Orkest verantwoordelijk voor gehoorschade cellist FNV bondgenoten, 20 augustus 2009 Ook in hoger beroep heeft FNV Bondgenoten een rechtszaak gewonnen over gehoorschade van een cellist. Het Gelders Orkest was in hoger beroep gegaan nadat de kantonrechter besliste dat het orkest aansprakelijk was voor de gehoorschade. Mooi... maar schadelijk De cellist liep ernstige gehoorschade op tijdens zijn werk in het orkest. Volgens FNV Bondgenoten had de werkgever niet genoeg gedaan om langdurige blootstelling aan schadelijk geluid te voorkomen. Henk de Groot, advocaat van FNV Bondgenoten: "Muziek is een mooi geluid, maar dat maakt het niet minder schadelijk voor het gehoor." De wettelijke zorgplicht vereist dat een werkgever moet voorkomen dat een werknemer langdurig aan schadelijk geluid wordt blootgesteld. De rechter heeft nu ook in hoger beroep bepaald dat voor orkesten geen uitzondering geldt. "Musici lopen een risico op gehoorschade. Dat is al jaren bekend, ook bij Het Gelders Orkest. Er zijn genoeg oplossingen om de belasting voor het gehoor in ieder geval flink te verminderen of te spreiden. Als de werkgever die maatregelen niet wil nemen, is hij verantwoordelijk voor de gevolgen, ook als het gaat om een orkest. Ik ben blij dat de rechter dit ook zo ziet", aldus De Groot. Schotten Blijkens een artikel in NRC Handelsblad is cellist Borstlap blij met de uitspraak. ,,Het ging me er om aan te tonen dat de schade die ik heb opgelopen niet kwam door routinematige blootstelling aan geluidsoverlast, want die heb je in ieder orkest. Het probleem was dat de geluidsbeschermende schotten in 1994 zijn weggehaald op verzoek van chef-dirigent Roberto Benzi. De maanden daarna waren beslissend voor mijn gehoor. Dat men niet heeft geëxperimenteerd met die schermen, neem ik het orkest kwalijk. Oordoppen op maat storen bij het werk; je hoort niet meer wat de buurman doet.” Algemeen directeur George Wiegel van het Gelders Orkest denkt er volgens NRC anders over: „De situatie is nu beter dan destijds, toen Borstlap, tussen 1974 tot 2005 actief bij ons, werkte. Maar de uitspraak doet geen recht aan de complexiteit van dit probleem. Moet je musici dwingen om oordoppen te dragen voor één hard moment? En musici spelen ook elders; in leskamers, andere ensembles, ze luisteren met koptelefoon. Dan is het niet exact om alle verantwoordelijkheid af te schuiven op het orkest.” Niet meer 40 jaar voor de trompetten Bij het Koninklijk Concertgebouworkest zijn volgens het artikel in NRC Handelsblad talrijke maatregelen genomen om gehoorschade tegen te gaan. Adjunct-directeur Sjoerd van de Berg: „Ook vroeger rolden veel musici hun pensioen in met de nodige gehoorschade, maar daar had je het niet over – dat hoorde er bij. De laatste jaren is dat veranderd. Geluidsschermen bevielen niet, maar musici dragen indien nodig wel op maat gemaakte oordoppen. Verder vergroten we het podium bij grote werken. En iedereen rouleert van plek zodat niemand meer veertig jaar lang voor de trompetten zit.” Bronnen: FNV Bondgenoten, NRC Handelsblad |