Onderzoek naar glijvluchten gedurende de gehele nacht NLR, 18 december 2010 Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) gaat samen met KLM en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onderzoeken of het aantal Continuous Descent Approaches (CDA’s), of glijvluchten, in de nachtlijke uren vergroot kan worden. Zij doen dit gezamenlijk in het kader van een project binnen het SESAR-programma. SESAR staat voor Single European Sky ATM Research dat onder andere als doel heeft de CO2-uitstoot in Europa te verminderen. Emissies Glijvluchten reduceren de uitstoot van schadelijke emissies en veroorzaken minder geluid. De CDA’s worden tussen 23:00 en 06:00 uur uitgevoerd op Schiphol. Deze procedures worden vanaf 4000 ft (ongeveer 1,2 kilometer hoogte) continu dalend gevlogen. Wanneer het verkeersbeeld het toelaat, worden de continue daalvluchten uitgevoerd vanaf kruishoogte (circa 11 km, ofwel Top of Descent). Uit de praktijk blijkt dat na 04:00 uur deze brandstof en emissie besparende procedures regelmatig niet kunnen worden uitgevoerd. Het onderzoek is erop gericht hoe de hele nacht deze ‘Top of Descent CDA’s’ kunnen worden gevlogen. Onzekerheid Het vluchtpad van een vliegtuig dat een CDA uitvoert, heeft een bepaalde mate van onzekerheid. Het vliegtuig bepaalt namelijk zelf zijn optimale pad. Hierdoor is meer ruimte nodig tussen de verschillende vliegtuigen dan bij een normale nadering. Door deze grotere onzekerheid dreigen vliegtuigen vaak te dicht bij elkaar te komen en moet de verkeersleider ingrijpen. Dit breekt de CDA af, hetgeen leidt tot meer brandstofgebruik. Een betere planning van en tijdens de vlucht moet er voor zorgen dat de CDA ook op drukkere momenten kan worden gevlogen. In het onderzoek wordt gewerkt aan een manier om vliegtuigen op strakke tijdschema’s te laten landen zodat een CDA kan worden ingepland – ook als het drukker is. Dat kan door een vliegtuig in een zeer vroeg stadium (ver voor de Nederlandse grens) bij te sturen. Om een optimale planning te realiseren zal het systeem communiceren met de vliegtuigen via een satellietverbinding. Op basis van de verzamelde gegevens wordt een optimale planning gemaakt die vliegtuigen een grote kans geeft een ongestoorde CDA te vliegen. Bron: NLR (ingekort) |