Volvo Hybride krijgt certificaat Quiet Truck

Volvo, 8 november 2011, aanvullingen door de redactie

Volvo ontvangt voor de Volvo FE Hybrid op dinsdagmiddag 8 november, tijdens het congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit, officieel het Piek-Keur certificaat Quiet Truck. Met dit certificaat toont Volvo Trucks aan dat haar hybride-truck voldoet aan een uiterst laag geluidsniveau. Deze truck mag daarom ingezet worden voor dagranddistributie. Eerder kregen IVECO Nederland en Mercedes-Benz Nederland B.V. het certicaat.

De Volvo FE Hybride heeft om het Piek certificaat te verkrijgen een gedwongen elektrische mode met behulp van een schakelaar op het dahboard gekregen. Bovendien is de afblaasdemper van de drukregelaar hoger gemonteerd.


Volvo FE Hybride van de Roteb. Bron: Volvo. Rechtenvrije foto

Dagranddistributie maakt stille trucks nodig

Om files te omzeilen, vindt het bevoorraden van winkels steeds vroeger in de ochtend of later op de avond plaats. In 1998 is wettelijk bepaald hoeveel geluid er tijdens deze dagdelen bij het laden en lossen gemaakt mag worden. Op basis hiervan is de zogenaamde dagranddistributieregeling in het leven geroepen. Deze regeling maakt onderscheid tussen het geluidsniveau van de opbouw en dat van de truck zelf:

  • Tussen 19.00 en 23.00 uur is het maximale piekniveau van de opbouw 65dB(A);
  • tussen 23.00 en 07.00 uur mag het geluid de 60 dB(A) niet overschrijden.
  • De Quiet Truck grenswaarde ligt op 72 dB(A).

Alle Volvo FE Hybrids kunnen vanaf nu als Quiet Truck gecertificeerd worden. Deze certificering wordt volledig door Volvo Trucks geregeld. De truck rijdt tot 1,5 kilometer volledig elektrisch zodat een zeer laag geluidsniveau wordt bereikt. Dit is voldoende aangezien de Piek-norm alleen geldt in de directe omgeving van de laad- en/of losplaats. Naast stil is de FE Hybrid natuurlijk ook schoon en zuinig.

Achtergrond Piek-Keurcertificaat

Doel van het meerjarenprogramma Piek dat SenterNovem (nu AgentschapNL) in samenwerking met de transportbranche en fabrikanten heeft ontwikkeld, was het ontwikkelen van innovatieve, geluidsarme toepassingen en producten. De Piek-Keursticker wordt zichtbaar op het voertuig geplakt, zodat duidelijk is dat de vrachtwagen bij het laden en lossen zo weinig mogelijk geluidshinder voor omwonenden veroorzaakt. Ook is het een bewijs voor de controlerende instanties, vaak gemeenten, dat het voertuig aan de gestelde normen voldoet. Lees hier het eerdere artikel in Geluidnieuws over het certificaat.

Volvo hybrideconsortium

Onlangs werd het Volvo hybride-consortium opgericht als antwoord op het innovatie- en stimuleringsprogramma Truck van de Toekomst van AgentschapNL. In totaal rijden er gedurende dit project (dat minimaal vijf jaar duurt) negen Volvo hybridevoertuigen. De uitdaging van het Volvo hybrideconsortium is onderzoeken onder welke omstandigheden het hoogste rendement wordt behaald met betrekking tot reductie in uitstoot van schadelijke stoffen, brandstof- en kostenbesparing.

Bronnen: Volvo Trucks, Piek register

home...