Emoties lopen op bij informatieavond over geluid HSL

Milieudienst Rijnmond, 16 november 2009

Op maandagavond 16 november vond voor inwoners van Lansingerland in een veilinghal in Bleiswijk de informatieavond over de HSL plaats. Deze informatieavond was een initiatief van de gemeente. Aan deze avond werkten de organisaties mee die verantwoordelijk zijn voor de HSL. De avond had een erg hoge opkomst; zo'n 750 belangstellenden wisten hun weg naar de veiling te vinden.

Volgens een persbericht van de Milieudienst IJmond kon ieder die op maandagavond de veilinghal van Flora Holland binnenstapte, zien en voelen dat deze avond niet als een doorsnee bewonersavond de geschiedenisboeken in zou gaan. De HSL houdt de bewoners van de gemeente Lansingerland meer dan bezig.

Ook ver buiten de gemeentegrenzen trok de avond de aandacht van met name de media. Niet alleen RTV Rijnmond rukte uit, maar ook de NOS en SBS 6 legden de avond vast, die zoals de burgemeester het formuleerde, niet als doel had iedereen tevreden naar huis te laten gaan, maar wel om bewoners de gelegenheid te geven hun vragen te stellen en grieven kenbaar te maken.

Emoties, zorgen en verwijten

Pro Rail, Hi-Speed, Rijkswaterstaat, de gemeente Lansingerland en de DCMR beantwoordden vragen van bewoners, die vaak doorspekt werden met begrijpelijke emoties, zorgen en verwijten. De discussies tussen de forumleden en het publiek werden geleid door onafhankelijk gesprekleider Dirk Louter. ProRail viel hoongelach ten deel omdat een bewoner met een brief aantoonde dat er niet alleen 's nachts, zoals de regio-directeur meldde, maar ook overdag wordt geslepen om de geluidshinder te beperken. Vragen waren er ook over goederenvervoer: er zou al een convenant liggen met Schiphol om goederenvervoer over de lijn te realiseren. De heer Wendel van de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL legde ProRail, Hi-Speed en Rijkswaterstaat het vuur na aan de schenen door bijvoorbeeld te refereren aan Europese wetgeving die het rijden van de Traxx-treinen in theorie verbiedt. De stichting wil liever vandaag dan morgen de tijdelijke treinen van het spoor hebben.

Geen overtuigende oplossing

En dan was er ook nog de oplossing om de rails te slijpen en de remblokjes van de tijdelijke Traxx-treinen te vervangen door kunststof blokjes. Voor de bewoners bij lange na geen overtuigende oplossing. Een aantal bewoners stelde vast dat er al veel bekend is en in het verleden al veel gegevens zijn verzameld. Gerefereerd werd bijvoorbeeld aan de DCMR onderzoeken uit 1998 en 1999 waarin al een voorschot werd gegeven op de hinderscenario's (bijvoorbeeld het aantal ontwakeningen) die bewoners mogen verwachten als de HSL gaat rijden. Ook gaf de DCMR op die avond antwoord op de vraag hoe, wanneer en waar er wordt gemeten. Om 21.45 uur was de storm niet nog geluwd, maar de avond voorlopig wel ten einde. Het zal nog lang onrustig blijven in Lansingerland.
 

Erkenning door minister

De gemeente Lansingerland benadrukte tijdens de avond nogmaals dat zij geconstateerd heeft dat minister Eurlings de geluidsoverlast die de bewoners ervaren, heeft erkend. Uiteraard gaat de gemeente verder met het eigen onafhankelijke geluidmeetonderzoek. Dit wordt uitgevoerd door de DCMR. Dit onderzoek loopt door tot februari/maart 2010. De maatregelen van de minister die binnen de onderzoeksperiode worden genomen (slijpen van de rails en vervangen van de remblokken), zal de gemeente op hun geluidseffecten beoordelen.

Bronnen: nieuwsbank, Milieudienst Rijnmond

home...