Experiment nieuw geluidsstelsel Schiphol controversieel Diverse bronnen, september 2010 Eind augustus zijn de partijen aan de Alders-tafel het eens geworden over het starten van een experiment met een nieuw normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol (NNHS). Geluidnieuws publiceerde daarover in dit artikel. Hieronder een aantal reacties op dit experiment Tweede Kamer - voorstel controversieel - voorlopig van de baan Op voorstel van SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir heeft de Tweede Kamer bepaald dat verkeersminister Eurlings niet over zijn graf mag regeren als het gaat om de uitbreiding van de luchthaven. Bashir: "Voor de omwonenden van Schiphol en het milieu is dit een hele geruststelling. Het is nu aan de volgende minister of er alleen maar gekeken wordt naar de belangen van de luchtvaartsector of dat ook omwonenden en het milieu serieus genomen worden." Na de val van het kabinet in 2010 bepaalde de Tweede Kamer dat de toekomst van Schiphol een dermate controversieel onderwerp is dat hierover met een volgende minister gesproken zou worden. Wel mocht het overleg doorgaan dat onder leiding van oud-PvdA-minister Hans Alders plaatsvindt tussen omwonenden en luchtvaartsector. Hieruit kwam het advies naar voren om te experimenteren met een nieuw geluidstelsel dat verdere groei van Schiphol mogelijk zou moeten maken. De minister wilde dit advies overnemen, maar is nu teruggefloten. Tijdens een vergadering van alle woordvoerders Verkeer heeft Bashir aangegeven niet met deze minister over de verdere groeiplannen van Schiphol te willen praten. Bashir: "Eurlings wil alle ruimte geven aan ongebreidelde groei van de luchtvaart. Niet alleen op Schiphol, maar ook bij de vliegvelden van Eindhoven en Lelystad. Geluidsbescherming en milieu lijken minder zwaar te wegen dan de wensen van de luchtvaartmaatschappijen. Volgens de SP moet Nederland niet blijven proberen de grootste te zijn. Een flink aantal van de huidige vluchten hebben al helemaal geen economische meerwaarde voor ons land. Daarnaast moet er beter samengewerkt worden met omringende landen waardoor niet langer alle overlast bij de omwonenden van Schiphol komt." CDA: Schiphol moet wel ruimte krijgen Schiphol moet alsnog de ruimte krijgen voor een proef die tienduizenden omwonenden beter beschermt tegen lawaaioverlast. CDA-kamerlid Sander de Rouwe heeft dat bepleit. Hij heeft minister Eurlings (Verkeer, CDA) opgeroepen om vanaf 1 november te beginnen met het experiment waarbij het vliegverkeer in principe zal vetrekken vanaf de Polder- en Kaagbaan. Deze banen geven de minste overlast aan omwonenden. "Het is brood- en broodnodig om de omwonenden eindelijk eens met minder lawaai te laten zitten", aldus de Rouwe. Vorige week wilden SP, PvdA, GroenLinks en PvdD nog een stokje steken voor de geluidsproef. Volgens deze partijen mag Eurlings als demissionair minister niet zulke ingrijpende besluiten meer nemen. De Rouwe noemt dit "politieke spelletjes die ten koste gaan van de omwonenden van Schiphol". "Juist de omwonenden vragen om dit experiment, waarom dan tegenhouden? Het is pervers dat met name de PvdA er nu voor wil zorgen dat het oude systeem met meer overlast gewoon voortduurt". De Rouwe is met name erg ontstemd over de rol van Job Cohen (PvdA). "Als burgemeester van Amsterdam was hij juist voorstander van de nieuwe afspraken. Nu hij de rol van oppositieleider heeft, probeert hij het alsnog af te blazen. En dat over de ruggen van de Amsterdammers." Aalsmeer: Bezorgd De gemeente Aalsmeer is geenszins gerustgesteld dat dit nieuwe stelsel haar inwoners dezelfde bescherming biedt tegen de groeiende geluidshinder van de luchthaven. Wethouder Ulla Eurich: “Wij zullen er alles aan doen wat in onze macht ligt om voor de belangen van Aalsmeer en Kudelstaart te blijven strijden. Samen met mijn collega’s in de buurgemeenten, via de Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS) en de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS), probeer ik betrokken te worden bij de evaluatie van het experiment en de maatregelen. Als de eerste effecten bekend zijn zal ik de heer Alders uitnodigen om naar Aalsmeer te komen om uitleg te geven en de zorgen van de bewoners aan te horen. Ik hoop dat vele mensen daar straks gebruik van maken en ook hun stem laten horen.” Het college van Aalsmeer is sceptisch. Het college is niet gerustgesteld over de uitkomsten van het experiment. Ook