
ZEURPRUIM KLOPT HET OP
Schiphol in het klein langs elke
autoweg?
Het kabinet Rutte begon 14
oktober. De eerste zet was het
opheffen van het ministerie van VROM. Het oude ministerie van Verkeer
kreeg een andere naam. Infrastructuur, met een wormvormig
aanhangseltje voor milieu.
Het opheffen van een ministerie
hoeft niet verkeerd te zijn. Ooit werd het staatssecretariaat van
emancipatie opgeheven. Een resultaat van succes. Emancipatie van
vrouwen was normaal geworden. De nieuwe minister van
infrastructuur, Melanie Schultz van Haegen, heeft dit
zelf laten zien. Zij kreeg haar twee kinderen terwijl ze
staatssecretaris voor Schiphol was. Niemand sprak daar schande van.
Schultz is baas in eigen buik.
Maar het verdwijnen van het ministerie
voor milieu is geen resultaat van succes. De wetgeving heeft nog hele
grote geluidsgaten, milieu wordt gezien als een noodzakelijk
kwaad en de geluidshinder is nog steeds heel groot. Maar de
bevolking roept alleen om minder herrie in de eigen achtertuin en neemt geen eigen verantwoordelijkheid. Geen
actiegroep "baas in eigen oor".
De nieuwe ministers laten intussen
proefballonnetjes op. Schultz van Haegen heeft er twee. Zij wil 130 km/uur gaan rijden en
alle spitstroken permanent openstellen. Er is wat obligaat commentaar van milieuorganisaties,
maar gelukkig is er nog een Wet geluidhinder. Meer dan symboolpolitiek
zal het niet zijn.
Ernstiger is dat de minister
de stekker uit het programma Stiller Stadsverkeer heeft
getrokken. Het bronbeleid in stedelijk gebied moet nog geheel van de
grond komen. Kennelijk
niet nodig?
Het ergste komt nog. Zeurpruim
voorspelt het einde van de SWUNG wetgeving. Oorspronkelijk werd SWUNG
gesteund door het ministerie van verkeer. Er werden immers kosten
bespaard door het legaliseren van het handhavingsgat. Bovendien had
het ministerie milieu hoog in het vaandal. Dat is nu veranderd, maar
ook het kostenvoordeel is verdampt door de vertraging bij de invoering. Waarom
dan nog een grote saneringsoperatie uitvoeren terwijl er voor
miljarden bezuinigd moet worden? Duizenden handhavingspunten
instellen, geluidemmertjes die gevuld worden door de groei van het
verkeer en die op termijn zullen overlopen? Schiphol in het klein
langs elke autoweg? Daar zal mw. Schultz niet aan beginnen.
Met vriendelijke groet,
Zeurpruim, november 2010
|