Toename geluid rijkswegen Hoevelaken en Holkerveen Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 14 mei 2008 Hieronder de antwoorden van de minister van V&W op kamervragen van het lid Duyvendak over de toegenomen geluidsoverlast van de A28 en de A1 in Hoevelaken en Holkerveen. 1. Is het u bekend dat in de dorpen Hoevelaken en Holkerveen, gelegen aan de oostelijke kant van de A28 en ten noorden van de A1 in de gemeente Nijkerk, veel bewoners een grotere geluidsbelasting ervaren, sinds aan de oostelijke kant van de A28 een geluidsscherm is gebouwd ter bescherming van de bewoners van de Amersfoortse wijk Vathorst? 1. Ja, het geluidsscherm is (aan de westelijk kant van de A28) geplaatst onder verantwoordelijkheid en in opdracht van de gemeente Amersfoort bij de ontwikkeling van de woonwijk Vathorst. 2. Acht u het denkbaar dat weerkaatsing van het verkeerslawaai via het scherm een oorzaak van die ervaringen kan zijn? Zo neen, waarom niet? 2. Ja, de gemeente Amersfoort heeft daarom in dit geval een absorberend scherm geplaatst om zoveel mogelijk weerkaatsing van geluid te voorkomen. Uit onderzoek in opdracht van de gemeente Amersfoort blijkt dat de er slechts sprake is van een toename van de geluidbelasting van maximaal 0,56 dB(A) ten opzichte van oude situatie. 3. Is het u bekend dat er, naast de plaatsing van dit scherm, diverse andere ingrepen gepland zijn of plaatsgevonden hebben aan de infrastructuur in het gebied, in de vorm van spitsstroken, wegverbredingen, verlenging van genoemd scherm en nieuwe aansluitingswegen? 3. Ja. 4. Is het u bekend dat in de verschillende rapporten van de onderzoeken naar de te verwachten geluidsontwikkeling naar aanleiding van deze infrastructurele werken zeer verschillende uitgangswaarden voor de verkeersintensiteit worden gehanteerd? 5. Deelt u de mening dat het bevreemdend is, dat het hanteren van verschillende uitgangswaarden voor verkeersintensiteiten van invloed kan zijn op de berekende geluidsbelasting? 4,5. Ten behoeve van het onderzoek voor het scherm langs de A28 is gebruik gemaakt van verkeersintensiteiten van Rijkswaterstaat. Voor andere voorziene aanpassingen aan de wegen A28/A1 wordt zo veel als mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde uitgangspunten en vindt tussen onderlinge afstemming tussen de projecten plaats. Als projecten in tijd faseren worden veelal recentere verkeerscijfers gebruikt. Deze nieuwe inzichten kunnen weliswaar kleine onderlinge verschillen veroorzaken, maar van zeer verschillende uitgangswaarden is geen sprake. 6. Acht u het denkbaar dat de opgetelde geluidsbelasting van de infrastructurele ingrepen, waaronder het openstellen van de reeds aangelegde spitsstroken langs de A1, leidt tot een toename in de geluidsbelasting van méér dan twee decibel? Zo neen, waarom niet? 6. Ja, die mogelijkheid bestaat. 7. Deelt u de mening dat het voor de hand ligt de geluidseffecten van dergelijke ingrepen in samenhang te bezien (dus niet voor elke ingreep apart), zodat er wél geluidsmaatregelen aan de oostkant van de A28 en ten noorden van de A1 nodig zijn, om bewoners tegen het verkeerslawaai te beschermen? Zo neen, waarom niet? 7. Nee, de systematiek van de Wet geluidhinder biedt daartoe geen ruimte. Per project wordt nagegaan wat de geluidseffecten zijn en of er in het kader van dat project maatregelen getroffen moeten worden. 8. Bent u bereid over te gaan tot plaatsing van geluidsschermen aan de Oostelijke zijde van de A28 tussen de Nijkerkse wijk Corlaer en knooppunt Hoevelaken en langs de noordzijde van de A1 tussen knooppunt Hoevelaken en tot aan de oostkant van Hoevelaken? Zo neen, waarom niet? 8. Binnen het kader van de Wet geluidhinder zal door middel van een geluidonderzoek ten behoeve van het project A1 Hoevelaken-Barneveld bepaald worden of geluidmaatregelen moeten worden getroffen. Bron: via Nieuwsbank
|