Geluidsoverlast Rijksweg N200 Halfweg: geen tunnel

Radio TV Noord Holland, 14 mei 2010 

Het is de provincie Noord-Holland niet gelukt de ondertunneling van Rijksweg N200 bij Halfweg op de agenda van het rijk te krijgen.

De provincie ziet zichzelf ook niet als regisseur om de verkeersoverlast die inwoners van Halfweg en Zwanenburg hebben, te beëindigen. Dat laat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland weten in antwoord op schriftelijke vragen van PvdA-statenlid Gohdar Massom.

Massom vroeg het provinciebestuur de regie in handen te nemen en in overleg te treden met het rijk en de regio om snel een einde te maken aan de verkeersoverlast. De N200 die de Halfweg doorsnijdt is al jaren een bron van overlast voor de inwoners, zij hebben last van lawaai, stank en gevaarlijke verkeerssituaties. Afgelopen 20 jaar zijn hierover vele onderzoeken en rapporten verschenen maar er is nog nooit iets aan veranderd.

Blog van Gohdar Massom

De provincie Noord-Holland is niet gelukt de ondertunneling van de N200 bij halfweg op de agenda te krijgen en ziet voor zichzelf op dit moment geen rol als regisseur om de enorme verkeersoverlast voor de inwoners van Halfweg en Zwanenburg te beëindigen. Dat schrijft Gedeputeerde Staten van Noord-Holland in antwoord op mijn schriftelijke vragen.

Op 19 april 2010 vroeg ik het provinciebestuur de regie in handen te nemen en in overleg te treden met het rijk en de regio om snel einde te maken aan de verkeersoverlast in Halfweg en Zwanenburg. De provincie zegt dat de rijksoverheid geen prioriteit stelt aan ondertunneling van de rijksweg N200. Het budget dat het rijk hiervoor beschikbaar stelt is slechts 5 miljoen euro. Terwijl de kale kosten van een tunnel minimaal 180 miljoen euro bedraagt. Hoewel de provincie Noord-Holland wettelijk voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit verantwoordelijk is, wil de provincie de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de N200 niet handhaven. De provincie Noord-Holland is geen voorstander van afwaardering van de N200 van 2x2 naar 2x1 rijstrook. Volgens de provincie heeft de N200 een belangrijke functie in het wegennet van de Metropoolregio Amsterdam, waarbij afwaardering tot verslechtering van de verbinding Haarlem-Amsterdam leidt. Toch zijn de provincie en stadsregio Amsterdam niet bereid financieel bij te dragen aan beperking van de verkeersoverlast in Halfweg en Zwanenburg.

De reactie van het provinciebestuur is teleurstellend. Ik heb van het provinciebestuur een actievere houding verwacht. De rijksoverheid en provincie wijzen naar elkaar toe zonder iets te doen. Maar de overlast gaat helaas onverminderd door. Daarom roep ik Gedeputeerde Staten van Noord-Holland opnieuw op alsnog het voortouw in handen te nemen en op korte termijn om de tafel te gaan zitten met Rijkswaterstaat en de gemeenten Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

De rijksweg N200 die Halfweg doorsnijdt is al jaren een bron van overlast voor de inwoners van Halfweg en Zwanenburg. Dagelijks passeren 35.000 voertuigen de kruising van de N200 met de Nassaulaan, waarvan bijna 4000 zware vrachtwagens. Negentig procent is doorgaand verkeer. Dit levert veel overlast voor de bewoners van Halfweg, zoals lawaai, stank en een gevaarlijke verkeerssituatie op het kruispunt. De afgelopen twintig jaar zijn hierover tal van onderzoeken en rapporten verschenen, maar er is nooit iets veranderd.

Hieronder is het volledige antwoord van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 11 mei 2010 op de schriftelijke vragen van 19 april 2010: 

Vragen en antwoorden

  1. Heeft uw college kennis genomen van bovengenoemde krantenberichten?

    Ja.
     
  2. Wat is de reactie van uw college op de uitspraak van CDA’er Ger Koopmans “Ze hebben zitten slapen in Haarlem”? En klopt de uitspraak dat het provinciebestuur nooit in Den Haag voor de N200 is komen pleiten?

    Wij hebben geen behoefte te reageren op krantenberichten. Wij zijn graag bereid de heer Koopmans een toelichting te geven op onze positie betreffende de N200 Halfweg. De N200 bij Halfweg is een rijksweg. In september 1998 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat een trajectnota/mer N200 bij Halfweg uitgebracht. Deze is vervolgens bij de operatie van de toenmalige minister “het MIT in beton te gieten” geschrapt uit het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport, net zoals de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg. De regio heeft zich vervolgens ingespannen deze projecten terug te krijgen op de agenda van het Rijk. Een eerste stap daarin was het Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad. Vervolgens zijn een intentieovereenkomst en een bestuursovereenkomst Tweede Coentunnel/Westrandweg/N200 gesloten tussen de Staat der Nederlanden, provincie Noord-Holland, stadsregio Amsterdam, gemeenten Amsterdam, Haarlemmermeer, Zaanstad en Oostzaan. In artikel 6 lid f is de aanpak van het leefbaarheidsprobleem N200 te Halfweg als volgt beschreven: “partijen stellen vast dat er een inhoudelijke relatie is tussen realisatie van het project (lees: Coentunnel / Westrandweg) en het zorgdragen voor een vermindering van het leefbaarheidsprobleem bij de N200 te Halfweg, als gevolg van de daar aanwezige verkeerssituatie. De voor dit probleem in 1997 gestarte tracéwetprocedure is door het bevoegde bestuursorgaan van het Rijk aangehouden. Het betrokken bestuursorgaan zal tijdig, in het kader van de realisatie van het project, een standpunt innemen over de voor de oplossing van voornoemd leefbaarheidsprobleem te nemen maatregelen”.
     
