NSG: "Geluidshindergrenzen geen belemmering voor bouwend Nederland" Nederlandse Stichting Geluidshinder, 7 april 2009 Door de economische recessie wordt de roep om versoepeling van de milieugrenzen luider. In het bijzonder de Wet geluidhinder wordt daarbij genoemd als knellend voor de realisering van woningbouwprojecten en de aanleg en verbreding van wegen. Tijdens de Geluidshinderdag van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) op dinsdag 7 april in Utrecht bleek dat het heel goed mogelijk is binnen de lawaaigrenzen van de Wet woningen te bouwen, ook op geluidbelaste plaatsen. Goede samenwerking van planoloog, stedenbouwkundige, architect en de akoestisch deskundige is daarvoor een voorwaarde. Innovatieve oplossingen liggen voor het oprapen, waarbij niet alleen de hinder wordt beheerst, maar soms ook de totale leefbaarheid van een woonwijk wordt bevorderd. Doof De oplossingen die passeerden waren gebaseerd op de scheiding van de diverse gebiedsfuncties. Bouw woningen zo, dat geluidsongevoelige ruimten aan de lawaaizijde liggen en tuinen, woon- en slaapvertrekken aan de stille kant. Komt een (slaap)kamer toch aan de geluidbelaste zijde van de woning, maak die gevel dan doof. Een dove gevel is een voor geluid geïsoleerde gevel; voor de Wet geluidhinder bestaat deze gevel niet als de ramen gesloten blijven en telt dus niet mee in de beoordeling. Woningen in een carrévorm als hofjes afgesloten van verkeerslawaai hebben een heerlijk stille buitenruimte, waar het sociale verkeer opbloeit. Aaneengesloten woongebouwvormen laten lawaai in de tuin niet toe. Overkap nieuwe (spoor)wegen op plaatsen waar woningen staan of komen. Bouw er desnoods woningen op. Daarmee realiseer je een effectief grondgebruik. Het spaart geld en bevordert de gezondheid en het (sociale) welbevinden. De bewonersgroep Stichting Duurzame A12 uit Arnhem hield een warm pleidooi voor overkapping van de snelweg daar met een lichte glasconstructie en rekende voor welke (financiële) voordelen deze oplossing biedt. De voorzitter van de groep beklaagde zich over de tegenwerking van vooral Rijkswaterstaat, die zich doof houdt voor hun goed onderbouwde argumenten. Hogere waarde niet nodig De Algemene Rekenkamer laat in zijn rapport ‘Milieueffecten van wegverkeer’ dat vorige week naar de Tweede Kamer is gestuurd, een somber beeld zien van de ontwikkelingen tot nu toe met betrekking tot geluid. Burgers worden op dit moment onvoldoende beschermd tegen geluidshinder van wegverkeer. De beleidsmaatregelen leiden in de praktijk onvoldoende tot resultaat en er ontstaan steeds meer knelpunten. De Rekenkamer beveelt de minister van VROM aan om op korte termijn te evalueren hoe gemeenten omgaan met hun bevoegdheid tot het afgeven van beschikkingen waarmee een hogere waarde dan de voorkeurswaarde wordt toegestaan voor de geluidsbelasting van woningen. Op de NSG-geluidshinderdag werd getoond dat een hogere waarde in veel gevallen niet nodig is. |