Rekenkamer: Saneringsoperatie verkeerslawaai onvolledig en tijdrovend Persbericht Algemene Rekenkamer, 26 maart 2009
De rijksoverheid zal nog een grote inspanning moeten leveren om de doelen voor een schoon, zuinig en stil wegverkeer te realiseren. Zij moet zorgen voor een realistische planning die rekening houdt met onzekerheid in voorgenomen maatregelen. Passende verantwoording is daarbij van belang. Tot deze conclusies komt de Algemene Rekenkamer in het rapport 'Milieueffecten wegverkeer' dat zij op 26 maart 2009 publiceert. De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het beleid om de negatieve milieueffecten van wegverkeer tegen te gaan. De focus ligt op de haalbaarheid van de doelstellingen voor een schoon, zuinig en stil wegverkeer: het tegengaan van luchtvervuiling, van CO2 uitstoot en van verkeerslawaai. Stil: saneringsoperatie woningen verkeerslawaai onvolledig en tijdrovend Verklaringen Als verklaringen voor beperkte doelrealisatie noemt de rekenkamer:
Reactie VNG Reactie VROM en V&W Minister Cramer (Ruimte en Milieu) voelt zich gesteund in haar aanpak van geluidsoverlast bij wegen en de verbetering van de luchtkwaliteit door het rapport van de Algemene Rekenkamer. Zij heeft twee troeven in handen om de geluidsoverlast de komende jaren met kracht terug te dringen. Te weten
In Europees verband zijn de laatste jaren afspraken gemaakt over scherpere normen en eisen ten aanzien van geluid, CO2 uitstoot en luchtkwaliteit. Minister Cramer onderschrijft de conclusie van de Rekenkamer dat deze Europese kaders van belang zijn voor de gezondheid van mensen. Nederland stelt zich in Europa vooruitstrevend op, zowel wat hoogte als invoertermijn van de normen betreft. Daarnaast werkt het Rijk aan de invoering van 'Anders Betalen voor Mobiliteit'. Via het innovatieprogramma Geluid draagt het kabinet bij aan innovaties als stille banden en stil asfalt. Om de geluidsoverlast door verkeer verder terug te dringen werken minister Cramer en minister Eurlings aan een herziening van de Wet geluidhinder. Daarin worden geluidproductieplafonds geïntroduceerd. Die plafonds maken het niet langer mogelijk dat sluipende groei van de geluidoverlast plaatsvindt door toenemend weggebruik. De burger wordt hiermee beter beschermd vooral in die situaties waarbij er geen aanpassing van de weg plaatsvindt. In dit wetsvoorstel wordt ook aangegeven dat bestaande overlast als gevolg van de sluipende groei gesaneerd moet worden. Naast het lopende saneringsprogramma op grond van de Wet geluidhinder is in de Nota Mobiliteit vanaf 2010 € 650 miljoen gereserveerd voor sanering langs Rijkswegen en spoorwegen. Het wetsvoorstel om dat te regelen voor de rijksinfrastructuur wordt nog voor de zomer naar de Kamer gestuurd. Daarna zal volgens dezelfde aanpak de provinciale en gemeentelijke geluidoverlast door wegen aangepakt worden. Nawoord Algemene Rekenkamer In het nawoord acht de Algemene Rekenkamer het van belang dat de minister zorgt voor een heldere planning en verantwoording bij de aangekondigde operatie. De Algemene Rekenkamer besluit met nogmaals te wijzen op de grote inspanning die geleverd zal moeten worden door de rijksoverheid en decentrale overheid om doelen voor schoon, stil en zuinig wegverkeer te realiseren. Bronnen: Website Algemene Rekenkamer, Rapport Milieueffecten wegverkeer: Haalbaarheid van de beleidsdoelstellingen voor een schoon, zuinig en stil wegverkeer
|