VROM: "Geen overschrijding geluidsnormen HSL in 2009" redactie, 10 januari 2010 In december zonden twee gemeenten, Langsingerland en Kaag en Braassem, een handhavingsverzoek naar de Minister van VROM vanwege het geluid van de in 2009 in gebruikgenomen Hogesnelheidslijn (zie hier het artikel in Geluidnieuws daarover). Blijkens het onderzoek van VROM door bureau Sight veroorzaakt de combinatie van te lawaaiige treinstellen en een trillinggevoelige, betonnen spoorconstructie een geluidsproductie die 5 dB te hoog is. Volgens de rapporteurs ligt het in de macht van de gemeente om op te treden. Die kan volgens Bureau Sight eenvoudigweg met het bestemmingsplan in de hand de overtreder een dwangsom opleggen voor iedere keer dat een Traxx trein de gemeente passeert. De bewoners van de Stichting "Stop Geluidsoverlast HSL" vinden het onbegrijpelijk en onacceptabel dat niet volstrekt helder is wie tegen de geluidsoverlast moet optreden en of de treinen teveel geluid maken. "Stel je voor dat de meetresultaten bekend zijn waaruit blijkt dat de norm wordt overschreden en Rijk en gemeente zijn nog aan het bakkeleien over de vraag wie de politierol op zich moet nemen. Ondertussen blijven wij met de herrie zitten!", aldus de Stichting. Voor VVD kamerlid Aptroot was deze kwestie aanleiding om minister Cramer van VROM enkele vragen voor te leggen. Geen overschrijding Blijkens een nieuwsbericht van VROM is er echter geen sprake van overschrijding van de geluidsnormen. Onafhankelijk onderzoek van TNO in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dat in november 2009 al bevestigd (zie hier het artikel in Geluidnieuws). Er is volgens het ministerie op dit moment dan ook geen aanleiding om handhavend op te treden. De gemeenten voelden zich verplicht de minister van VROM te vragen handhavend op te treden. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Sight zou namelijk blijken dat er in de dienstregeling tot 13 december 2009 wel sprake is van een overschrijding van de geluidsnormen. Dit is niet juist volgens de minister van VROM. Zij betreurt de gang van zaken en heeft in een brief beide gemeenten en de stichtingen Stop Geluidsoverlast en Geen Gehoor van haar conclusies ten aanzien van het onderzoek op de hoogte gesteld. Per 13 december is een nieuwe dienstregeling van de HSL in werking getreden. Teneinde te voorkomen dat naar de toekomst toe in 2010 een overschrijding van de geluidsnormen gaat plaatsvinden zijn de nodige maatregelen toegezegd. Er zijn geluidsmetingen uitgevoerd die moeten uitwijzen of voor 2010 de nieuwe dienstregeling in combinatie met de aangekondigde maatregelen binnen de geluidsruimte van het tracébesluit past. Excuses van de minister Blijkens de brieven van de minister aan de beide gemeentes had het onderzoek door Sight in opdracht van VROM als doel om alle feiten en omstandigheden “op een rijtje te zetten” met betrekking tot de geluidsoverlast rond de HSL-zuid. Dit met het oog op mogelijke discussies over de normstelling in het kader van het wetsontwerp SWUNG I, dat momenteel ter behandeling bij de Tweede Kamer ligt. De verkenning is uitsluitend bedoeld voor het verzamelen van informatie ten behoeve van intern overleg op het departement. Het betreft dus geen autonoom onderzoek naar de geluidbelasting van de HSL-Zuid. Bij de verkenning zijn – naast een bureauonderzoek – ook vraaggesprekken gehouden met een aantal betrokkenen. Betrokkenen vroegen bij die gelegenheid om het resultaat van de verkenning te mogen ontvangen. Omdat VROM daarin naar alle partijen transparant wilde zijn, is een samenvatting van de door bureau Sight getrokken conclusies aan alle betrokkenen toegestuurd. Vervolgens is naar de minister heeft begrepen op verzoek van een aantal betrokkenen om een toelichting gevraagd van deze conclusies. Voor beide acties was door bureau Sight toestemming gevraagd en gekregen van de opdrachtgever. Door deze acties is de indruk ontstaan dat VROM wilde interfereren in de goede overlegsituatie die er inmiddels tussen het ministerie van VenW en de betrokken gemeenten is ontstaan. Daarvan is volgens de minister van VROM uiteraard geen sprake. Achteraf moet geconstateerd worden dat VROM bij de opdrachtverlening ten behoeve van het bureau Sight een eenduidig referentiekader en uitgangspunten voor de verkenning had moeten vastleggen. Door deze omissie is onnodige commotie en verwarring ontstaan bij betrokkenen. Hiervoor zijn excuses op zijn plaats. Rechtzetting Ten aanzien van de conclusies die door het bureau Sight zijn getrokken wil mw. Cramer het volgende rechtzetten. Twee elementen spelen in de conclusies van bureau Sight een hoofdrol:
Brabant Blijkens een artikel van Omroep Brabant hebben inwoners van West-Brabant weinig last van de Thalys. ProRail heeft pas één klacht over geluidsoverlast ontvangen. Slechts een inwoner uit Zevenbergschen Hoek klaagde over de geluidsoverlast van de hogesnelheidslijn. De gemeente Breda heeft nog helemaal geen klachten binnengekregen.
Bronnen: Persbericht VROM, Brief aan gemeente, Heraut-online, Stopherriehsl, Omroep Brabant |