Geluidshinder is een groeimarkt
Walther Ploos van Amstel, 5 oktober 2011
Geluidsstress is dodelijk:
jaarlijks 700 sterfgevallen. Lawaai is een serieus probleem voor
bewoners, bedrijven en overheden.
Bij de containerterminal van
bierbrouwer Heineken in Alphen aan den Rijn is er steeds meer verzet
van omwonenden die klagen over geluidsoverlast. Het stille asfalt moet
nog stiller worden met nieuwe banden voor vrachtwagens.
De Utrechtse club Poema moest
sluiten vanwege geluidsoverlast. Een Amsterdamse wethouder nam het op
voor de aanpak van het herrie van terrassen. Lawaai is ‘hot’.
De eerste reacties bij klachten
over geluidshinder zijn vaak : ‘dan had je daar maar niet moeten gaan
wonen’. Maar, nu meer dan 80 procent van Nederlanders in een overvol
stedelijk gebied wonen en werken, zijn de reacties meer genuanceerd.
Zwerflawaai
Het afgelopen jaar dook het woord
zwerflawaai op in weblogs. Ook ik dacht even last te hebben van
zwerflawaai. Wij worden 2 tot 3 keer per nacht wakker van onverwacht
lawaai. De absolute nummer een zijn de brandweerwagens.
Nummer twee zijn de verouderde
Oost-Europese goederenwagons die NS voor railvervoer gebruikt. Nummer
drie is het bevoorradend verkeer voor bouwplaatsen en horeca, dat
achteruit rijdt voor onze deur, met dat venijnige piepje.
Mijn vage klachten kregen
eindelijk een naam, een patiëntenvereniging en een plek om erover te
praten. Maar, ons lawaai bleek niet onder de definitie van zwerflawaai
te vallen. Het moest gaan om gedragingen van passanten op straat en op
het water: schreeuwen, muziek en amok maken.
Ons lawaai hoort bij het verkeer
of is geen zwerflawaai omdat de veroorzaker niet anoniem is en de plek
bekend is. Was ik even blij dat kwaal een naam kreeg, maar nu vielen
onze symptomen niet onder de kwaal. Geen naam, geen
patiëntenvereniging en geen plek om erover te praten. Geluid, en dan
vooral geluidshinder, knaagt aan je.
Geluidsstress
‘Geluidsstress is dodelijk:
jaarlijks 700 sterfgevallen’, stond er in juni op de voorpagina van
een landelijk dagblad. Deze cijfers komen van de onderzoeksraad van de
Europese Unie. Een op de vier Nederlanders stoort zich regelmatig aan
de buren of langs denderend verkeer.
Structureel ergeren 700.000
Nederlanders zich aan de overlast en ruim de helft daarvan slaapt niet
of nauwelijks meer.
Lawaai is slecht voor de
volksgezondheid. Het leidt tot slaapstoornissen, chronische
vermoeidheid, verhoogde bloeddruk, hartritmestoringen, slecht
functionerende hart- en bloedvaten, misselijkheid, duizeligheid en
hoofdpijn.
Het Nationaal Kompas
Volksgezondheid maakt de inschatting dat rond de 270.000 Nederlands er
last van hebben. Geluidsstress is een serieus probleem.
Stil zijn voor de buren
Meer, en vaak terechte, aandacht
in de media voor geluidshinder leidt ongetwijfeld tot meer klachten.
De ‘heb-ik-ook-ers’ zullen zich snel melden. Bij nieuwe
bestemmingsplannen en vergunningsaanvragen komen er meer bezwaren.
Wij, bedrijven, overheden en
consumenten zullen het allemaal wat stiller moeten doen. Dat vraagt,
behalve om fatsoen en respect, om nieuwe, stiller technologie, stille
processen en betere geluidsisolatie. Geluidshinder is een groeimarkt.
Het meten van geluid, ontwikkelen
van geluidscontouren bij bestemmingsplannen, geluidsisolatie,
geluidsarme technieken en, als niets meer helpt, oordoppen op maat
voor een goede nachtrust.
----
Bron: Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan
de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit
en Logistiek. Volg Walther ook op
Twitter.com/Delaatstemeter. Overgenomen met toestemming van de
auteur.
|