Labels op autobanden voor brandstofgebruik, wet grip en rolgeluid
Vanaf november 2012 krijgen alle nieuwe banden in de EU een label met informatie over de brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en de geluidsemissies van de band. Het systeem is vergelijkbaar met dat voor huishoudtoestellen en moet potentiële consumenten helpen om banden vóór de aankoop te vergelijken. Het Parlement heeft de ontwerpverordening woensdag aangenomen, nadat onderhandelaars van het Parlement en het Raadsvoorzitterschap begin oktober al een akkoord over de kwestie hadden bereikt. Rapporteur van het Parlement Ivo BELET (EPP, BE) prees toen de voordelen van de wet: "de nieuwe etikettering is een eenvoudige maatregel met grote voordelen voor het milieu en de consument", en hij voegde eraan toe dat de kosten voor de fabrikanten minimaal moesten zijn. Brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluid Op het bandenetiket wordt aangeduid, tot welke klasse de banden behoren, van de beste prestatie (groene "A"-klasse) naar de slechtste (rode "G"-klasse). Afgezien van de mate waarin de band de brandstofefficiëntie van de auto beïnvloedt, biedt het label ook informatie over zijn grip op nat wegdek en zijn rolgeluid (in decibel). Vanaf 1 november 2012 moeten leveranciers en distributeurs de consument vóór de verkoop van banden klasse C1, C2 en C3 (voor personenauto's en (zware) bedrijfswagens) in alle technische reclameteksten en op websites informeren over de brandstofefficiëntieklasse, de klasse grip op nat wegdek en de rolgeluidemissiewaarde. De eisen zijn niet van toepassing op coverbanden, professionele off-road-banden en banden bestemd voor races. Alle banden voor personenauto's en bedrijfswagens (klassen C1 en C2), die na 1 juli 2012 geproduceerd zijn, moeten voorzien zijn van een sticker of vergezeld zijn van een etiket wanneer ze van de fabriek naar een winkel of garage worden vervoerd. In tegenstelling tot huishoudtoestellen worden banden niet altijd in de winkel uitgestald. Daarom stonden Europarlementariërs erop, dat verkopers verplicht zouden worden om de potentiële koper het etiket vóór de aankoop en bij de rekening achteraf te laten zien. Zeer stille banden Om zeer stille banden te bevorderen heeft het Parlement onderhandeld, dat het pictogram voor de geluidsemissies herontworpen werd. De rolgeluidemissiewaarde wordt uitgedrukt in zwarte 'golven' die uit een 'luidspreker' komen. Stille banden voor auto's (met geluidsemissies onder 68 decibel) worden bijvoorbeeld met één zwarte en twee witte 'golven' naast het aantal decibel weergegeven. Stimulansen brandstof besparen en veilige banden Mogelijke stimulansen om het gebruik van beter-presterende banden te bevorderen, worden door de lidstaten afzonderlijk bepaald. In principe mogen alleen stimuleringsmaatregelen worden genomen ter bevordering van de verkoop van banden van ten minste klasse "C" wat de brandstofefficiëntie en grip op nat wegdek betreft. (Dus helaas niet voor "geluid", redactie) Nu de handel aan zet Volgens een persbericht van T&E, een organisatie die zich in Brussel bezighoudt met duurzaam transport, zal veel afhangen van wat er met deze verordening gaat gebeuren bij de bandenfitters en dealers. Bovendien is van belang in hoeverre de nationale overheden binnen de EU erop toezien dat de labels toegankelijk zijn. De ervaringen met energielabels voor auto's zijn niet altijd positief. Het label kan alleen maar effect hebben als zowel de slechtste als de beste producten kunnen worden vergeleken. Bronnen: Europees parlement, T&E
|