Wassende weg: stiller en schoner

Gemeente Rotterdam - 16 augustus 2011

De eerste metingen naar het effect van de Wassende Weg geven aan dat het verkeerslawaai met 4 decibel verminderd is. Voor luchtkwaliteit heeft Gemeentewerken een verbetering van 20% gemeten, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Ook de slijtvastheid van het wegdek is goed.

Proef

Gemeentewerken heeft als proef aan de Westzeedijk in Rotterdam over een lengte van 100 meter een wegdek aangelegd dat bestaat uit een speciaal soort zeer open asfalt beton (zoab). Het asfalt is voor de Wassende Weg ontworpen. Hierbij is de juiste balans gezocht tussen enerzijds waterdoorlatendheid en anderzijds een goede levensduur. Dit asfalt vangt schadelijke en vervuilende fijnstofdeeltjes op. Het fijnstof wordt op de Wassende Weg met opgeslagen regenwater 'gewassen' en daarna afgevoerd naar het riool. Het water wordt gezuiverd en daarna hergebruikt.

Resultaat metingen

De pilot met de Wassende Weg is in 2009 van start gegaan. In het najaar van 2009 en het voorjaar en najaar van 2010 zijn metingen gedaan om de effectiviteit van de weg te onderzoeken. Het streven van de proef was om de hoeveelheid fijnstof met minimaal 8% omlaag te brengen en de hoeveelheid verkeerslawaai met 3 decibel te verlagen. Voor geluid is dat ruimschoots gelukt. Door de open structuur van het asfalt is er minder verkeerslawaai. Tijdens de metingen is een vermindering van ruim 4 dB vastgesteld. Ook het resultaat voor fijnstof is goed, maar het bleek echter niet mogelijk om het effect van de Wassende Weg uit andere mogelijke invloedsfactoren te isoleren. De resultaten zijn dus bemoedigend.

Verbetering

De Wassende Weg kan nog verder verbeterd worden. Gemeentewerken wil daarom de proef met de Wassende Weg uitbreiden. Op dit moment onderzoekt het Ingenieursbureau van Gemeentewerken of er een doorontwikkelde versie van de Wassende Weg kan worden aangelegd in Stadshavens of op de Maasboulevard.

Bronnen: Gemeente Rotterdam

home...