  3. Is uw college het met de PvdA eens dat aan de enorme overlast in Halfweg en Zwanenburg snel een einde moeten komen?

    Ja, wij zijn van mening dat het leefbaarheidsprobleem in Halfweg en Zwanenburg aangepakt moet worden. De provincie Noord-Holland heeft zowel het convenant omgevingskwaliteit Schiphol korte termijn als middellange termijn getrokken en ondertekend; hierin heeft de leefbaarheidsproblematiek van Zwanenburg-Halfweg een prominente plek. Anderzijds zijn wij van mening dat de N200 een belangrijke functie heeft in het wegennet van de Metropoolregio Amsterdam, waarbij afwaardering leidt tot verslechtering van de verbinding Haarlem – Amsterdam en kan leiden tot problemen elders. Wij hebben uw staten daarom in 2009 in het kader van de Tweede Investeringsimpuls Noord-Holland een reeks met mogelijke projecten voorgehouden die in het kader van de TWIN-H aangepakt zouden kunnen worden. Eerder hebben wij in de discussies rond de Alderstafel getracht de maatregel N200 ondertunnelen op de agenda te krijgen bij Alders/Verkeer en Waterstaat/VROM; dat is ons niet gelukt. Uw staten hebben de N200 geplaatst in de categorie 2 van TWIN-H van studieprojecten zonder gelabeld geld. De afgelopen twee jaar is er onder leiding van Rijkswaterstaat Noord-Holland op oplossingen gestudeerd, in samenwerking met gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer. Uitkomst van studie en overleg is onlangs door het Rijk neergelegd in twee brieven aan de gemeente Haarlemmerliede. Deze zijn bijgevoegd. Het budget dat het Rijk beschikbaar heeft is 5 miljoen euro. De kale kosten van een tunnel respectievelijk open bak bedragen circa 156 en 95 miljoen euro (met een marge van 35%). De afspraken over en uitvoering van de korte termijn maatregelen zijn ons inziens het maximaal haalbare resultaat op korte termijn (gereed 2011).
     
  4. Hoewel de N200 een rijksweg is, speelt de provincie Noord-Holland een belangrijke rol op het gebied van handhaving, leefbaarheid en luchtkwaliteit. Wat heeft de provincie tot nu toe gedaan om de enorme overlast voor de inwoners van Halfweg en Zwanenburg te beperken?

    De provincie Noord-Holland heeft geen wettelijke taken op het gebied van handhaving, leefbaarheid en luchtkwaliteit in relatie met de N200. Wettelijke taken op het gebied van leefbaarheid liggen bij Rijkswaterstaat Noord-Holland als wegbeheerder van de N200. Wij hebben desondanks initiatief genomen om het idee van een tunnel bij Halfweg op de agenda te plaatsen in het kader van de TWIN-H. Wat betreft de leefbaarheid Halfweg in bredere zin bent u bekend met onze inspanningen in het kader van het leefbaarheidsfonds, het convenant omgevingskwaliteit middellange termijn, Sugar City en de totstandkoming van een NS station Halfweg.
     
  5. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in het (nabije) verleden meerdere malen aangekondigd met een oplossing te komen. Wat is de stand van zaken?

    De uitkomst van het onderzoek zoals boven is bedoeld is dat het afwaarderen van de Rijksweg N200 bij Halfweg van 2x2 naar 2x1 rijstrook leidt tot zware congestie in de spits met als gevolg een verslechterde bereikbaarheid van Halfweg, Haarlem en Amsterdam, sluipverkeer op lokale wegen en er geen garantie is op een betere leefbaarheid. Rijkswaterstaat Noord-Holland acht een investering in een verdiepte ligging op korte termijn niet realistisch en ook op lange termijn onzeker. Rijkswaterstaat Noord-Holland stelt een vervolgaanpak N200 voor, gericht op het op korte termijn verbeteren van de leefbaarheid in Halfweg, bij de huidige verkeerskundige capaciteit, inclusief een mogelijke aansluiting op de N200 voor Sugar City, een adequate ongelijkvloerse oversteekpassage van het langzaam verkeer naar het nieuwe NS-station Halfweg - Zwanenburg en zodanige maatregelen dat de doorstroming van de bus niet verslechtert.Wij zien voor ons op dit moment geen rol als regisseur. Zicht op een duurzame lange termijn oplossing in de vorm van bijvoorbeeld een verdiepte ligging blijft wenselijk. Wij zullen het toejuichen als het Rijk het initiatief neemt voor een studie naar zo’n oplossing. Wel beseffen wij dat er vele knelpunten zijn in Nederland cq. Noord-Holland, het budget beperkt is en niet alles in één keer kan worden aangepakt. Wij richten ons op zaken die op korte termijn wel gerealiseerd kunnen worden. Ons inziens is het belangrijk dat er een NS station bij Halfweg komt. Ook heeft de provincie Noord-Holland zich achter de plannen geschaard voor de ontwikkeling van het terrein van de voormalige suikerfabriek en de karakterisitieke silo’s tot Sugar City. Wij voelen ons verantwoordelijk om samen met Rijkswaterstaat, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Haarlemmerliede en Cobraspen te zorgen voor een goede langzaam verkeersverbinding vanaf Zwanenburg, over het Sugar City terrein en de N200 naar het nieuw te bouwen NS station Halfweg. De uitvoering van deze projecten, in samenhang met de openstelling van de Westrandweg zal naar verwachting een verbetering van de leefbaarheid in Halfweg betekenen. Wij hebben voorts aandacht gevraagd voor de N200 in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) zoals die nu door Verkeer en Waterstaat wordt opgesteld.
     

Bronnen: R-TV NH, Blog Massom

home...