Geluidsoverlast Rijksweg N200 Halfweg: geen tunnel
Radio TV Noord Holland, 14 mei 2010
Het is de provincie Noord-Holland niet gelukt de
ondertunneling van Rijksweg N200 bij Halfweg op de agenda van
het rijk te krijgen.
De provincie ziet zichzelf ook niet als regisseur om de
verkeersoverlast die inwoners van Halfweg en Zwanenburg hebben,
te beëindigen. Dat laat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
weten in antwoord op schriftelijke vragen van PvdA-statenlid
Gohdar Massom.
Massom vroeg het provinciebestuur de regie in handen te nemen
en in overleg te treden met het rijk en de regio om snel een
einde te maken aan de verkeersoverlast. De N200 die de Halfweg
doorsnijdt is al jaren een bron van overlast voor de inwoners,
zij hebben last van lawaai, stank en gevaarlijke
verkeerssituaties. Afgelopen 20 jaar zijn hierover vele
onderzoeken en rapporten verschenen maar er is nog nooit iets
aan veranderd.

Blog van Gohdar Massom
De provincie Noord-Holland is niet gelukt de ondertunneling
van de N200 bij halfweg op de agenda te krijgen en ziet voor
zichzelf op dit moment geen rol als regisseur om de enorme
verkeersoverlast voor de inwoners van Halfweg en Zwanenburg
te beëindigen. Dat schrijft Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland in antwoord op mijn schriftelijke vragen.
Op 19 april 2010 vroeg ik het provinciebestuur de regie
in handen te nemen en in overleg te treden met het rijk en
de regio om snel einde te maken aan de verkeersoverlast in
Halfweg en Zwanenburg. De provincie zegt dat de
rijksoverheid geen prioriteit stelt aan ondertunneling van
de rijksweg N200. Het budget dat het rijk hiervoor
beschikbaar stelt is slechts 5 miljoen euro. Terwijl de kale
kosten van een tunnel minimaal 180 miljoen euro bedraagt.
Hoewel de provincie Noord-Holland wettelijk voor de
leefbaarheid en luchtkwaliteit verantwoordelijk is, wil de
provincie de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de N200
niet handhaven. De provincie Noord-Holland is geen
voorstander van afwaardering van de N200 van 2x2 naar 2x1
rijstrook. Volgens de provincie heeft de N200 een
belangrijke functie in het wegennet van de Metropoolregio
Amsterdam, waarbij afwaardering tot verslechtering van de
verbinding Haarlem-Amsterdam leidt. Toch zijn de provincie
en stadsregio Amsterdam niet bereid financieel bij te dragen
aan beperking van de verkeersoverlast in Halfweg en
Zwanenburg.
De reactie van het provinciebestuur is teleurstellend. Ik
heb van het provinciebestuur een actievere houding verwacht.
De rijksoverheid en provincie wijzen naar elkaar toe zonder
iets te doen. Maar de overlast gaat helaas onverminderd
door. Daarom roep ik Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
opnieuw op alsnog het voortouw in handen te nemen en op
korte termijn om de tafel te gaan zitten met Rijkswaterstaat
en de gemeenten Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer en
Haarlemmerliede en Spaarnwoude. De rijksweg N200 die
Halfweg doorsnijdt is al jaren een bron van overlast voor de
inwoners van Halfweg en Zwanenburg. Dagelijks passeren
35.000 voertuigen de kruising van de N200 met de Nassaulaan,
waarvan bijna 4000 zware vrachtwagens. Negentig procent is
doorgaand verkeer. Dit levert veel overlast voor de bewoners
van Halfweg, zoals lawaai, stank en een gevaarlijke
verkeerssituatie op het kruispunt. De afgelopen twintig jaar
zijn hierover tal van onderzoeken en rapporten verschenen,
maar er is nooit iets veranderd.
Hieronder is het volledige antwoord van Gedeputeerde
Staten van Noord-Holland van 11 mei 2010 op de schriftelijke
vragen van 19 april 2010:
Vragen en antwoorden
- Heeft uw college kennis genomen van bovengenoemde
krantenberichten?
Ja.
