Maximum snelheid rijkswegen omhoog Ministerie I&M, 11 februari 2011 Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu start de komende vier maanden een experiment op acht trajecten als opmaat naar de landelijke uitrol van hogere maximum snelheden. Daarbij is het nieuwe uitgangspunt een maximumsnelheid van 130 km/u. Deze kabinetsperiode is de maximumsnelheid op ruim een derde van het Nederlandse hoofdwegennet verhoogd naar 130.
“Ik wil het meeste halen uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd. Ook moeten snelheden beter aansluiten bij de belevenis van de weggebruiker. Als het rustig is, is een snelheid van 80 km/u niet te begrijpen”, aldus minister Schultz van Haegen. Afsluitdijk Het eerste traject waar 130 km/uur mag worden gereden is vanaf 1 maart op het traject A7 Wognum-Afsluitdijk in beide richtingen. Automobilisten mogen daar het gaspedaal iets dieper indrukken. Het eerste 130-traject op de afsluitdijk heeft 2x 2 rijstroken en een totale lengte van 53 km. Het traject wordt aan het begin en eind gemarkeerd met borden die aangeven dat er op het traject sprake is van een verhoogde snelheidslimiet. Verder staan er verkeersborden met een rode rand en 130 in de berm. De nieuwe maximumsnelheid wordt op de gebruikelijke wijze gehandhaafd door de politie. In verband met de verkeersveiligheid blijft de aangepaste snelheid ter hoogte van het monument (100 km/h) en de Stevinsluizen (70 km/h) van kracht. Een derde De minister verwacht dat rond een derde van alle snelwegen een snelheid van 130 km/u mogelijk moet zijn zonder grote investeringen in maatregelen voor leefomgeving. Op plekken waar vanwege de normen geen permanente verhoging mogelijk is, onderzoekt de minister een dynamische verhoging voor bepaalde tijdstippen op een dag. Op deze manier wordt voor elke snelweg in Nederland in kaart gebracht of de snelheid verhoogd kan worden naar 100, 120 of 130 km/u. De acht experimenten met 130 km/u zijn:
Daarnaast wordt de snelheid dynamisch verhoogd op:
Bron: Ministerie I&M |