Rijdende rechter kan conflict geluidshinder niet beslechten

Redactie, 9 oktober 2011

In NCRV-programma De Rijdende Rechter behandelt mr. Frank Visser dit keer de zaak tussen de familie van Spaandonck en hun buurman in het Zeeuws-Vlaamse Sint Jansteen. Naast de familie is 15 jaar geleden een bedrijf gekomen waar folders worden gemaakt. Daarvoor was er een sokkenfabriek in het bedrijf gevestigd.

De laatste tijd zijn de reclameblaadjes niet aan te slepen, aldus de NCRV in de aankondiging voor het programma. De vrachtwagens rijden af en aan en de familie Van Spaandonck is de wanhoop nabij. De overlast zorgt ook voor grote spanningen binnen hun huwelijk. Gewapend met een geluidsmeter, met Jan Kramer van de NSG aan de knoppen, gaat Mr. Visser op onderzoek uit. Zoals hierna blijkt, zal Frank Visser dit complexe, sterk planologisch en juridisch getinte, dispuut niet op kunnen lossen.

Het vakblad logistiek nl ziet het simpeler en schrijft naar aanleiding van de uitzending van de Rijdende Rechter. "Bedrijven zullen het allemaal wat stiller moeten doen. Dat vraagt, behalve om fatsoen en respect, om nieuwe, stillere technologie in transport, stille processen in magazijnen en tenslotte betere geluidsisolatie. Met 700 doden per jaar zou lawaai wel eens het nieuwe asbest kunnen worden". 

Activiteitenbesluit

Helaas komt mr. Frank Visser niet tot een oplossing. Het bedrijf heeft een vergunning, al is het gegroeid de laatste jaren, en al wordt de normafstand overschreden, het mag allemaal, ook met een afstand van 3 meter tot de buren. Een deskundige vanuit DHV betoogt nog dat de grenswaarde uit het Activiteitsbesluit mogelijk wordt overschreden, maar ook dat kan worden toegestaan door de gemeente.

Wat Frank Vissers de bewoners tussen de regels adviseert, is een handhavingsverzoek in te dienen bij de gemeente. De redactie van Geluidnieuws denkt dat dit weinig kans van slagen heeft. Bovendien duurt zo een procedure bijzonder lang.

Klik hier om de uitzending te bekijken

Lapmiddelen

Het enige wat de rijdende rechter nu kan doen, is in dit conflict tussen buren, enkele eisen aanscherpen waar het bedrijf waarschijnlijk toch al aan moet voldoen. Lostijden handhaven tussen 7 uur 's morgens en 19 uur 's avonds, de motoren van de vrachtauto's mogen maar 10 minuten blijven draaien, en vrachtwagens die niet bij het bedrijf horen moeten worden geweerd. Een beetje lapmiddelen.

De uitzending laat zien, hoe moeilijk geluid is, Frank Visser zei het ook zelf, het is ingewikkeld. Maar vooral ook dat er gewoon geen oplossing is die aan alle partijen recht doet. De gemeente had het moeten oplossen, maar hoe, zonder een van partijen erg te treffen, dat is erg onzeker.

Bronnen: Via nieuwsbank, Uitzending gemist. Logistiek.nl

home...