Verkiezingsprogramma's over geluid
Redactie, 22 mei 2010
De redactie van Geluidnieuws scant de verkiezingsprogramma's
op geluid, nu de kamerverkiezingen op 9 juni in aantocht zijn. Natuurlijk is het nogal eenzijdig om een partij op
dit ene milieu aspect te beoordelen, maar misschien helpt het
toch bij uw keuze.
Samengevat concludeert Geluidnieuws:
- PvdA, VVD, SP, TON en Partij voor de Dieren, hebben in het
verkiezingsprogramma geen aandacht voor de
geluidsproblematiek.
- Het CDA programma lijkt een voortzetting van het
kabinetsbeleid de afgelopen jaren. Bronbeleid en Schiphol
binnen duidelijke kaders. Het ligt voor de hand te vragen wat
daar de afgelopen jaren concreet van terechtgekomen is.
Daarnaast wil het CDA nieuwe routes voor het goederenvervoer
per spoor vanwege de overlast. Onduidelijk waar die routes
komen te lopen.
- GroenLinks wil de snelheid op rijkswegen verlagen als dat
voor geluid nodig is, en wil onnodig reizen voorkomen. Hoe de
partij dat realiseren wil is niet duidelijk.
- D66 wil vooral monitoren, en meten in plaats van rekenen.
Wat de partij met deze gegevens wil gaan doen wordt niet
vermeld.
- De ChristenUnie is het meest uitgebreid en concreet.
Actief voorkomen van gehoorschade door concerten en muziek,
geluidswallen groen uitvoeren, geen uitplaatsing van vluchten
van Schiphol naar regionale luchthavens en deze 's nachts
sluiten. Heffingen voor recreatieve luchtvaart, strengere
normen voor bromfietsen. Echter, het belangrijkste Nederlandse
geluidprobleem, de hinder en gezondheidsschade door het
wegverkeer, raakt de CU niet aan in het programma.
- De SGP richt zich op gehoorschade bij jongeren bij het
uitgaan.
- De PVV wil minder regelgeving voor Schiphol en de 80 km
zones afschaffen
Wilt u de samenvattingen lezen
bij de vorige verkiezingen,
lees dan de versie van dit artikel uit
2002 of
2006.
PvdA: Economische groei niet langer ten koste
van milieu
In het programma van de PvdA komt het woord geluid of lawaai
niet voor. Wel schrijft de partij: "Nederland raakt verstopt.
Door de crisis zijn er minder files, maar als de groei weer
aantrekt staan we weer muurvast en raken de treinen weer
overvol. Dat leidt niet alleen tot veel ergernis maar ook tot
hoge kosten. En het is ook nog eens slecht voor het milieu. Dat
moet anders. Dus investeren wij in modern openbaar vervoer. We
willen het autogebruik op een eerlijke manier belasten en de
bereikbaarheid verbeteren. Het gebruik van de auto is de basis
voor belasting en niet het bezit. In plaats van het bezit wordt
het gebruik van de auto belast naar milieubelasting, plaats en
tijd. Voor vrachtauto’s wordt het systeem ingevoerd waarmee in
Duitsland goede ervaringen zijn opgedaan. Met het aanleggen van
nieuwe wegen betrachten wij grote terughoudendheid. Duurzame
inpassing in het landschap is altijd voorwaarde". En verder
"Economische groei moet niet langer ten koste gaan van milieu,
welzijn, gezondheid en de groene ruimte. Creatieve oplossingen
op dit gebied zullen worden gestimuleerd."
|
VVD: Hinderende milieuwetgeving moet worden
afgeschaft
Ook hier geen woord over geluid of lawaai. Enkele citaten
over milieu:
- De VVD zet zich in voor het ontwikkelen en invoeren van
methoden die in samenhang de economie versterken én het milieu
verbeteren. Kennis, ontwikkeling en onderzoek spelen hierbij
een belangrijke rol.
