ANWB test: Geen echt stille zomerbanden op de markt ANWB, 23 februari 2010 Automobilisten hebben volgens de ANWB een ruime keuze aan goede zomerbanden, zowel in het premium segment als in het goedkopere marktsegment. Dit jaar zijn de bandenmaten 185/65 R 15 en 225/45 R 17 onder de loep genomen. Van in totaal tien van de 36 geteste banden is de kwaliteit zodanig dat de ANWB de koop daarvan afraadt. Dat blijkt uit de laatste zomerbandentest van de ANWB. Slechte banden uit China In zes van die tien gevallen gaat het om goedkope, in China geproduceerde banden. De bond constateert dat tot dusver ieder jaar goedkope Chinese banden er slecht vanaf komen, ongeacht het merk dat wordt getest. Winnaars van de test In beide geteste bandenmaten zijn er vijf banden die de hoogste aanbeveling ‘goed en zeer aan te raden’ verdienen. In de kleinere 185/65 R 15 maat zijn dit, naast de premiummerken Pirelli, Continental en Dunlop ook de goedkopere alternatieven Nokian en Uniroyal. In de grotere 225/45 R 17 maat behoren alleen premiummerken tot de vijf topscoorders, Pirelli, Dunlop, Continental, Michelin en Bridgestone. Geluid De ANWB beoordeelt ook het geluid van de banden. Dit telt voor 10% mee in het eindresultaat. Het geluid wordt gescoord met -/0 (matig tot redelijk), 0 (redelijk) of 0/+ (redelijk tot goed). In het segment 185/65 R 15 scoren twee banden met een 0/+, namelijk de EsaTecar Spirit 3 en de Interstate Touring IST-1 M+S. Deze laatste band krijgt als eindoordeel bij alle aspecten samen "slecht en niet aan te raden" De Spirit 3 krijgt als eindoordeel "redelijk goed en aan te raden". In het sgement 225/45 R 17 scoort slechts een band met 0/+, de Pirelli Cinturato P7. Deze band is "Goed en zeer aan te raden", maar ook behoorlijk duur ten opzichte van de andere banden. Testmethode geluid Op diverse asfalt en beton banen wordt subjectief het bandengeluid dat in de auto hoorbaar is beoordeeld door drie personen. Dit gebeurt na het afzetten van de motor bij een snelheid van 80 km/h tot een snelheid van 30 km/h. De geluidsproductie van de banden buiten de auto wordt bij 80 km/h en afgezette motor door een DAT-recorder opgenomen (auto rijdt in twee richtingen voorbij). De geluiden worden m.b.v. een hoofdtelefoon afgeluisterd en subjectief (drie personen) beoordeeld. Doordat ook de dBA-waarden genoteerd worden is te zien dat deze veelal niet correleren met de subjectieve beoordeling. De meting vindt plaats volgens ISO 362 en ISO 10844 op asfalt. Het is de redactie niet duidelijk welk testresultaat voor de eindscore is gebruikt, binnen of buiten de auto. Dat dit niet met elkaar correleert is bekend. Bron: ANWB (tekst persbericht ingekort; aangevuld met testresultaten) |