Containerterminal Alpherium 72 keer in de fout Bas Dijkhuizen, Logistiek.nl, 10 oktober 2011 De boetesom van containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn is opgelopen tot 72.000 euro. De teller voor Overslag Terminal Alphen (OTA) stond eind augustus nog op 44.000 euro. Alpherium heeft 72 keer de geluidsnorm overschreden sinds de dwangsom-oplegging, aldus een artikel in Logistiek.nl. De OTA moet sinds twee maanden duizend euro betalen voor iedere overtreding. Voor 65 overtredingen à duizend euro heeft de provincie Zuid-Holland een invorderingsbrief verstuurd. Ook de zeven andere fouten worden nog in rekening gebracht. De boete van Alpherium kan oplopen tot maximaal 100.000 euro. Als de OTA die grens overschrijdt, volgen nieuwe sancties. Sinds juni heeft Alpherium een dwangsom opgelegd gekregen. Geluidsoverlast Sinds de opening van het Alpherium, vorig jaar oktober, klagen omwonenden in de wijk Gouwsluis steen en been over geluidsoverlast van de containerterminal. Exploitant Van Uden gebruikt de OTA voornamelijk voor de overslag van Heineken-exportbier dat uiteindelijk per binnenvaartschip naar de haven van Rotterdam wordt vervoerd. Groei overslag Gemiddeld worden door OTA sinds afgelopen juli per week tweeduizend teu aan containers met exportbier overgeslagen. Het laden en lossen van de containers gebeurt nu nog overdag. Van Uden wil deze activiteiten ook 's avonds en 's nachts uitvoeren. Hiervoor ligt een vergunningsaanvraag bij de gemeente Alphen aan den Rijn. Bewoners van de wijk Gouwsluis willen dat de gemeente afziet van het verlenen van deze vergunning. Tot hier de berichtgeving in Logistiek.nl Geluidsmetingen Op 28 juni 2011 werd bekend dat Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland overslagterminal Alphen (Alpherium) vijf lasten onder dwangsom oplegden. Uit geluidsmetingen is gebleken dat het Alpherium het maximale geluidsniveau van de milieuvergunning overschrijdt. Daarnaast stapelt het Alpherium containers te hoog op, leeft zij de dienstregeling voor schepen niet na en worden ’s nachts containers geplaatst, geladen en gelost op de noordwestelijke punt van de inrichting. Het Alpherium kreeg toen twee weken de tijd om de lasten onder dwangsom op te volgen. Het Alpherium is op 1 oktober 2010 geopend om het goederenvervoer over water te stimuleren en vervoer over de weg te ontlasten. Vanaf de opening heeft de provincie veel klachten van omwonenden ontvangen over geluidsoverlast ’s nachts door laden, lossen en verplaatsen van containers. Uit geluidsmetingen die de provincie heeft laten uitvoeren blijkt dat het Alpherium regelmatig het maximaal toegestane geluidsniveau overschrijdt. Alpherium schrijft... Op 7 juli 2011 schreef Alpherium aan de omwonenden dat gedurende de opstartperiode een aantal zaken niet goed gegaan zijn, waardoor zij de milieuvergunning niet altijd konden naleven. Soms lag de oorzaak bij het Transferium, maar soms was het overmacht. Onder andere was de hefbrug Waddinxveen over de Gouwe in juni gestremd waardoor Alpherium achterstand in het werk opliep. Daarom moest er 's nachts worden gewerkt. Dit heeft het bedrijf gemeld bij de provincie. Een andere reden was door de omleiding van de weg, N207, over het terrein, moest dichter bij de bewoning gewerkt worden. Vanwege het succes van de terminal was er ruimtegebrek, waardoor de containers vier hoog gestapeld moesten worden, hetgeen in strijd is met de vergunning. Ook was er een langdurige storing van de kranen. Het bedrijf heeft geluidsarme apparatuur besteld en heeft aan de provincie voorgesteld een muur van containers rond de terminal te willen plaatsen als geluidsscherm Onder de hefbrug De bewonersvereniging "Onder de Hefbrug" heeft de provincie verzocht op te treden tegen de overlast van het Alpherium in de nacht. Bronnen:
|