Rijkswaterstaat en Gemeente Enschede testen wegdek met rubber
Persbericht Dienst Verkeer en Scheepvaart, 6 november 2009
Apeldoorn De proef moet duidelijk maken of een elastisch wegdek een oplossing kan zijn voor een verdere geluidsreductie. De doelstelling is een geluidreductie van tenminste 8 dB(A). Dat is 4 dB(A) stiller dan het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) dat nu veelal wordt toegepast op snelwegen. Doelen van de proef Veiligheid voorop Medio 2010: eerste resultaat bekend SuperStil Wegverkeer (SSW) Met de innovatieprojecten van SuperStil Wegverkeer (SSW) speelt Rijkswaterstaat hierop in. Doel van SSW is te komen tot innovatieve producten, maatregelen en processen waarmee geluidsreductie aan de bron kan worden gerealiseerd. SSW voert hiertoe projecten uit in nauwe samenwerking met marktpartijen en kennisinstellingen. Gemeente Enschede Onder grote belangstelling heeft de gemeente samen met de partners Regio Twente, Stichting Band en Milieu, Heijmans BV en Apollo Vredestein de drie vlakken met verschillende rubbersubstanties aangebracht aan de Broekheurne-ring. In het middaguur werd met vrachtwagens het asfalt aangevoerd en door grote asfaltspreidmachines op de weg aangebracht. Nieuw hierbij was het gebruik van een zogenoemde Shuttle Buggy, ontwikkeld door Heijmans Het doel van de proef Rubber in Asfalt is naast geluidsreductie, het zoeken naar de verantwoorde grens tussen het zachter maken van het wegdek en het verlies van duurzaamheid. Er mag geen schade ontstaan in de vorm van materiaalverlies, en het wegdek mag niet te zacht worden waardoor het brandstofverbruik van de auto's zou toenemen. De inzet van een door Heijmans ontwikkelde Shuttle Buggy was nieuw. Dit is een grote, rijdende voorraadbunker tussen de vrachtwagens en de spreidmachine in. In deze machine wordt het asfalt, wat soms al een tijd in de vrachtauto's heeft gezeten, op de juiste temperatuur gebracht. De toevoer van het asfalt naar de spreidmachine wordt hierdoor gelijkmatiger. Na de aanleg worden er diverse metingen aan de nieuwe wegdekken gedaan. Met een opstelling met microfoons op het trottoir langs de weg worden geluidsmetingen verricht. De resultaten van de testen in Enschede worden in de komende maanden verwacht. Dit is deels afhankelijk van de weersomstandigheden. Bron: Website Rijkswaterstaat, DVS, Nieuwsbank
|