EVO: "Voorstel truckheffing oneerlijk" EVO, 14 oktober 2010 De Raad van Europese Transportministers neemt vrijdag 15 oktober een besluit over een voorstel om vrachtauto’s te laten betalen voor de veroorzaakte externe kosten zoals congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast. EVO wijst het voorstel in deze vorm af. Aan een aantal belangrijke voorwaarden die de heffing eerlijk en effectief maken, wordt namelijk niet wordt voldaan. De spitsheffing geldt bijvoorbeeld niet voor alle weggebruikers en vervoersmodaliteiten, gebruik en ontwikkeling van schonere voertuigen wordt onvoldoende gestimuleerd en de opbrengsten hoeven niet te worden gebruikt voor de beoogde doelen. EVO roept de Europese ministers van transport daarom op om het voorstel in deze huidige vorm niet te steunen. fileheffing heeft geen zin De organisatie vindt dat de extra heffing tijdens het spitsuur voor alleen het vrachtverkeer moet worden geschrapt. Transportbedrijven krijgen anders te maken met een heffing die driemaal hoger is dan normaal. Daarnaast beïnvloedt deze congestieheffing het gedrag van het vrachtverkeer niet, omdat het door krappe bevoorradingstijden veelal gedwongen wordt aan te sluiten in de file. Een fileheffing heeft geen enkele zin als het personenverkeer over de weg, de hoofdveroorzaker van files, wordt ontzien. Ook draagt de heffing niet bij aan vermindering van files omdat de maatregel altijd en overal in de spits van kracht is, ongeacht of er files zijn. EVO vindt dat alle vervoersmodaliteiten op gelijke wijze moeten worden belast voor het veroorzaken van maatschappelijke schade. De trein bijvoorbeeld veroorzaakt veel meer geluidsoverlast, maar hoeft geen milieuheffing te betalen. Elke modaliteit moet verantwoordelijk worden gehouden voor de eigen schadelijke uitstoot, zodat de verschillende vervoersmodaliteiten op een eerlijke manier met elkaar concurreren op gebied van duurzaamheid.
De allerschoonste vrachtauto’s zouden volgens EVO voor langere tijd uitgezonderd moeten worden van een milieubelasting. Op die manier wordt het bedrijfsleven gestimuleerd te investeren in de schoonste technieken. EVO wil dat de opbrengsten van heffing ten goede komen aan het verminderen van de maatschappelijke schade waarvoor de heffing in het leven is geroepen. Als dit niet gebeurt, verwordt de heffing tot een ordinair middel om de nationale staatskassen te spekken. EU-lidstaten kunnen de maatregel tenslotte aangrijpen om een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart of spoor af te dwingen. Het wegvervoer wordt immers aanzienlijk duurder en dus minder aantrekkelijk ten opzichte van deze twee vervoersmodaliteiten. Mocht het voorstel vrijdag toch worden aangenomen, dan zal EVO zich inspannen om bovengenoemde vier voorwaarden, die de maatregel eerlijker en effectiever maken, alsnog door het Europees Parlement op te laten nemen in het voorstel. Bron: EVO |