Emoties lopen op bij informatieavond over geluid HSL Milieudienst Rijnmond, 16 november 2009 Op maandagavond 16 november vond voor inwoners van Lansingerland in een veilinghal in Bleiswijk de informatieavond over de HSL plaats. Deze informatieavond was een initiatief van de gemeente. Aan deze avond werkten de organisaties mee die verantwoordelijk zijn voor de HSL. De avond had een erg hoge opkomst; zo'n 750 belangstellenden wisten hun weg naar de veiling te vinden. Volgens een persbericht van de Milieudienst IJmond kon ieder
die op maandagavond de veilinghal van Flora Holland
binnenstapte, zien en voelen dat deze avond niet als een
doorsnee bewonersavond de geschiedenisboeken in zou gaan. De HSL
houdt de bewoners van de gemeente Lansingerland meer dan bezig.
Emoties, zorgen en verwijten Pro Rail, Hi-Speed, Rijkswaterstaat, de gemeente Lansingerland en de DCMR beantwoordden vragen van bewoners, die vaak doorspekt werden met begrijpelijke emoties, zorgen en verwijten. De discussies tussen de forumleden en het publiek werden geleid door onafhankelijk gesprekleider Dirk Louter. ProRail viel hoongelach ten deel omdat een bewoner met een brief aantoonde dat er niet alleen 's nachts, zoals de regio-directeur meldde, maar ook overdag wordt geslepen om de geluidshinder te beperken. Vragen waren er ook over goederenvervoer: er zou al een convenant liggen met Schiphol om goederenvervoer over de lijn te realiseren. De heer Wendel van de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL legde ProRail, Hi-Speed en Rijkswaterstaat het vuur na aan de schenen door bijvoorbeeld te refereren aan Europese wetgeving die het rijden van de Traxx-treinen in theorie verbiedt. De stichting wil liever vandaag dan morgen de tijdelijke treinen van het spoor hebben. Geen overtuigende oplossing En dan was er ook nog de oplossing om de rails te slijpen en
de remblokjes van de tijdelijke Traxx-treinen te vervangen door
kunststof blokjes. Voor de bewoners bij lange na geen
overtuigende oplossing. Een aantal bewoners stelde vast dat er
al veel bekend is en in het verleden al veel gegevens zijn
verzameld. Gerefereerd werd bijvoorbeeld aan de DCMR onderzoeken
uit 1998 en 1999 waarin al een voorschot werd gegeven op de
hinderscenario's (bijvoorbeeld het aantal ontwakeningen) die
bewoners mogen verwachten als de HSL gaat rijden. Ook gaf de
DCMR op die avond antwoord op de vraag hoe, wanneer en waar er
wordt gemeten. Om 21.45 uur was de storm niet nog geluwd, maar
de avond voorlopig wel ten einde. Het zal nog lang onrustig
blijven in Lansingerland. Erkenning door minister De gemeente Lansingerland benadrukte tijdens de avond nogmaals dat zij geconstateerd heeft dat minister Eurlings de geluidsoverlast die de bewoners ervaren, heeft erkend. Uiteraard gaat de gemeente verder met het eigen onafhankelijke geluidmeetonderzoek. Dit wordt uitgevoerd door de DCMR. Dit onderzoek loopt door tot februari/maart 2010. De maatregelen van de minister die binnen de onderzoeksperiode worden genomen (slijpen van de rails en vervangen van de remblokken), zal de gemeente op hun geluidseffecten beoordelen. Bronnen: nieuwsbank, Milieudienst Rijnmond |