VNG: "Geen spitsheffing zonder maatregelen tegen sluipverkeer" VNG, 8 juni 2009 De gemeenten trekken hun steun aan de invoering van een spitsheffing in als minister Eurlings in de Wet kilometerprijs niet de mogelijkheid opneemt om de nadelige gevolgen van sluipverkeer tegen te gaan. Gemeenten vrezen dat er sluipverkeer ontstaat op lokale en regionale wegen als een spitsheffing wordt ingevoerd op de drukke (hoofd)wegen. Dit sluipverkeer heeft ongewenste effecten op de leefbaarheid, in het bijzonder op het gebied van luchtkwaliteit, geluidshinder, veiligheid en bereikbaarheid. De VNG heeft minister Eurlings andermaal per brief verzocht maatregelen mogelijk te maken tegen het sluipverkeer. In september vorig jaar heeft de VNG de minister ook al opgeroepen het wetsvoorstel Kilometerprijs zodanig aan te passen dat spitsheffing niet alleen op de overbelaste wegen mogelijk is, maar ook op de sluiproutes. Tot nu toe heeft de minister geen gehoor gegeven aan deze oproep. In de brief stelt de VNG voor om het wetsvoorstel als volgt te wijzigen:
De VNG is het met de minister eens dat de aanpak van bereikbaarheidsproblemen op het hoofdwegennet voorop staat bij de spitsheffing, maar de heffing is onaanvaardbaar als geen rekening wordt gehouden met de gevolgen voor sluipverkeer op het onderliggend wegennet. Op dit moment is de VNG er niet van overtuigd dat de minister de tekstsuggestie, die eerder ook al is gedaan, heeft overgenomen in het wetsvoorstel. De VNG doet daarom – mede namens IPO, SkVV en UvW - een dringend beroep op de minister om zonodig het wetsvoorstel alsnog in de door de VNG aangegeven zin aan te passen. De VNG wijst de minister er nadrukkelijk op dat de achterban heeft aangegeven dat zij geen steun meer wenst te geven aan de invoering van Anders Betalen voor Mobiliteit, wanneer de voorkoming van nadelige gevolgen van sluipverkeer op het OWN niet of niet voldoende in het wetsvoorstel is meegenomen. Bron: VNG |