de nog onbekende effecten van glijvluchten baart het college zorgen. Het nieuwe stelsel moet eerst nog laten zien dat het ook daadwerkelijk een goede bescherming biedt. Niet duidelijk is hoe het experiment wordt geëvalueerd en op basis waarvan wordt vastgesteld of we er wel of niet mee doorgaan. Het is bijzonder onduidelijk wat de effecten voor Aalsmeer zijn en hoe Aalsmeer wordt gecompenseerd, mochten de effecten tegenvallen of teniet worden gedaan door de groei van het aantal vliegbewegingen. Afspraak is dat als er een maatregel afvalt er een andere maatregel voor in de plaats moet komen. De vraag is wat voor maatregel dit moet zijn. Provincie Noord-Holland: "Unieke kans" Gedeputeerde Driesen van de Provincie Noord-Holland ziet het experiment geluidsstelsel Schiphol als een unieke kans. "Het is goed voor de omgeving én voor de mainport Schiphol om met het nieuwe geluidsstelsel eerst in de praktijk te gaan experimenteren voordat we beslissen om het eventueel in te voeren". Dit zegt Laila Driessen, gedeputeerde Schiphol van de provincie Noord-Holland en voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een overlegorgaan van de provincies Noord en Zuid-Holland en 41 gemeenten rond de luchthaven. Driessen zou daarom teleurgesteld zijn als de Tweede Kamer het experiment definitief controversieel verklaart. "Daar schiet niemand iets mee op: de gemeenten niet, de luchthaven niet, de Tweede Kamer niet en de omwonenden van Schiphol al helemáál niet", aldus Driessen. De BRS gaat ervan uit dat het experiment niet leidt tot grote verschuivingen in geluidsbelasting voor de omgeving en dat het nieuwe stelsel begrijpelijker en beter uitlegbaar is dan het huidige. De BRS heeft bovendien als eis gesteld dat de rechtsbescherming voor omwonenden er niet op achteruit mag gaan: "Het komt er nu op aan dat we in de praktijk gaan kijken of het werkt en of de afspraken uitvoerbaar zijn", aldus Driessen. "Daarom moeten er heldere criteria voor de evaluatie worden opgesteld. De BRS vindt een goede informatievoorziening over het experiment aan omwonenden en bestuurders van groot belang". De BRS is verder ook tevreden dat het gelukt is om aan de Alderstafel ook overeenstemming te bereiken over extra hinderbeperkende maatregelen. "Die zijn van belang voor de directe omgeving van Schiphol, maar ook voor verder weg. Schiphol is zeer belangrijk voor de Nederlandse economie, maar geeft natuurlijk ook overlast. De luchtvaartsector en wij als bestuurders hebben de plicht om ergernis te voorkomen waar dat mogelijk is", aldus Driessen. "Hopelijk beslist de Tweede Kamer snel dat het experiment alsnog doorgang kan vinden". Natuur en Milieu: "voorbarige conclusie" Voorzitter Alders van het Schiphol-overleg rekent zich al rijk met een nieuw systeem om de geluidhinder van het vliegverkeer in de hand te houden. Hij gaat er vanuit dat in het nieuwe systeem Schiphol kan groeien zonder extra geluids-overlast voor omwonenden. Stichting Natuur en Milieu vindt deze conclusie veel te voorbarig en stelt dat in het nieuwe systeem omwonenden veel minder zekerheid en bescherming hebben tegen de geluidsoverlast van Schiphol. In het nieuwe stelsel mogen omwonenden niet meer last van geluid hebben dan in het oude systeem. Dat klinkt goed, maar de werkelijkheid is ingewikkelder. Het nieuwe stelsel borgt alleen dat het totaal aantal mensen en huizen dat blootstaat aan zware geluids-belasting in de directe omgeving van Schiphol niet groter mag zijn dan voorheen. De verdeling van de geluidsoverlast over de regio is minder goed geregeld. Dat betekent dat mensen veel meer onzekerheid hebben over wat zij gaan merken van Schiphol in de toekomst. Gebieden die nu nog weinig geluidsoverlast ondervinden, zouden in de toekomst alsnog onder een vliegroute kunnen komen te liggen. Bovendien biedt het nieuwe stelsel minder waarborgen voor de woongebieden verder weg van Schiphol, zoals de omgeving van Castricum of Leiden. In het experiment van Alders mag Schiphol eerst groeien van 420.000 naar 510.000 vliegtuigen per jaar. 'Het vliegverkeer zit de komende jaren nog ver af van het afgespro-ken maximum van 510.000 vluchten. In het voorgenomen experiment kan dan ook niet getoetst worden of dit nieuwe stelsel mensen net zo goed beschermt tegen geluidsoverlast als het oude stelsel,' zegt Maarten van Biezen, teammanager Mobiliteit van Natuur en Milieu. Bronnen: Gemeente Aalsmeer, SP, CDA, ANP, Provincie Noord-Holland |