- Wat is de reactie van uw college op de uitspraak van
CDA’er Ger Koopmans “Ze hebben zitten slapen in Haarlem”?
En klopt de uitspraak dat het provinciebestuur nooit in
Den Haag voor de N200 is komen pleiten?
Wij hebben geen behoefte te reageren op
krantenberichten. Wij zijn graag bereid de heer Koopmans
een toelichting te geven op onze positie betreffende de
N200 Halfweg. De N200 bij Halfweg is een rijksweg. In
september 1998 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat
een trajectnota/mer N200 bij Halfweg uitgebracht. Deze is
vervolgens bij de operatie van de toenmalige minister “het
MIT in beton te gieten” geschrapt uit het
Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport, net
zoals de aanleg van de Tweede Coentunnel en
Westrandweg. De regio heeft zich vervolgens ingespannen
deze projecten terug te krijgen op de agenda van het Rijk.
Een eerste stap daarin was het Bereikbaarheidsoffensief
Noordelijke Randstad. Vervolgens zijn een
intentieovereenkomst en een bestuursovereenkomst Tweede
Coentunnel/Westrandweg/N200 gesloten tussen de Staat der
Nederlanden, provincie Noord-Holland, stadsregio
Amsterdam, gemeenten Amsterdam, Haarlemmermeer, Zaanstad
en Oostzaan. In artikel 6 lid f is de aanpak van het
leefbaarheidsprobleem N200 te Halfweg als volgt
beschreven: “partijen stellen vast dat er een inhoudelijke
relatie is tussen realisatie van het project (lees:
Coentunnel / Westrandweg) en het zorgdragen voor een
vermindering van het leefbaarheidsprobleem bij de N200 te
Halfweg, als gevolg van de daar aanwezige
verkeerssituatie. De voor dit probleem in 1997 gestarte
tracéwetprocedure is door het bevoegde bestuursorgaan van
het Rijk aangehouden. Het betrokken bestuursorgaan zal
tijdig, in het kader van de realisatie van het project,
een standpunt innemen over de voor de oplossing van
voornoemd leefbaarheidsprobleem te nemen maatregelen”.
- Is uw college het met de PvdA eens dat aan de enorme
overlast in Halfweg en Zwanenburg snel een einde moeten
komen?
Ja, wij zijn van mening dat het leefbaarheidsprobleem
in Halfweg en Zwanenburg aangepakt moet worden. De
provincie Noord-Holland heeft zowel het convenant
omgevingskwaliteit Schiphol korte termijn als middellange
termijn getrokken en ondertekend; hierin heeft de
leefbaarheidsproblematiek van Zwanenburg-Halfweg een
prominente plek. Anderzijds zijn wij van mening dat de
N200 een belangrijke functie heeft in het wegennet van de
Metropoolregio Amsterdam, waarbij afwaardering leidt tot
verslechtering van de verbinding Haarlem – Amsterdam en
kan leiden tot problemen elders. Wij hebben uw staten
daarom in 2009 in het kader van de Tweede
Investeringsimpuls Noord-Holland een reeks met mogelijke
projecten voorgehouden die in het kader van de TWIN-H
aangepakt zouden kunnen worden. Eerder hebben wij in de
discussies rond de Alderstafel getracht de maatregel N200
ondertunnelen op de agenda te krijgen bij Alders/Verkeer
en Waterstaat/VROM; dat is ons niet gelukt. Uw staten
hebben de N200 geplaatst in de categorie 2 van TWIN-H van
studieprojecten zonder gelabeld geld. De afgelopen twee
jaar is er onder leiding van Rijkswaterstaat Noord-Holland
op oplossingen gestudeerd, in samenwerking met gemeente
Haarlemmerliede en Spaarnwoude, provincie Noord-Holland,
Stadsregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en stadsdeel
Geuzenveld-Slotermeer. Uitkomst van studie en overleg is
onlangs door het Rijk neergelegd in twee brieven aan de
gemeente Haarlemmerliede. Deze zijn bijgevoegd. Het budget
dat het Rijk beschikbaar heeft is 5 miljoen euro. De kale
kosten van een tunnel respectievelijk open bak bedragen
circa 156 en 95 miljoen euro (met een marge van 35%). De
afspraken over en uitvoering van de korte termijn
maatregelen zijn ons inziens het maximaal haalbare
resultaat op korte termijn (gereed 2011).