- Files veroorzaken maatschappelijke kosten en zijn slecht
voor het milieu. Daarom wil de VVD de mobiliteit in Nederland
snel verbeteren. Dat kan alleen worden bereikt via beleid met
aandacht voor weg, spoor, water en lucht. Zowel het
capaciteitsprobleem als het gebruiksprobleem moet worden
aangepakt volgens het principe ‘bouwen met de natuur’. Door
meer wegen aan te leggen, maar ook door mensen te stimuleren
meer thuis te werken of dichter bij het werk te gaan wonen.
Automobilisten zijn nu al genoeg geld kwijt aan het bezit en
het gebruik van hun auto. Bovenstaande maatregelen moeten
daarom worden betaald uit de inkomsten die de overheid
ontvangt van automobilisten. De lasten voor de automobilist
mogen daarbij, voor zover beïnvloedbaar door de overheid, niet
verder stijgen. De VVD is tegen invoering van de
kilometerheffing
- Om het bovenstaande te bereiken, moeten
vergunningsprocedures worden versneld. Hinderende
milieuwetgeving moet worden afgeschaft. Daarnaast moet de
nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) worden versimpeld.
Alleen zo komt er weer ruimte in Nederland om te ondernemen en
om aan de wensen van de samenleving te voldoen.
|
CDA: cumulatie van geluidsbronnen meenemen
Over geluid is het CDA van de grote partijen
het meest concreet. Maar al lezende vraagt uw redactie zich wel
af wat daar van de afgelopen jaren in de kabinetten Balkenende
van terecht is gekomen:
-
De groei van het goederenvervoer per spoor
zorgt voor spanning op het gebied van geluidsoverlast,
trillingen, bereikbaarheid (overwegen) en leefbaarheid. Daarom
moet de komende kabinetsperiode ingezet worden op nieuwe routes
en andere prioriteiten, waarbij leefbaarheid en veiligheid
kernbegrippen zijn.
-
Voor het optimaal vervullen van de
maatschappelijke functie van Schiphol zijn duidelijke wet- en
regelgevende kaders nodig. Kaders die duurzame economische groei
mogelijk maken en tevens de leefkwaliteit (geluidshinder en
luchtkwaliteit) van de omwonenden beschermen. Waar mogelijk
verdient overeenstemming tussen alle betrokken partijen de
voorkeur boven het opleggen van regels. Om de omwonenden tegen
de geluidsoverlast te beschermen is een nieuw
handhavingsinstrument nodig.
-
Geluidsoverlast aan de bron baart veel mensen
zorgen en verdient een steviger aanpak. Bij besluitvorming over
de aanleg en opwaardering van infrastructuur moet de cumulatie
van geluidsbronnen worden meegenomen. De bestuurslaag die
verantwoordelijk is voor de aanleg van een infrastructureel werk
draagt ook zorg voor de handhaving van de milieuwetten die met
dit infrastructureel werk te maken hebben. Ook nadat het
infrastructureel werk in gebruik is genomen. Maar
milieuwetgeving mag niet zó dominant worden, dat er geen kans
meer is voor economische ontwikkelingen.
|
GroenLinks:
Nodeloos reizen voorkomen
Jawel, enkele woorden over geluid:
- Er komen geen nieuwe wegen die ons land nog meer
versnipperen. Dus ook geen A4 Midden-Delfland. Het spitstarief
in de kilometerheffing moet nieuwe wegverbredingen overbodig
maken. Waar dat nodig is voor het milieu en/of tegen
geluidsoverlast gaat de maximumsnelheid naar 80 of 100 km per
uur.
- Reizen hoort bij een veelzijdig leven. Maar verkeer eist
ook z’n tol. Ongezonde lucht, broeikasgassen, lawaai,
ongelukken, files en gemiddeld wel drie parkeerplaatsen per
auto. Nodeloos reizen moeten we dus zien te voorkomen. En
schoon en zuinig vervoer moet de aantrekkelijkste keuze worden
voor reizigers.
