en de A10-West bij Amsterdam.

Volgens een artikel in NRC-Handelsblad werd de maximumsnelheid op deze snelwegen 10 jaar geleden juist verlaagd van 100 naar 80 kilometer om geluidsoverlast en luchtverontreiniging te reduceren. (Klik hier voor het archief van Geluidnieuws over snelheid.) Maar volgens de minister heeft die verlaging nauwelijks effect gehad.

Wethouders in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Leidschendam-Voorburg hebben geprobeerd om de maatregel van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) tegen te houden. Burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam hadden bijvoorbeeld op 6 juni officieel protest aangetekend tegen het besluit van minister Schultz van Haegen om de maximumsnelheid op de A13 te verhogen van 80 naar 100 km per uur. Het stadsbestuur geeft daarmee gehoor aan een oproep van de GroenLinks-fractie.

Volgens GroenLinks heeft minister Schultz onvoldoende onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van de snelheidsverhoging voor de bewoners van Overschie. 'De toename van fijnstof en geluidsoverlast is niet onderzocht en over de uitstoot van stikstofdioxide is alleen een globale schatting gemaakt', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks. Om de luchtkwaliteit te meten heeft GroenLinks op vier punten langs de A13 zelf meetapparatuur geplaatst.

Bonte is blij met het bezwaarschrift dat wethouder Jeannette Baljeu namens Rotterdam tegen het besluit van de minister heeft ingediend. 'Rotterdam maakt onomwonden duidelijk dat de gezondheid van omwonenden vele malen zwaarder weegt dan de snelheidswinst op de A13.

Bezwaar

Met het bezwaarschrift maakt Rotterdam gebruik van het recht van belanghebbenden om bezwaar tegen een besluit van de minister in te dienen. Ook tientallen bewoners van Overschie maakten in de afgelopen dagen al van die mogelijkheid gebruik.

Naast argumenten die samenhangen met luchtkwaliteit heeft de gemeente Rotterdam in de zienswijze opgenomen dat de specifieke effecten voor geluid langs de A13 niet zijn onderzocht. Ook de effecten van de snelheidsverhoging op slaapverstoring en aantal gehinderden is niet bekend. De gemeente ziet dit als een belangrijk gemis in de onderbouwing van het voornemen.

Minister

Op de ontvangen bezwaren heeft de demissionair minister van I&M, mw. Schultz van Haegen, antwoorden geformuleerd en op 26 juni 2012 aan de Tweede Kamer gestuurd. In totaal gaat het om 52 pagina's met reacties (naar schatting 5000 reacties; per indiener echter meer dan een reactie).

Enkele voorbeelden:

  • Rapporten zeggen mij niets. We hebben mensen nodig die nadenken. Kijk verder dan tot de neus van de eigen auto en houdt de snelheid op ringwegen laag. Brengt u de snelheid omhoog dan kunt u hoogstens snel doorrijden tot de volgende totale stilstand.
  • Meer geluidsoverlast: De geluidsoverlast rondom de A10-West in Amsterdam neemt toe door de snelheidsverhoging. De rolweerstand van voertuigen wordt groter en de daardoor wordt er meer geluid geproduceerd, vooral door de banden. Dit geluid zal niet verminderen door schonere of elektrische auto's.
  • Op het moment dat er besloten was de geluidswal niet te verlengen (en verbeteren)tot aan knoopunt van Lelielaan (naast Bastion hotel) ging men uit van 80 km/uur. M.i. zijn de argumenten met een verhoging niet meer accuraat en moet dit herzien worden. Daarom verzoek ik u om het eerdere besluit opnieuw te overwegen/aan te passen en de geluidswal door te zetten en structureel te verbeteren (inmiddels zijn er betere mogelijkheden dan de huidige glazen platen) die meer geluid absorberen.
  • In het "Akoestisch onderzoek op referentiepunten voor: A10 km 21.2 tot km 27.2" van 25 mei 2012 staan volgens mij aannames rondom de rijstrookpositie van vrachtwagens op de A10 West die niet overeenkomen met de dagelijkse praktijk. Dit kan consequenties hebben voor de geluidsniveaus in de referentiepunten. Voor bijvoorbeeld het wegsegment 49 en 57 wordt aangenomen dat het vrachtverkeer in de rechter rijstrook rijdt. Echter een groot gedeelte van het vrachtwagenverkeer sorteert hier voor in de geheel linker rijstrook. Hierdoor is het geluidsniveau in de referentiepunten aan de oostzijde naar verwachting hoger dan de huidige berekeningen laten zien.
  • Het verschil tussen 80 en 100 km is significant qua geluid.
  • Enkele jaren geleden is de maximumsnelheid teruggebracht van 100 km/uur naar 80 km/uur, in verband met onder meer het verbeteren van de luchtkwaliteit, verminderen van geluidsoverlast en verbetering van de verkeersdoorstroming. Het is dubieus dat deze argumenten binnen luttele jaren allemaal blijkbaar niet meer van toepassing zijn.

In de verwerking van de reacties stelt de minister dat op grond van de SWUNG wetgeving het geluid van de wegen waar het hier om gaat (A10 Amsterdam, A12 Voorburg-Den Haag (stad uit) en A13 Overschie) binnen de gpp's zal blijven.

Handhaving

De trajectcontrolesystemen moeten vanwege de snelheidsverhoging worden aangepast. Dit neemt volgens het OM enkele weken in beslag. De systemen staan tot die tijd uit; de politie handhaaft met andere middelen.

Op de A10 mag overdag 100 km/u worden gereden. Omwille van de geluidsnormen blijft tussen 19.00 en 6.00 uur de limiet van 80 km/u gelden. Alleen in de avond en nacht is het trajectcontrolesysteem actief. In de loop van 2013 wordt het systeem op de A10 vervangen door een nieuw trajectcontrolesysteem dat 24 uur per dag op wisselende snelheden kan handhaven.

Bronnen: Groen Links,  Brief gemeente, Ministerie van I&M, verwerking van reacties, NRC Handelsblad, OM
    home...