VNG doet oproep aan Tweede Kamer over Stiller Stadsverkeer VNG, 18 november 2010 De VNG doet een oproep aan Tweede Kamer om het Programma Stiller Stadsverkeer niet te schrappen. Het kabinet heeft besloten de subsidie voor het Programma Stiller Stadsverkeer (PSS) te beëindigen. Voor dit programma was € 10 miljoen gereserveerd uit de ISV-middelen voor de periode 2011-2013. De VNG pleit voor voortzetting van het programma. Voor de zomervakantie is dit in een bestuurlijk overleg met het vorige kabinet afgesproken. Aanpakken bij de bron Investeren in bronmaatregelen is veel efficiënter en veel goedkoper dan andere maatregelen, zoals gevelinsolatie of geluidsschermen. Ook de minister erkent het belang van bronbeleid, zoals te lezen is in de aanbiedingsbrief bij het wetsvoorstel Introductie geluidsproductieplafonds (32 252). De Tweede Kamer heeft bij de behandeling van de begrotingsbehandeling in 2008 ook nadrukkelijk gevraagd om meer aandacht voor bronbeleid. Het programma Stiller Stadsverkeer is hier een direct resultaat van. Geld voor gemeenten Als het kabinet besluit het programma toch te beëindigen, dan moet dit geld beschikbaar blijven voor gemeenten, zodat zij zelf de nodige maatregelen kunnen treffen. Verhogmg maximum snelheden De VNG zet ook vraagtekens bij de verhoging van de maximum snelheden op autosnelwegen en andere wegen omdat dit ten koste gaat van verkeersveiligheid (doden en gewonden), luchtkwaliteit en geluidoverlast. Bovendien levert zo'n snelheidsverhoging voor de weggebruikers bij verreweg de meeste verplaatsingen met of nauwehjks tijdwinst op. De derogatie die Nederland van de EU heeft gekregen op basis van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) loopt tot 2015. Er is geen of nauwelijks ruimte om extra emissies toe te staan, zeker nu een belangnjke maatregel - namelijk de kilometerheffing - komt te vervallen. De VNG meent dat op rijksniveau middelen gereserveerd moeten worden om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen. De VNG denkt hierbij ook aan nieuwe knelpunten op / langs het hoofd- en onderhggend wegennet. Vooral steden omnngd door snelwegen zullen de negatieve gevolgen van de snelheidsverhoging ervaren. De gevolgen voor de iokale situatie moeten daarom expliciet worden meegenomen bij de beslissing om de snelheid te verhogen Bron: VNG |