Cryptische klanken: lagen en boodschappen in de muziek Thema-avond TU Delft, door Cynthia Liem, 11 februari 2009 Wie naar muziek luistert, hoort klanken. Deze klanken zijn vaak meer dan interessant klinkende geluiden: ze roepen emoties op en vertellen een verhaal. Hoewel dit een grotendeels subjectieve aangelegenheid is voor luisteraars en uitvoerende musici, hebben componisten soms toch aanwijzingen over hun bedoelingen in hun werk achtergelaten. Sommige componisten gingen zelfs zo ver dat ze de aanwijzingen over de stemmingen, drijfveren en boodschappen van hun werk concreet in de muziek zelf codeerden. In het avondvullende programma zal op laagdrempelige wijze dieper op dit verschijnsel worden ingegaan. Voorbeelden van muzikale symboliek en muzikale boodschapcodering zullen worden besproken en geïllustreerd met geluidsvoorbeelden. Speciale aandacht zal uitgaan naar de muzikale meestersteganograaf Robert Schumann, met een uitgebreide bespreking en complete live-uitvoering van zijn Carnaval opus 9. Cynthia Liem (1987) kreeg haar eerste pianolessen van Oeda van Duivendijk-Kranenborg. Hierna had ze pianoles bij Margreeth Kuyvenhoven en Michael Davidson. Vervolgens deed ze succesvol toelatingsexamen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze momenteel de hoofdvakopleiding piano volgt bij Rian de Waal. Ze heeft met succes aan verschillende concoursen deelgenomen: ze won prijzen op de Maassluise Muziekweek (1995) en het Kijkduin Pianoconcours (2000 en 2001), was halve finalist op de Rotterdamse Pianodriedaagse (1999) en was in 2001, 2002 en 2004 laureaat van het Prinses Christina Concours, waardoor ze recitals mocht geven op verschillende locaties in Nederland. Hiernaast studeert ze ook aan de Technische Universiteit Delft: na in 2007 cum laude haar bachelordiploma Technische Informatica te hebben behaald, volgt ze hier momenteel de masteropleiding Media and Knowledge Engineering. Bron: Website TU Delft |