- Hoewel de N200 een rijksweg is, speelt de provincie
Noord-Holland een belangrijke rol op het gebied van
handhaving, leefbaarheid en luchtkwaliteit. Wat heeft de
provincie tot nu toe gedaan om de enorme overlast voor de
inwoners van Halfweg en Zwanenburg te beperken?
De provincie Noord-Holland heeft geen wettelijke taken
op het gebied van handhaving, leefbaarheid en
luchtkwaliteit in relatie met de N200. Wettelijke taken op
het gebied van leefbaarheid liggen bij Rijkswaterstaat
Noord-Holland als wegbeheerder van de N200. Wij hebben
desondanks initiatief genomen om het idee van een tunnel
bij Halfweg op de agenda te plaatsen in het kader van de
TWIN-H. Wat betreft de leefbaarheid Halfweg in bredere zin
bent u bekend met onze inspanningen in het kader van het
leefbaarheidsfonds, het convenant omgevingskwaliteit
middellange termijn, Sugar City en de totstandkoming van
een NS station Halfweg.
- Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in het
(nabije) verleden meerdere malen aangekondigd met een
oplossing te komen. Wat is de stand van zaken?
De uitkomst van het onderzoek zoals boven is bedoeld
is dat het afwaarderen van de Rijksweg N200 bij Halfweg
van 2x2 naar 2x1 rijstrook leidt tot zware congestie in de
spits met als gevolg een verslechterde bereikbaarheid van
Halfweg, Haarlem en Amsterdam, sluipverkeer op lokale
wegen en er geen garantie is op een betere leefbaarheid.
Rijkswaterstaat Noord-Holland acht een investering in een
verdiepte ligging op korte termijn niet realistisch en ook
op lange termijn onzeker. Rijkswaterstaat Noord-Holland
stelt een vervolgaanpak N200 voor, gericht op het op korte
termijn verbeteren van de leefbaarheid in Halfweg, bij de
huidige verkeerskundige capaciteit, inclusief een
mogelijke aansluiting op de N200 voor Sugar City, een
adequate ongelijkvloerse oversteekpassage van het langzaam
verkeer naar het nieuwe NS-station Halfweg - Zwanenburg en
zodanige maatregelen dat de doorstroming van de bus niet
verslechtert.Wij zien voor ons op dit moment geen rol als
regisseur. Zicht op een duurzame lange termijn oplossing
in de vorm van bijvoorbeeld een verdiepte ligging blijft
wenselijk. Wij zullen het toejuichen als het Rijk het
initiatief neemt voor een studie naar zo’n oplossing. Wel
beseffen wij dat er vele knelpunten zijn in Nederland cq.
Noord-Holland, het budget beperkt is en niet alles in één
keer kan worden aangepakt. Wij richten ons op zaken die op
korte termijn wel gerealiseerd kunnen worden. Ons inziens
is het belangrijk dat er een NS station bij Halfweg komt.
Ook heeft de provincie Noord-Holland zich achter de
plannen geschaard voor de ontwikkeling van het terrein van
de voormalige suikerfabriek en de karakterisitieke silo’s
tot Sugar City. Wij voelen ons verantwoordelijk om samen
met Rijkswaterstaat, gemeente Haarlemmermeer en gemeente
Haarlemmerliede en Cobraspen te zorgen voor een goede
langzaam verkeersverbinding vanaf Zwanenburg, over het
Sugar City terrein en de N200 naar het nieuw te bouwen NS
station Halfweg. De uitvoering van deze projecten, in
samenhang met de openstelling van de Westrandweg zal naar
verwachting een verbetering van de leefbaarheid in Halfweg
betekenen. Wij hebben voorts aandacht gevraagd voor de
N200 in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA)
zoals die nu door Verkeer en Waterstaat wordt opgesteld.
Bronnen:
R-TV NH,
Blog Massom
home...
|