VROM en V&W jaarverslagen over 2008

VROM, 20 mei 2009

VROM en V&W hebben hun jaarverslagen over 2008 naar de Tweede kamer gestuurd. Hieronder de gedeeltes over " geluid"  hierover.


VROM

Beoogd doel in periode 2007–2011

  • Verbeteren uitvoering geluidbeleid ten behoeve van verminderen van (ernstige) hinder/gezondheidseffecten:

  • vereenvoudigen/verbeteren regelgeving;

  • versterken bronbeleid (onder meer stille banden en stille wegdekken).

Doelbereik 2008

Er is nadrukkelijk vooruitgang geboekt in het geluiddossier. Door complexiteit van de materie en de veelheid aan partners gaan sommige onderwerpen, zoals het tot stand komen van een verbeterde wet, langzamer dan oorspronkelijk gepland. Relevante (prestatie- en/of) effect-indicatoren Indicatoren voor wegverkeerslawaai geven een extra inzicht in de voortgang van de saneringsopgave.

Prestatie indicator voortgang sanering verkeerslawaai:

Er zijn meer woningen gesaneerd als gevolg van:

  1. een nieuwe inschatting van de voortgang van de A-lijst, waarbij onder andere het kosteneffectief toepassen van stil wegdek is meegenomen;

  2. een lichte toename in afhandelde woningen bij projectsubsidies;

  3. de opname van woningen die in het kader van reconstructies en spoorwegwijzigingen worden gesaneerd (met name de Zeeuwse Lijn).

Bron: opgave Bureau Sanering Verkeerslawaai van 19–02–2009
1 een school is als 1 woning geteld
2 in de begroting 2008 is voor de categorie «afgehandeld in 2008» abusievelijk het cijfer «3 600» opgenomen. In bovenstaande cijfers is hiervoor gecorrigeerd.

Toelichting aantal projecten in voorbereiding en uitvoering

Het aantal projecten dat ultimo 2008 in voorbereiding en uitvoering is, blijkt circa 25% meer te zijn dan geprognosticeerd. Het aantal woningen dat in voorbereiding en uitvoering is, blijkt echter slechts 3% hoger te zijn dan de prognose. Dit wordt vooral veroorzaakt door het omvangrijke saneringsproject in Overijssel (Na-NOV). Dit project is opgeknipt in een aantal deelprojecten.

Gerealiseerd en niet gerealiseerd beleid

In 2008 zal een wijziging van de Wet geluidhinder voor de Rijksinfrastructuur bij de Tweede Kamer worden ingediend. In dit wetsvoorstel zal met behulp van het instrument van de geluidsproductieplafonds de handhaving van de vastgestelde geluidsniveaus worden verbeterd, waarmee de rechtszekerheid in de richting van burgers zal worden hersteld. Daarbij zal ook een vereenvoudigingsslag van de normstelling worden doorgevoerd Niet gerealiseerd In 2008 is het wetsvoorstel voor advies voorgelegd aan de Raad van State en is advies ontvangen. Momenteel wordt gewerkt aan het Nader Rapport. Naar verwachting zal het wetsvoorstel in het voorjaar van 2009 aan de Tweede Kamer worden aangeboden.
In 2008 zullen de doelstellingen op het gebied van geluid worden herijkt en verder in de tijd doorgetrokken, zodat de sturende werking ervan verbeterd wordt Niet gerealiseerd Een onderzoek naar herijking van doelstellingen op gebied van geluid is in 2008 gestart.
n het kader van de modernisering van de APK wordt bezien of de APK kan worden uitgebreid met een controle op de geluidemissies van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een check op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto’s, brommers en motoren Gerealiseerd Er is onderzoek verricht naar de manier waarop geluid in de APK zou kunnen worden opgenomen. Hieruit is een aantal varianten naar voren gekomen, die verschillen in de mate van detail en diepgang en daarmee ook van de door de keuringsstations te leveren inspanning. Thans wordt een nader voorstel uitgewerkt. In het voorjaar van 2009 is dit gereed zijn.
In de EU wordt ingezet op aanscherping van de geluidsnorm voor bandenlawaai met 3db(A). In de tussentijd wordt de promotie van de aanschaf van stille banden voortgezet als onderdeel van Het Nieuwe Rijden Gerealiseerd De aanscherping van de Bandenrichtlijn staat thans op de agenda van het Europees Parlement. Bij de stimulering van stille banden in Nederland is goede voortgang geboekt. Er is overeenstemming met de brancheorganisaties over een bredere aanpak, waarbij stille, zuinige en veilige banden worden gepromoot.
In toenemende mate worden bij de aanleg en onderhoud van Rijkswegen (zeer) stille wegdekken toegepast Gerealiseerd Beleid van VenW is dat bij vervanging van wegdekken tenminste ZOAB als stil wegdek wordt aangelegd. De Meerjaren Programmering Verhardingen geeft daar een beeld van. Daarnaast blijkt uit ondermeer Tracébesluiten dat in geluidknelpuntensituaties steeds vaker dubbellaags ZOAB (zeer stil) wordt toegepast.
Voor het spoorverkeer wordt een systeem van naar geluid gedifferentieerde gebruiksvergoedingen vastgesteld ten einde de inzet van meer dan 7dB(A) stillere treinen te bevorderen. Verder wordt het gebruik van raildempers als reductiemaatregel erkend Niet gerealiseerd Een systeem van naar geluid gedifferentieerde gebruiksvergoedingen zal per 2011 ingaan. Naar verwachting is het dan in 2013 volledig operationeel, inclusief invulling van een malus. Vooruitlopend hierop is in 2008 een Prestatieregeling stil materieel van kracht geworden, op basis waarvan vervoerders van ProRail een premie per wagon-km kunnen krijgen wanneer zij stil materieel inzetten. De Prestatieregeling van ProRail wordt via de beheersconcessie gefinancierd door VenW uit budget van het Innovatie Programma Geluid (IPG). Het gebruik van raildempers als reductiemaatregel is onderdeel van de saneringsmaatregelen.
Voor het urgente deel van de sanering is de uitvoering gericht op afronding in 2023. Met de introductie van de gewijzigde Wet geluidhinder zullen alle woningen met een toegenomen belasting van 5 db(A) eveneens voor sanering in aanmerking komen Gerealiseerd In 2008 is gewerkt aan de uitvoering van het urgente deel van de sanering. In de tabel van de realisatie prestatie indicatoren is dit opgenomen. Gegevens worden gemonitord. De aanvullende sanering is gekoppeld aan de wijziging van de Wet geluidhinder en zal dan pas formeel van start kunnen gaan.
Er wordt een beslissing genomen over de vraag of en, zo ja, hoe de saneringsoperaties voor de Rijksinfrastructuur van VROM en VenW kunnen worden samengevoegd Gerealiseerd Er zijn op bestuurlijk niveau afspraken met Verkeer en Waterstaat gemaakt over samenvoeging van de geldstromen voor de geluidsanering en de uitvoering van de saneringsoperatie rijksinfrastructuur met ingang van 2011.

