Duizenden gehinderden in toekomstige Zuidas Flanken

Redactie, 29 april 2011

In het MER voor de Flanken van de Zuidas is zorgvuldig onderzoek gedaan naar verkeersafwikkeling, geluid en luchtkwaliteit. Uit het rapport blijkt dat zonder het nemen van maatregelen er grote knelpunten zullen zijn op het vlak van geluidhinder als gevolg van het extra verkeer, aldus in het kort de conclusie van de commissie MER.

Flanken

De gemeente Amsterdam wil de Zuidas verder ontwikkelen. Het gaat om grootschalige ontwikkeling van kantoren, woningen en diverse voorzieningen in de Flanken van de Zuidas.

MER

In het MER is de meeste aandacht uitgegaan naar verkeersafwikkeling, geluid en luchtkwaliteit. In het MER is helder aangeven dat zonder maatregelen ongeveer 30% van de gebruikers van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen, ernstig gehinderd worden door verkeersgeluid. De ligging van het plangebied direct aan de A10 is daar debet aan. Het MER laat duidelijk zien dat maatregelen de hinder fors kunnen beperken.

Alternatieven scoren zeer negatief

Uit het MER blijkt dat alle alternatieven (zeer) negatief scoren op het aspect wegverkeerlawaai. Dit komt met name door de ligging aan weerszijden van de A10. Het blijkt dat het percentage ernstig gehinderden bij alle modelvarianten 20-31% bedraagt. Dit zijn zeer forse percentages. (Redactie: Niet alleen dit percentage is hoog, maar ook de absolute aantallen. Er zijn ca. 8000 gehinderden in woningen met een hogere waarde. Daarbij komen nog 3000 gehinderden in woningen met een dove gevel).

Bij een fors aantal bestaande woningen (ten zuiden van de De Boelelaan, tussen de Buitenveldertselaan en de Van Leijenberghlaan en ter plaatse van de woningen aan de Krooswijkhof, gelegen langs de De Boelelaan) is sprake van een toename van meer dan 1,5 dB. Deze woningen hebben in de huidige situatie en referentie situatie ook al een zeer hoge geluidsbelasting.

Geluidbeperkende maatregelen kunnen zeer effectief zijn. De Commissie heeft onder andere de volgende aanbevelingen voor de verdere uitwerking van het plan:

  • Gezien de nu al zwaar belaste situatie zoveel mogelijk maatregelen aan de bron te realiseren zoals de toepassing van geluidarm asfalt op de doorgaande wegen;

  • Bij de realisatie van (kantoor)gebouwen in de gebieden die direct aan de rand van de verkeersaders (A10 en spoorlijnen) grenzen er voor te zorgen dat deze bebouwing zodanig aaneengesloten wordt uitgevoerd dat er een natuurlijke afscherming ontstaat voor de achterliggende gebieden waar met name gevoelige bestemmingen worden gerealiseerd. Zie hiervoor ook de afschermingprincipes die in het geluidrapport zijn opgenomen;

  • De fasering van de woningbouw in de Flanken af te stemmen op de mogelijke realisatie van het Dok. Uit het geluidrapport blijkt dat de realisatie van het Dok de meeste geluidreducerende effecten tot gevolg heeft waardoor veel minder geluidreducerende maatregelen voor gevoelige bestemmingen noodzakelijk zijn.

Bron: Commissie MER

home...