Landelijke uitrol snelheidsverhoging vult SWUNG plafonds eerder op
Ministerie I&M, 28 november 2011
 Minister Schultz van Haegen schrijft in een
kamerbrief dat zij per 1 september 2012 de algemene
maximumsnelheid op autosnelwegen in Nederland verhoogt naar 130
km/h.
Daarnaast verhoog zij de maximumsnelheid op vier
van de vijf 80 km zones bij de grote steden per 1 juli 2012 weer
naar 100 km/h. Haar uitgangspunt is “harder waar het kan,
langzamer waar het moet”. Kortweg “130, tenzij”: overal waar dat
mogelijk is, gaat de maximumsnelheid naar 130 km/h.
Kan 130 km/h niet de hele dag, dan via een
dynamische maximumsnelheid voor een gedeelte daarvan. Dit geldt
bijvoorbeeld voor het grootste deel van de A2 tussen Amsterdam en
Den Bosch. De hogere maximumsnelheid sluit beter aan bij de
beleving van de automobilist en leidt jaarlijks tot aanzienlijke
reistijdbaten. Als er een lagere snelheid geldt, dan is dat altijd
met een reden: het blijven binnen de randvoorwaarden voor milieu
of verkeersveiligheid. Per 1 september 2012 geldt de
maximumsnelheid van 130 km/h in elk geval op bijna 60% van de
autosnelwegen de hele dag of een deel van de dag. Voor nog eens
19% van de autosnelwegen onderzoekt de minister de mogelijkheden nog verder.
Het eindbeeld is weergegeven op het bijgevoegde kaartje.
SWUNG werkruimte eerder gevuld.
Voor geluid is vanaf 2012 de Wet Swung van
toepassing. Hierin wordt gewerkt met geluidproductieplafonds. Door
de snelheidsverhoging wordt de werkruimte onder de plafonds eerder
gevuld dan wanneer het alleen om autonome groei zou gaan. Dit
betekent dat eerder geïnvesteerd moet worden om maatregelen te
nemen die ertoe leiden dat voor een periode van 15 jaar weer
binnen het plafond gebleven wordt. Bij deze eerdere investeringen
als gevolg van autonome ontwikkelingen en snelheidsverhoging gaat
het in deze kabinetsperiode om een bedrag van €42-57 mln. Deze
investeringen waren al voor latere jaren becijferd, maar hoeven in
die latere jaren niet meer gedaan te worden om tot en met 2030
binnen de geluidproductieplafonds van de wet SWUNG te blijven.
Onderzoek DVS In een
onderzoeksrapport door DVS staan de volgende conclusies:
-
Uit het experiment volgt dat de snelheid van
personenauto’s bij de verhoging van de maximumsnelheid van 120
naar 130 km/h gemiddeld toeneemt met 3 km/h; de snelheid van het
vrachtverkeer verandert niet.
-
Er is draagvlak voor een maximumsnelheid van 130
km/h. Een meerderheid, 60% van de ondervraagde automobilisten op
de experimenttrajecten is vóór verhoging van de maximumsnelheid
naar 130 km/h op veel meer snelwegen. Zo’n 15% is tegen, en ruim
25% geeft aan niet te weten of dit voor meer snelwegen geschikt
is.
-
De verkenning van de landelijke verhoging 130
km/h wijst uit dat op 39% van de autosnelwegen een verhoging van
de maximumsnelheid gedurende de gehele dag mogelijk is. Op 19% van
de autosnelwegen kan de limiet in de avond en nacht (19.00-06.00)
worden verhoogd.
-
Op 19% van de wegen die in aanmerking komen voor
snelheidsverhoging geldt nog een voorbehoud vanwege de nabijheid
van natuurgebieden. De komende maanden wordt door aanvullend
onderzoek duidelijk of ook daar de limiet kan worden verhoogd.
-
De luchtkwaliteit langs de 80 km/h zones is de
afgelopen jaren door bronontwikkelingen sterk verbeterd. Dit is
zodanig dat er ruimte is voor snelheidsverhoging naar 100 km/h
binnen de normen. Uit de eerdere evaluatie van de invoering van de
80 km/h zones bleek dat de lagere snelheid op sommige trajecten
leidde tot een slechtere doorstroming.
-
Op 22% van het autosnelwegennet is geen
verhoging van de maximumsnelheid mogelijk vanwege randvoorwaarden
ten aanzien van veiligheid, luchtkwaliteit, natuurbeheer en
geluid.
-
De reistijden nemen bij de landelijke invoering
130 km/h op basis van de LMS modelberekeningen netto met zo’n 1%
af.
-
De introductie van de snelheidsverhoging
resulteert zonder maatregelen naar verwachting in een toename van
3-7 doden en 17-34 gewonden.
-
De gevolgen voor de verkeersveiligheid kunnen
voor een groot deel worden gecompenseerd door een gericht pakket
van veiligheidsmaatregelen.
-
Uit de doorrekening van het eindbeeld blijkt dat
de extra CO2-uitstoot als gevolg van de snelheidsverhoging 0,4
miljoen ton per jaar. Dit past binnen de verwachte doelbereiking
van de reductiedoelstelling van het kabinet van 20% (verwachte
emissie 98,8 miljoen ton ten opzichte van de doelstelling van
104,6 miljoen ton in 2020).
-
De kosten batenanalyse die is uitgevoerd geeft
een positief saldo van de netto contant gemaakte maatschappelijke
baten. Tegenover reistijdwinsten staan negatieve effecten op
brandstofgebruik, veiligheid en milieu.
-
Op een aantal belangrijke corridors in de
Randstad (A4 Burgerveen – Delft Zuid, A12 Den Haag - Utrecht) is
ruimte om de snelheidsverhoging uit te breiden naar een buiten de
spits regime. Hierdoor is ook overdag 130 km/h mogelijk als aanvulling
op een avond/nacht regime.
Bronnen:
Kamerbrief,
Onderzoek DVS
home...
|