Beleidsconclusie Het (staande) beleid verkeert in de uitvoeringsfase en wordt voortgezet in 2009. Tegelijkertijd wordt de wetgeving verbeterd en vindt er een verschuiving in het beleid plaats naar bronmaatregelen.


V&W

Leefomgeving Hoofdwegen

te hoge geluidsbelastingen door wegvervoer zo veel mogelijk terugdringen

Motivering

Om alle nationale en internationale verplichtingen op het gebied van milieukwaliteit na te komen en om op de lange termijn (2030) een transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem te realiseren.

Doelbereiking

In 2008 is een wetsvoorstel betreffende de introductie van geluidproductieplafonds naar de Raad van State verzonden en het advies van de Raad van State verwerkt. In 2008 heeft vervolgonderzoek plaatsgevonden naar stille wegdekken. De Nederlandse lobby in Brussel heeft er in 2008 mede voor gezorgd dat er een voorstel van de EC ligt voor een significante aanscherping van de emissie-eisen van banden voor personenauto’s en vrachtauto’s. Nationaal zijn er in 2008 afspreken met de branche gemaakt om het toepassen van stille banden te stimuleren. In 2008 is daarnaast gestart met de voorbereiding van het saneren van hoge geluidbelastingen op 10 weg- en spoorweglocaties door middel van innovatieve geluidmaatregelen, vooruitlopend op de NoMo-saneringsoperatie in de periode 2011–2020.

Leefomgeving Spoorwegen

te hoge geluidsbelastingen door spoorvervoer zo veel mogelijk terugdringen

Motivering

Om alle nationale en internationale verplichtingen op het gebied van milieukwaliteit na te komen en om op de lange termijn (2030) een transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem te realiseren.

Doelbereiking

In 2008 is voortgang geboekt t.a.v. de te moderniseren Wet geluidhinder. Er is in 2008 advies van de Raad van State op het wetsvoorstel ontvangen. Ook is verdere vooruitgang geboekt om effectief bronbeleid, zoals het invoeren van stillere remblokken voor wagons, te bevorderen. Vooruitlopend op de NoMo-saneringsoperatie van hoge geluidbelastingen in de periode 2011–2020 is al in 2008 gestart met de voorbereiding van het saneren van hoge geluidbelastingen op vierspoorweglocaties door middel van innovatieve geluidmaatregelen.

(onderdeel Schiphol niet opgenomen in dit overzicht)

Bron: via website Tweede Kamer / Parlando, 31 924 XI, nr. 1 (V&W) en nr. 3 (VROM)

home...