VROM en V&W jaarverslagen over 2008
VROM, 20 mei 2009
VROM en V&W hebben hun jaarverslagen over 2008 naar de Tweede kamer
gestuurd. Hieronder de
gedeeltes over " geluid" hierover.
VROM
Beoogd doel in periode 2007–2011
-
Verbeteren uitvoering geluidbeleid ten
behoeve van verminderen van (ernstige)
hinder/gezondheidseffecten:
-
vereenvoudigen/verbeteren regelgeving;
-
versterken bronbeleid (onder meer stille
banden en stille wegdekken).
Doelbereik 2008
Er is nadrukkelijk vooruitgang geboekt in
het geluiddossier. Door complexiteit van de materie en de
veelheid aan partners gaan sommige onderwerpen, zoals het
tot stand komen van een verbeterde wet, langzamer dan
oorspronkelijk gepland. Relevante (prestatie- en/of)
effect-indicatoren Indicatoren voor wegverkeerslawaai geven
een extra inzicht in de voortgang van de saneringsopgave.
Prestatie indicator voortgang sanering
verkeerslawaai:

Er zijn meer woningen gesaneerd als gevolg
van:
-
een nieuwe inschatting van de voortgang
van de A-lijst, waarbij onder andere het kosteneffectief
toepassen van stil wegdek is meegenomen;
-
een lichte toename in afhandelde woningen
bij projectsubsidies;
-
de opname van woningen die in het kader
van reconstructies en spoorwegwijzigingen worden gesaneerd
(met name de Zeeuwse Lijn).

Bron: opgave Bureau Sanering
Verkeerslawaai van 19–02–2009
1 een school is als 1 woning geteld
2 in de begroting 2008 is voor de categorie «afgehandeld in
2008» abusievelijk het cijfer «3 600» opgenomen. In
bovenstaande cijfers is hiervoor gecorrigeerd.
Toelichting aantal projecten in
voorbereiding en uitvoering
Het aantal projecten dat ultimo 2008 in
voorbereiding en uitvoering is, blijkt circa 25% meer te
zijn dan geprognosticeerd. Het aantal woningen dat in
voorbereiding en uitvoering is, blijkt echter slechts 3%
hoger te zijn dan de prognose. Dit wordt vooral veroorzaakt
door het omvangrijke saneringsproject in Overijssel
(Na-NOV). Dit project is opgeknipt in een aantal
deelprojecten.
Gerealiseerd en niet gerealiseerd beleid
In 2008 zal een wijziging
van de Wet geluidhinder voor de Rijksinfrastructuur bij
de Tweede Kamer worden ingediend. In dit wetsvoorstel
zal met behulp van het instrument van de
geluidsproductieplafonds de handhaving van de
vastgestelde geluidsniveaus worden verbeterd, waarmee de
rechtszekerheid in de richting van burgers zal worden
hersteld. Daarbij zal ook een vereenvoudigingsslag van
de normstelling worden doorgevoerd |
Niet gerealiseerd In 2008
is het wetsvoorstel voor advies voorgelegd aan de Raad
van State en is advies ontvangen. Momenteel wordt
gewerkt aan het Nader Rapport. Naar verwachting zal het
wetsvoorstel in het voorjaar van 2009 aan de Tweede
Kamer worden aangeboden. |
In 2008 zullen de
doelstellingen op het gebied van geluid worden herijkt
en verder in de tijd doorgetrokken, zodat de sturende
werking ervan verbeterd wordt |
Niet gerealiseerd Een
onderzoek naar herijking van doelstellingen op gebied
van geluid is in 2008 gestart. |
n het kader van de
modernisering van de APK wordt bezien of de APK kan
worden uitgebreid met een controle op de geluidemissies
van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een check
op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige
uitlaatsystemen bij auto’s, brommers en motoren |
Gerealiseerd Er is
onderzoek verricht naar de manier waarop geluid in de
APK zou kunnen worden opgenomen. Hieruit is een aantal
varianten naar voren gekomen, die verschillen in de mate
van detail en diepgang en daarmee ook van de door de
keuringsstations te leveren inspanning. Thans wordt een
nader voorstel uitgewerkt. In het voorjaar van 2009 is
dit gereed zijn. |
In de EU wordt ingezet op
aanscherping van de geluidsnorm voor bandenlawaai met
3db(A). In de tussentijd wordt de promotie van de
aanschaf van stille banden voortgezet als onderdeel van
Het Nieuwe Rijden |
Gerealiseerd De
aanscherping van de Bandenrichtlijn staat thans op de
agenda van het Europees Parlement. Bij de stimulering
van stille banden in Nederland is goede voortgang
geboekt. Er is overeenstemming met de
brancheorganisaties over een bredere aanpak, waarbij
stille, zuinige en veilige banden worden gepromoot. |
In
toenemende mate worden bij de aanleg en onderhoud van
Rijkswegen (zeer) stille wegdekken toegepast |
Gerealiseerd Beleid van
VenW is dat bij vervanging van wegdekken tenminste ZOAB
als stil wegdek wordt aangelegd. De Meerjaren
Programmering Verhardingen geeft daar een beeld van.
