Maatregelen tegen overschrijding grenswaarden HSL 24 augustus en 7 oktober 2011 Minister Schultz van Haegen heeft de Tweede Kamer geinformeerd over de nieuwe ontwikkelingen over geluid door de HSL. Overschrijding in 2011 Sinds de ingebruikname van de HSL-Zuid ervaren de omwonenden met name in de gemeente Lansingerland geluidsoverlast van de treinen die rijden op de HSL-Zuid. Om de geluidhinder van omwonenden te verminderen is het tijdelijke materieel vorig jaar aanzienlijk stiller gemaakt. Om meer inzicht in de geluidsituatie te krijgen zijn tevens diverse geluidmetingen uitgevoerd. De metingen zijn gebruikt voor aanvullende berekeningen. Inmiddels zijn de resultaten hiervan beschikbaar. De minister schrijft in haar brief: "Aan de oostzijde van de HSL Zuid in Lansingerland zijn metingen verricht bij een recent gebouwd nieuwbouwappartement op de zevende verdieping, op 75 meter van de hart van het spoor." De verwachte geluidbelasting in 2011 op deze locatie lijkt 59,5 dB(A) te bedragen; dit zou een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde uit het Tracébesluit (57 dB(A)) betekenen. Priomaterieel stiller TNO stelde vast dat het stiller maken van het Priomaterieel (waarmee tijdelijk op de HSL-zuid wordt gereden) heeft geleid tot een 11 à 13 dB lager geluidsexpositie niveau. In de tweede helft van 2010 had TNO bij metingen aan de westzijde al een reductie van 9 à 11 dB geconstateerd. De getroffen maatregel "aanpassing van het remsysteem en gladdere wielen" heeft gezorgd voor een significant lagere geluidsbelasting, waardoor de geluidsoverlast sterk is verminderd. Aanvullende maatregelen Naar aanleiding van bovengenoemde berekeningen heeft er op 1 september jl. overleg plaatsgevonden met de gemeente Lansingerland. Eén van de belangrijkste conclusies van het gesprek was dat de akoestische effecten van eventuele aanvullende geluidmaatregelen voor zowel de tijdelijke als de eindsituatie op dit moment onbekend zijn en dat aanvullend onderzoek nodig is. Tegelijkertijd heeft de minister de gemeente Lansingerland gezegd dat zij bereid is om door middel van een pilot te verkennen of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn. Zij zal daarbij vanzelfsprekend de doelmatigheid in ogenschouw moeten nemen. De pilot behelst het aanbrengen van maatregelen in een gedeelte van de bak en het meettechnisch bepalen van de akoestische effectiviteit ervan. Hierbij zullen de effecten van het aanbrengen van raildempers, het plaatsen van absorberende elementen op de bovenbouw en/of het verbeteren van de absorptie van de wanden van de halfverdiepte open bak nader worden onderzocht. De definitieve situatie kan pas in beeld worden gebracht als nieuwe geluidmetingen zijn uitgevoerd met het nieuwe hogesnelheidsmaterieel dat op hoge snelheid over de infrastructuur van de HSL-Zuid gaat rijden. De minister belooft de Tweede Kamer op de hoogte te houden. Bronnen: Ministerie van I&M, Nieuwsbank, Voortgangsrapportage HSL-Zuid |