Verbetering van de veiligheid en milieuprestaties van banden

Europese Unie, 23 mei 2008

De Europese Commissie stelt voor in 2012 banden met een lage rolweerstand verplicht te stellen. Hierdoor zullen auto's zuiniger worden en zal de CO -uitstoot aanzienlijk afnemen. Ook kan de geluidsemissie worden gereduceerd, terwijl de veiligheid niet afneemt.

Omdat banden met een lage rolweerstand de CO -emissie met maar liefst 7 gram per kilometer kunnen beperken, wordt hiermee een belangrijke bijdrage geleverd aan de CO -reductiestrategie voor auto's die in februari 2007 is goedgekeurd. Het brandstofverbruik en de CO -emissies zullen verder worden beperkt door de voorgestelde invoering van bandenspanningscontrolesystemen. Met het Commissievoorstel verdwijnen bovendien in een keer meer dan 150 richtlijnen. Zij worden vervangen door één verordening, die in de EU rechtstreeks van toepassing is en waarin wordt verwezen naar de geharmoniseerde VN-normen.

Vicevoorzitter Günter Verheugen van de Commissie, die bevoegd is voor Ondernemingen en industrie, zei hierover: "We vereenvoudigen de wetgeving, vergroten de verkeersveiligheid en bevorderen zuinige auto's. Deze moderne, geďntegreerde beleidsaanpak is gunstig voor de burgers, voor het milieu en voor het bedrijfsleven."

Nieuwe voorschriften voor banden

  • Banden met een lage rolweerstand (Low Rolling Resistance Tyres, LRRT), die vanaf 2012 verplicht moeten worden, leiden tot minder brandstofverbruik doordat de bewegingsweerstand van de draaiende banden, voornamelijk als gevolg van de vervorming van het wiel of de band of de vervorming van het wegdek, wordt verlaagd. De rolweerstand hangt sterk samen met het materiaal van de wielen en banden, en kan bijvoorbeeld worden gereduceerd door siliciumdioxide in het loopvlak te verwerken. Om negatieve gevolgen voor de veiligheid te voorkomen, worden gelijktijdig met de nieuwe geluidsnormen expliciete veiligheidsvoorschriften ingevoerd;
  • Bandenspanningscontrolesystemen (Tyre Pressure Monitoring Systems, TPMS), die eveneens vanaf 2012 verplicht moeten worden, waarschuwen de bestuurder wanneer de bandenspanning duidelijk lager is dan de optimale spanning. Een goede bandenspanning is cruciaal voor zowel het brandstofverbruik als de prestaties van de banden. Een te lage bandenspanning kan het brandstofverbruik met 4% doen toenemen en de levensduur van de band met 45% beperken. Per maand kan de bandenspanning met 3-6% dalen, en de bestuurder hoeft dit niet op te merken. Een te lage bandenspanning is ook een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen.

Volgens Nederlands onderzoek door TNO bedraagt de mogelijke brandstofbesparing door LRRT en TPMS respectievelijk 3 en 2,5%. Voor nieuwe auto's met een verwachte CO -uitstoot bij tests van 130 g/km, betekent dit een afname van meer dan 7 g/km (3,9 gram voor LRRT en 3,25 gram voor TPMS). De mogelijke totale CO -reductie van deze twee systemen voor een bestaande auto (met een uitstoot van bijvoorbeeld 160 gram) zou meer dan 7 kg/ton kunnen bedragen.

Bron: via Nieuwsbank (ingekort)
 

 

home...