Daarnaast blijkt uit ondermeer Tracébesluiten dat in
geluidknelpuntensituaties steeds vaker dubbellaags ZOAB
(zeer stil) wordt toegepast. |
Voor het spoorverkeer
wordt een systeem van naar geluid gedifferentieerde
gebruiksvergoedingen vastgesteld ten einde de inzet van
meer dan 7dB(A) stillere treinen te bevorderen. Verder
wordt het gebruik van raildempers als reductiemaatregel
erkend |
Niet gerealiseerd Een
systeem van naar geluid gedifferentieerde
gebruiksvergoedingen zal per 2011 ingaan. Naar
verwachting is het dan in 2013 volledig operationeel,
inclusief invulling van een malus. Vooruitlopend hierop
is in 2008 een Prestatieregeling stil materieel van
kracht geworden, op basis waarvan vervoerders van
ProRail een premie per wagon-km kunnen krijgen wanneer
zij stil materieel inzetten. De Prestatieregeling van
ProRail wordt via de beheersconcessie gefinancierd door
VenW uit budget van het Innovatie Programma Geluid
(IPG). Het gebruik van raildempers als reductiemaatregel
is onderdeel van de saneringsmaatregelen. |
Voor het
urgente deel van de sanering is de uitvoering gericht op
afronding in 2023. Met de introductie van de gewijzigde
Wet geluidhinder zullen alle woningen met een toegenomen
belasting van 5 db(A) eveneens voor sanering in
aanmerking komen |
Gerealiseerd In 2008 is gewerkt aan de uitvoering
van het urgente deel van de sanering. In de tabel van de
realisatie prestatie indicatoren is dit opgenomen.
Gegevens worden gemonitord. De aanvullende sanering is
gekoppeld aan de wijziging van de Wet geluidhinder en
zal dan pas formeel van start kunnen gaan. |
Er wordt
een beslissing genomen over de vraag of en, zo ja, hoe
de saneringsoperaties voor de Rijksinfrastructuur van
VROM en VenW kunnen worden samengevoegd |
Gerealiseerd Er zijn op bestuurlijk niveau afspraken
met Verkeer en Waterstaat gemaakt over samenvoeging van
de geldstromen voor de geluidsanering en de uitvoering
van de saneringsoperatie rijksinfrastructuur met ingang
van 2011. |
Beleidsconclusie Het (staande) beleid
verkeert in de uitvoeringsfase en wordt voortgezet in 2009.
Tegelijkertijd wordt de wetgeving verbeterd en vindt er een
verschuiving in het beleid plaats naar bronmaatregelen.
V&W
Leefomgeving Hoofdwegen
te hoge geluidsbelastingen door wegvervoer
zo veel mogelijk terugdringen
Motivering
Om alle nationale en internationale
verplichtingen op het gebied van milieukwaliteit na te komen
en om op de lange termijn (2030) een transitie naar een
duurzaam mobiliteitssysteem te realiseren.
Doelbereiking
In 2008 is een wetsvoorstel betreffende de
introductie van geluidproductieplafonds naar de Raad van
State verzonden en het advies van de Raad van State
verwerkt. In 2008 heeft vervolgonderzoek plaatsgevonden naar
stille wegdekken. De Nederlandse lobby in Brussel heeft er
in 2008 mede voor gezorgd dat er een voorstel van de EC ligt
voor een significante aanscherping van de emissie-eisen van
banden voor personenauto’s en vrachtauto’s. Nationaal zijn
er in 2008 afspreken met de branche gemaakt om het toepassen
van stille banden te stimuleren. In 2008 is daarnaast
gestart met de voorbereiding van het saneren van hoge
geluidbelastingen op 10 weg- en spoorweglocaties door middel
van innovatieve geluidmaatregelen, vooruitlopend op de
NoMo-saneringsoperatie in de periode 2011–2020.
Leefomgeving Spoorwegen
te hoge geluidsbelastingen door
spoorvervoer zo veel mogelijk terugdringen
Motivering
Om alle nationale en internationale
verplichtingen op het gebied van milieukwaliteit na te komen
en om op de lange termijn (2030) een transitie naar een
duurzaam mobiliteitssysteem te realiseren.
Doelbereiking
In 2008 is voortgang geboekt t.a.v. de te
moderniseren Wet geluidhinder. Er is in 2008 advies van de
Raad van State op het wetsvoorstel ontvangen. Ook is verdere
vooruitgang geboekt om effectief bronbeleid, zoals het
invoeren van stillere remblokken voor wagons, te bevorderen.
Vooruitlopend op de NoMo-saneringsoperatie van hoge
geluidbelastingen in de periode 2011–2020 is al in 2008
gestart met de voorbereiding van het saneren van hoge
geluidbelastingen op vierspoorweglocaties door middel van
innovatieve geluidmaatregelen.
(onderdeel Schiphol niet opgenomen in dit
overzicht)
Bron: via website Tweede Kamer / Parlando,
31 924 XI, nr. 1 (V&W) en nr. 3 (VROM)
home...
|