Duurzame luchtvaart begint met duurzaam beleid
Persbericht Platform Nederlandse Luchtvaart,
7 augustus 2008
De datum van het congres 'Sustainable Aviation: Sound and Climate in perspective' komt snel dichterbij, nog drie weken en dan is het zover. In deze nieuwsbrief willen we u wat meer vertellen over de inhoud van het congres.
Op 1 september organiseert het PNL samen met SANE (Sustainable Aviation Network Europe) het congres ‘Sustainable Aviation: Sound and Climate in Perspective’ in de Amsterdam RAI. Internationale gasten spreken over klimaatmaatregelen, zoals het onlangs door het Europees parlement aangenomen voorstel voor emissiehandel, over biobrandstof, en ook over geluidshinder. Doel van het congres is een realistisch beeld krijgen van de mogelijkheden in de komende veertig jaar voor het verminderen van geluidshinder en CO2-uitstoot door de luchtvaart.
De sprekers op het congres zijn onder meer Peter Hartman (CEO KLM), Nancy Young (Vice President Environmental Affairs, Air Transport Association of America), David Batchelor (Policy Officer, DG Energy & Transport), Dave Southgate (Head of the Aviation Environment Policy Section in the Australian Government Department of Infrastructure) en Wolfgang Hesina (Managing Director Vienna Airport Dialogue Forum association).
EU ETS
De ambitie van de EU om ook niet-Europese luchtvaartmaatschappijen verplicht te laten deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem (EUETS) zal leiden tot veel juridische activiteit, wat weer kan leiden tot vertragingen in de invoering van het systeem. Bovendien kent het voorstel een fundamenteel gebrek: het houdt geen rekening met het gegeven dat luchtvaart, in tegenstelling tot andere transportvormen, een ingebouwde maximale druk kent om zo zuinig mogelijke vliegtuigen te ontwerpen en zo zuinig mogelijk te vliegen. Het netto resultaat is dat het de kosten van luchtvaart verhoogt zonder dat het iets bijdraagt aan het verbeteren van de efficiency. En dat is slecht nieuws voor zowel het klimaat als de economie.
Congres beginpunt onderhandelingen EU ETS
Het goede nieuws is dat er nog tijd en mogelijkheden zijn om het EU ETS te wijzigen in een systeem dat wel werkt en daardoor ook acceptabel is voor luchtvaartmaatschappijen buiten Europa. Het PNL/SANE congres heeft als doel om het beginpunt te zijn van deze inspanningen. In Amsterdam zullen vooraanstaande vertegenwoordigers van de EU en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun standpunten delen. Bovendien worden feiten beschikbaar gesteld die kunnen helpen om beter beleid te maken.
Biobrandstof
Op het congres worden ook alternatieve oplossingen bediscussieerd. Aangezien eerste generatie biobrandstoffen nadelen hebben, is een interessant onderdeel van het programma de presentatie over tweede en derde generatie biobrandstoffen. Met name vliegtuigbrandstof gemaakt van algen zou een aantal werkelijke voordelen bieden. Het lijkt mogelijk om binnen enkele jaren brandstof te produceren gemaakt van algen in een omvang die gelijk is aan de totale behoefte van alle luchtvaartmaatschappijen ter wereld.
Geluidshinder
Een derde onderwerp op het congres is geluidshinder, dat ook op Europees niveau steeds vaker aan de orde komt en wat uiteindelijk zal leiden tot Europees beleid. De geluidsdruk van vliegtuigen moet zo laag mogelijk zijn, maar ervaringen uit verschillende delen van de wereld laten zien dat dit niet noodzakelijkerwijs leidt tot minder geluidshinder. Perceptie en emotie kunnen daardoor leiden tot ineffectieve en zelfs schadelijke maatregelen, terwijl de (wetenschappelijke) kennis beschikbaar is om ook echt effectief beleid te maken.
Als laatste is het essentieel om te beseffen dat tot nu toe operationele procedures rond luchthavens vooral ontwikkeld zijn om de geluidsdruk van vliegtuigen te verminderen. Maar nu is de tijd aangebroken om in onze beslissingen ook de factor klimaat mee te nemen. Er moet een balans gevonden worden tussen geluid en klimaat bij de invoering van nieuwe operationele procedures. Dit PNL/SANE congres voorziet u van de nieuwste inzichten in dit onderwerp.
Bron: PNL
home...
|