Over milieu staat veel. Een relatie met geluid hebben
onderstaande citaten:
- GroenLinks kiest partij voor de vernieuwers. Zij zijn
gebaat bij duidelijke milieuregels, want die helpen
innovatieve bedrijven de markt te veroveren. Zo sturen we de
economie in een groene richting. Zo scheppen we banen met
toekomst.
- De nieuwe regering krijgt een minister van Duurzaamheid en
Ruimte, die Milieu, Natuur, Energie, Landbouw, Visserij,
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening onder zich heeft.
- De kilometerheffing wordt zo snel mogelijk ingevoerd,
waarbij:
- de kilometertarieven een fors verschil maken tussen
milieubelastende en zuinige voertuigen;
- vrachtverkeer
duurder wordt;
- op drukke plekken en in de spits een hoger
tarief geldt;
- de privacy buiten kijf staat: politie en
justitie krijgen geen toegang tot reisgegevens;
- de
opbrengst wordt ingezet voor lagere lasten op arbeid.
|
SP: handhavers ruim mandaat en
doorzettingsmacht
Geen geluid of lawaai. Over milieu:
- Met hoogwaardig openbaar vervoer op maat maken we
woon-werkverkeer meer milieuvriendelijk. Thuiswerken en
gespreide werktijden gaan we stimuleren.
- Er komt een heffing op het landen en opstijgen van
vliegtuigen om de schadelijke milieugevolgen van het
vliegverkeer terug te dringen, zolang er geen Europese
kerosineheffing is.
- Om bureaucratie te voorkomen komt er één landelijke
inspectiedienst die toezicht houdt op milieu,
arbeidsomstandigheden, volksgezondheid en ruimtelijke
ordening. De handhavers krijgen een ruim mandaat en
doorzettingsmacht.
|
D66: monitoren van geluidsoverlast
Over geluid:
- Transparantie milieugezondheid op locatie. Fijnstof,
slechte luchtkwaliteit, geluidsbelasting,
slaapverstoring, en hoge voltages hoogspanning zijn bewezen
risicofactoren voor de gezondheid, met verhoogde kans op
ziekte op latere leeftijd. De overheid moet actief het
initiatief nemen tot monitoren van luchtkwaliteit,
geluidsoverlast en andere vormen van milieubelasting op
die lokaties waar een hoge waarde en mogelijke
normoverschrijding verwacht kan worden, zoals bijvoorbeeld bij
de geluidsproductie van vliegbewegingen in de ruime omgeving
rond Schiphol. Waarbij ‘meten is weten’ voorop staat, boven
schattingen van ingewikkelde rekenmodellen en waarbij open,
transparante communicatie over de metingen naar burgers een
actieve plicht is van de overheid.
- Problemen ontstaan wanneer er sprake is van overlast. Van
hangjongeren, lawaai, van mensen die dicht op elkaar
wonen en elkaar het leven moeilijk maken. De kwaliteit van de
openbare ruimte is essentieel voor de leefbaarheid van stad,
dorp en buurt. Zowel burgers als overheid zijn daarvoor
verantwoordelijk en kunnen daarop worden aangesproken.
Over milieu onder andere:
- D66 is voorstander van het verder vergroenen van het
belastingstelsel. Door de BTW op de consumptie van vlees (de
kiloknallertax) en de energiebelasting te verhogen, wordt
duurzaam gedrag beloond en milieuvervuilend gedrag bestraft.
- D66 wil de mainportfunctie van Schiphol duurzaam
versterken. Hiertoe dient Schiphol zich selectief te
ontwikkelen. Een nieuw milieustelsel waarbinnen de luchtvaart
duurzaam kan groeien is hiervoor een randvoorwaarde. Dit
stelsel, dat op hoofdlijnen gereed is, moet operationeel
uitvoerbaar, hinder beperkend, innoverend, eenvoudig en
voorspelbaar zijn.
|
Christen Unie: o.a. strengere Europese
geluidnormen voor bromfietsen
Veel over geluid:
- Het voorkomen van gehoorschade wordt actief nagestreefd
bij concerten, uitgaansgelegenheden en MP3- spelers door
beperking van het maximale geluidsvolume
- Geluidswallen worden bij voorkeur ‘groen’ uitgevoerd.
