Akoestisch onderzoek naar lawaai rond Belgische E34 Het Nieuwsblad, 24 februari 2009 In de buurt van Moereind worden binnenkort nieuwe metingen gedaan naar geluidsoverlast van de E34. Vanaf volgend jaar wordt ook het wegdek aangepakt. 65 dB overschreden Het lawaaioverlast voor omwonenden van de E34 is niet nieuw. Het Provinciaal Instituut voor Hygiëne heeft op 24 meetpunten langs de snelweg een geluidsonderzoek uitgevoerd. In onder andere Lille, Turnhout en Oud-Turnhout werd de geluidsnorm van 65 decibel overschreden. In Lille werd de overschrijding vastgesteld nabij woningen in het Moereind in deelgemeente Wechelderzande. Het agentschap voor Wegen en Verkeer gaat daar gedetailleerde metingen uitvoeren om de overlast beter in kaart te brengen. Op 11 september 2008 schreven diverse gemeenten een brief aan de minister over de door hen uitgevoerde akoestisch onderzoek. Dit was een gemeentegrensoverschrijdend project waarbij de betrokken gemeentebesturen (Lille, Oud-Turnhout, Ranst, Retie, Turnhout, Vosselaar en Zandhoven) en het provinciebestuur van Antwerpen deelnamen. De doelstelling van het akoestisch onderzoek bestond erin de gevelbelasting te bepalen ter hoogte van een 24-tal woningen ten gevolge van het wegverkeer van de autosnelweg E34. De gemeentebesturen wensten een beoordeling in het kader van module nr. 5 (schermen en/of gronddammen langs een gewestweg, die het wegverkeerslawaai verminderen) van de mobiliteitsconvenant. Hierbij dient vermeld dat dit onderzoek kaderde binnen een een inzicht wensten te krijgen in de impact van het wegverkeer op het aanwezige geluidsklimaat. Dit akoestisch onderzoek kan men kaderen binnen de uitvoering van niveau 2 voor de cluster hinder van de samenwerkingsovereenkomst 2005-2007 afgesloten met het Vlaams gewest (provincie - Vlaams gewest). De conclusies van dit onderzoek zijn:
vraag gemeenten Naar aanleiding van dit onderzoek en na een terugkoppeling van deze resultaten aan de betrokken gemeentebesturen werd de vraag gesteld of voor het Vlaams gewest deze overschrijdingen van de milieukwaliteitsnormen geen extra argument zijn om het proces van het vernieuwen van het wegdek te versnellen? De gemeenten zijn zich bewust van het feit dat het vervangen van het wegdek door een nieuwe, geluidsarmere verharding niet tot gevolg zal hebben dat deze normen zullen gerespecteerd worden. Niettemin dienen we te stellen dat het vernieuwen van het wegdek ook zijn effect zal hebben naar veiligheid toe (op sommige plaatsen is het wegdek in slechte staat). Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wil nu volgend jaar starten met het vervangen van het wegdek op de E34. Bij de keuze van het materiaal zal het akoestisch gegeven een belangrijke factor zijn. Waar momenteel geluidsoverschrijdingen zijn vastgesteld, zullen na de heraanleg nieuwe metingen worden uitgevoerd. Indien nodig worden dan nog verder maatregelen genomen om het geluid in te perken. De gemeenten geven in hun brief al aan dat alleen met stileer wegdek de normen niet gehaald worden. In Vosselaar, waar ook een aantal woningen lawaaihinder heeft van de snelweg, heeft oppositiepartij OpenVLD voorgesteld om bomen te planten op de percelen langs de E34. De aanplanting zou een goedkope en tegelijk degelijke buffer tegen het geluid kunnen vormen. Bronnen: Het Nieuwsblad, brief van diverse gemeenten |