Handreiking geluidberekeningen 30 km/uur wegen
ir. Jan Hooghwerff (M+P), ir. Marc Eijbersen (CROW), 30 januari 2009
Voor
het doen van berekeningen bij 30 km/h wegen is het “gewone”
Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 op een aantal
onderdelen niet geschikt.
30 km/h-wegen vallen formeel buiten het regime van de Wet
geluidhinder. Toch moeten gemeenten rekening houden met het
geluid van dergelijke wegen in het kader van “goede
ruimtelijke ordening”. Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden te
noemen van 30 km/h wegen waar duidelijk sprake is van
geluidoverlast. Het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder
2006 is op een aantal onderdelen niet geschikt om
berekeningen te doen bij lage snelheden. Dan kun je
bijvoorbeeld denken aan de wegdekmethode (correcties bij
lage snelheden) en aan de effecten van snelheidsbeperkende
maatregelen, zoals drempels en minirotondes.
handreiking
Het CROW heeft een handreiking uitgebracht die als
hulpmiddel gebruikt kan worden hierbij. De handreiking komt
kort samengevat neer op de volgende aanpak:
- Er wordt zo veel als mogelijk is aangesloten bij de
lijn met het RMG 2006 om geluidbelastingen te bepalen.
- De situatie wordt gemodelleerd analoog aan de manier
waarop bij 50 km/h gemodelleerd wordt.
- De gemodelleerde voertuigsnelheid is 30 km/h. De
emissiekentallen van het RMG 2006 zijn bruikbaar voor
berekeningen bij 30 km/h.
- Bij van dicht asfaltbeton afwijkende wegdektypen wordt
een wegdekcorrectie toegepast. In het infoblad zijn
concrete wegdekcorrecties opgenomen voor toepassing bij 30
km/h.
- In het geval van de aanwezigheid van obstakels of
kruispunten die het gevolg hebben dat voertuigen moeten
afremmen en optrekken, wordt een optrekcorrectie
toegepast. De systematiek van deze toeslagen is gelijk aan
het huidige RMG 2006. De weg wordt gemodelleerd met een
voertuigsnelheid van 30 km/h, waarna de obstakelcorrectie
wordt toegepast. Het infoblad geeft de waarden van deze
correcties voor de meest voorkomende situaties.
De handreiking is bedoeld om gemeenten en adviesbureaus
hulp te bieden hoe je bij 30 km/h geluidberekeningen zou
moeten doen. De handreiking is gemaakt door M+P in opdracht
van CROW. De uitvoering van het onderzoek en het opstellen
van het infoblad is begeleid vanuit de CROW werkgroep
“Aanpassing RMV wegverkeerslawaai voor 30 km/h gebieden”,
waarin het Ministerie van VROM, de Milieudienst Regio
Eindhoven, de BeST (branche van
betonstraatsteenfabrikanten), de Stichting Promotie
Straatbaksteen en Royal Haskoning participeerden.
De handreiking is gepubliceerd als CROW-infoblad 965
“Handreiking berekenen wegverkeerslawaai bij 30 km/h” is te
bestellen via de website
www.crow.nl.
De kosten bedragen 8 Euro.
home... |