- Schiphol: De bescherming van de regio tegen
geluidsoverlast en het halen van de klimaatdoelen hebben
prioriteit.
- Uiterlijk in 2012 is er een nieuw transparant
handhavingstelsel om het vliegverkeer bij Schiphol binnen de
perken te houden. Dit stelsel is qua beschermingsniveau
gelijkwaardig aan de huidige wettelijke normen voor geluid,
veiligheid en emissie. Het beschermt ook de woongebieden die
wat verder liggen van de luchthaven (het zogenaamde
buitengebied). Bewoners weten ook voor de toekomst waar ze aan
toe zijn.
- De plannen voor uitplaatsing van vluchten van Schiphol
naar regionale luchthavens worden geschrapt. Regionale
luchthavens blijven gesloten tussen 23.00 en 07.00 uur. Om
omwonenden zekerheid en bescherming te bieden worden bij deze
luchthavens lokale geluidsnormen vastgesteld voor alle
woonwijken waar een substantiële geluidsbelasting kan
optreden.
- Er komt een specifieke heffing voor de recreatieve
luchtvaart (sportvliegtuigen) en er worden strengere
geluidseisen gesteld aan circuit- en parachutevluchten.
- Nederland zet zich in voor strengere Europese emissieen
geluidnormen voor brom- en snorfietsen.
- Er wordt in de komende kabinetsperiode een beslissing
genomen over de opvolging (ook wat betreft aantallen) van de
F-16. De JSF heeft daarbij op grond van huidige inzichten in
capaciteit en kwaliteit de voorkeur, mits de geluidscontouren
passen binnen de huidige kaders en de prijs acceptabel is.
|
PVV: Minder regelgeving en minder controles
- Schiphol: stimuleren van de groei door vermindering van de
regelgeving (milieumaatregelen, geluidsnormen)
- 80-kilometerzones afschaffen
- tegen kilometerheffing
Over milieu
- Wij kiezen voor een goed milieu. Voor een veilig Nederland
waar het tuig wordt opgepakt en uitgezet, niet gesubsidieerd
en geknuffeld.
- Graag wat minder controles, denk aan de arbo en de
milieudienst.
|
SGP: Geluidsnorm voor uitgaansgelegenheden
Over geluid:
Over milieu:
-
De huidige taken van gemeenten ten aanzien van
ruimte en milieu moeten zoveel mogelijk bij de gemeente blijven.
-
Milieu is meer dan CO2. Ook afval, fijn stof
en legionella leveren problemen op.
-
Het gebruik van vuurwerk moet sterk ontmoedigd
worden door een vuurwerkheffing, beperking van de verkoop en het
toewijzen van afsteeklocaties.
|
Trots
op Nederland
Nada geluid en lawaai. Maar wel milieu:
-
De Kerntaak Ruimte wordt gevormd door de
beleidsgebieden verkeer, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening,
water, landbouw, milieu, natuur en voedselkwaliteit. Een
belangrijke taak ligt natuurlijk in het verbeteren van de
doorstroming van het verkeer en de aanpak van de files. Wij
stellen in dit kader voor om een veel efficiëntere en eerlijkere
vorm van kilometerbeprijzing in te voeren.
Partij voor de Dieren
Deze partij heeft geen versie van het verkiezingsprogramma op
de website beschikbaar die in een geheel kan worden gedownload
en doorzocht. |
Bronnen: verkiezingsprogramma's
PvdA,
VVD,
GroenLinks,
CDA,
SP,
D66,
PVV,
Christen Unie,
SGP,
Trots
op Nederland
home...
|