Landelijke uitrol snelheidsverhoging vult SWUNG plafonds eerder op

Ministerie I&M, 28 november 2011

Minister Schultz van Haegen schrijft in een kamerbrief dat zij per 1 september 2012 de algemene maximumsnelheid op autosnelwegen in Nederland verhoogt naar 130 km/h. Daarnaast verhoog zij de maximumsnelheid op vier van de vijf 80 km zones bij de grote steden per 1 juli 2012 weer naar 100 km/h. Haar uitgangspunt is “harder waar het kan, langzamer waar het moet”. Kortweg “130, tenzij”: overal waar dat mogelijk is, gaat de maximumsnelheid naar 130 km/h. Kan 130 km/h niet de hele dag, dan via een dynamische maximumsnelheid voor een gedeelte daarvan. Dit geldt bijvoorbeeld voor het grootste deel van de A2 tussen Amsterdam en Den Bosch. De hogere maximumsnelheid sluit beter aan bij de beleving van de automobilist en leidt jaarlijks tot aanzienlijke reistijdbaten. Als er een lagere snelheid geldt, dan is dat altijd met een reden: het blijven binnen de randvoorwaarden voor milieu of verkeersveiligheid. Per 1 september 2012 geldt de maximumsnelheid van 130 km/h in elk geval op bijna 60% van de autosnelwegen de hele dag of een deel van de dag. Voor nog eens 19% van de autosnelwegen onderzoekt de minister de mogelijkheden nog verder. Het eindbeeld is weergegeven op het bijgevoegde kaartje.

SWUNG werkruimte eerder gevuld.

Voor geluid is vanaf 2012 de Wet Swung van toepassing. Hierin wordt gewerkt met geluidproductieplafonds. Door de snelheidsverhoging wordt de werkruimte onder de plafonds eerder gevuld dan wanneer het alleen om autonome groei zou gaan. Dit betekent dat eerder geïnvesteerd moet worden om maatregelen te nemen die ertoe leiden dat voor een periode van 15 jaar weer binnen het plafond gebleven wordt. Bij deze eerdere investeringen als gevolg van autonome ontwikkelingen en snelheidsverhoging gaat het in deze kabinetsperiode om een bedrag van €42-57 mln. Deze investeringen waren al voor latere jaren becijferd, maar hoeven in die latere jaren niet meer gedaan te worden om tot en met 2030 binnen de geluidproductieplafonds van de wet SWUNG te blijven.

Onderzoek DVS

In een onderzoeksrapport door DVS staan de volgende conclusies:

  • Uit het experiment volgt dat de snelheid van personenauto’s bij de verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 km/h gemiddeld toeneemt met 3 km/h; de snelheid van het vrachtverkeer verandert niet.
  • Er is draagvlak voor een maximumsnelheid van 130 km/h. Een meerderheid, 60% van de ondervraagde automobilisten op de experimenttrajecten is vóór verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/h op veel meer snelwegen. Zo’n 15% is tegen, en ruim 25% geeft aan niet te weten of dit voor meer snelwegen geschikt is.
  • De verkenning van de landelijke verhoging 130 km/h wijst uit dat op 39% van de autosnelwegen een verhoging van de maximumsnelheid gedurende de gehele dag mogelijk is. Op 19% van de autosnelwegen kan de limiet in de avond en nacht (19.00-06.00) worden verhoogd.
  • Op 19% van de wegen die in aanmerking komen voor snelheidsverhoging geldt nog een voorbehoud vanwege de nabijheid van natuurgebieden. De komende maanden wordt door aanvullend onderzoek duidelijk of ook daar de limiet kan worden verhoogd.
  • De luchtkwaliteit langs de 80 km/h zones is de afgelopen jaren door bronontwikkelingen sterk verbeterd. Dit is zodanig dat er ruimte is voor snelheidsverhoging naar 100 km/h binnen de normen. Uit de eerdere evaluatie van de invoering van de 80 km/h zones bleek dat de lagere snelheid op sommige trajecten leidde tot een slechtere doorstroming.
  • Op 22% van het autosnelwegennet is geen verhoging van de maximumsnelheid mogelijk vanwege randvoorwaarden ten aanzien van veiligheid, luchtkwaliteit, natuurbeheer en geluid.
  • De reistijden nemen bij de landelijke invoering 130 km/h op basis van de LMS modelberekeningen netto met zo’n 1% af.
  • De introductie van de snelheidsverhoging resulteert zonder maatregelen naar verwachting in een toename van 3-7 doden en 17-34 gewonden.
  • De gevolgen voor de verkeersveiligheid kunnen voor een groot deel worden gecompenseerd door een gericht pakket van veiligheidsmaatregelen.
  • Uit de doorrekening van het eindbeeld blijkt dat de extra CO2-uitstoot als gevolg van de snelheidsverhoging 0,4 miljoen ton per jaar. Dit past binnen de verwachte doelbereiking van de reductiedoelstelling van het kabinet van 20% (verwachte emissie 98,8 miljoen ton ten opzichte van de doelstelling van 104,6 miljoen ton in 2020).
  • De kosten batenanalyse die is uitgevoerd geeft een positief saldo van de netto contant gemaakte maatschappelijke baten. Tegenover reistijdwinsten staan negatieve effecten op brandstofgebruik, veiligheid en milieu.
  • Op een aantal belangrijke corridors in de Randstad (A4 Burgerveen – Delft Zuid, A12 Den Haag - Utrecht) is ruimte om de snelheidsverhoging uit te breiden naar een buiten de spits regime. Hierdoor is ook overdag 130 km/h mogelijk als aanvulling op een avond/nacht regime.

Bronnen: Kamerbrief, Onderzoek DVS

home...