BOVAG wil slooppremie tweetakt brom- en snorfietsen
Bovag, 3 december 2009 (de tekst is door de redactie aangepast)
De introductie van een slooppremie voor oude tweetakt brom- en snorfietsen is een effectief middel tegen geluidshinder, illegaal opvoeren en de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarom pleit BOVAG voor een landelijke sloopregeling voor dit type voertuig. Elektrische of viertakt brom- en snorfietsen zijn volgens TNO* schoner dan versies met tweetakt motor. Bovendien zijn deze is de viertakt motor een stuk stiller en is hij veel lastiger op te voeren. BOVAG stelt voor om degene die zijn oude tweetakt exemplaar inruilt voor een nieuwe brom- of snorfiets met viertakt- of elektromotor, te belonen met een slooppremie. Daarmee kan met name in binnensteden een belangrijke bijdrage worden geleverd aan verbetering van de leefomgeving door verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van hinderlijk lawaai. NSG: elektrisch of fiets De Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) is van mening dat bij een slooppremie dan gekozen moet worden voor de elektrische scooter of fiets. De NSG wijst de minister Cramer erop dat zij kan rekenen op de sympathie van veel bewoners, wandelaars en fietsers in de stad. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op 5 stadsbewoners zich ergert aan het lawaai van brommers. De NSG krijgt daarover ook regelmatig vragen; men begrijpt niet dat luidruchtige brommers geen strobreed in de weg wordt gelegd. Vervangend gemotoriseerd vervoer door gebruik te maken van de elektrische scooter is een forse stap in de goede richting voor een gezonder milieu: lawaai, fijnstof en CO2 nemen plaatselijk af en bij gebruik van groene stroom voor het opladen van de accu vermindert het CO2-gehalte landelijk. Met zo’n slooppremie worden dus verschillende vliegen in één ‘stille’ klap geslagen. Veel jongeren kiezen nu nog voor de goedkopere bromscooter om naar school te gaan of ’s morgens vroeg de krant te bezorgen. Juist deze groep maakt zich zorgen over het milieu. Met een elektro-scooter kunnen zij ‘rustig’ hun gang gaan, zijn ze een voorbeeld voor anderen en heeft het ook een uitwerking op hun gedrag en dat van hun vrienden als het om lawaai gaat. Om de elektrische auto breedschalig een echt alternatief te laten zijn voor de weggebruiker zijn nog heel veel zaken te regelen, maar de elektro-scooter biedt nu al voldoende mogelijkheden voor het vervoer over korte afstanden. Initiatief industrie Maurice Manders van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van BOVAG: “De industrie en de branche hebben er al voor gezorgd dat bijna alle nieuwe brom- en snorfietsen een viertaktmotor hebben of elektrisch worden aangedreven. Nu is het zaak dat de overheid met een landelijke regeling óók de eigenaar van een tweetakt-brommer stimuleert zijn bijdrage aan een betere leefomgeving te leveren. Dat kan via een sloopregeling. Zo wordt het brom- en snorfietspark in hoog tempo een stuk schoner, stiller en veiliger. In Amsterdam gingen recent al stemmen op voor zo’n brommersloopregeling, maar BOVAG ziet meer heil in een landelijke regeling.” Emissie normen “Daarnaast zou het goed zijn als er op Europees niveau strengere euro-emissienormen komen voor nieuwe snor- en bromfietsen. Uiteraard kan Nederland die niet eenzijdig afkondigen. Dat staat Europa niet toe en het verstoort de vrije markt.” BOVAG heeft becijferd dat ongeveer tweederde van het Nederlandse brom- en snorfietspark (ruim 600.000 stuks) een tweetaktmotor heeft. Rond 2007 kreeg de schonere en stillere viertakt de overhand in verkoopcijfers. En inmiddels heeft zo’n 4 procent van de nieuwe brommers en snorfietsen een elektrische aandrijving. * TNO-rapport ‘De effecten van brommers op de luchtkwaliteit in de gemeente Amsterdam', van 23 januari 2009 in opdracht van Gemeente Amsterdam Programmabureau Luchtkwaliteit. TNO raadt aan om in de hoofdstad het gebruik van elektrische brom- en snorfietsen en van viertakt-varianten te stimuleren. Dit leidt niet alleen tot minder uitstoot van schadelijke stoffen, maar damt ook de belangrijkste bron van geluidshinder in, aldus het rapport. Bronnen: Bovag, Persbericht NSG |