Geluidsoverlast door luchthaven Luik/Bierset Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 10 maart 2008 In een brief aan de Tweede Kamer gaat minister Eurlings in op vragen van de kamerleden Smeets en Tang over geluidsoverlast in de gemeenten Eijsden en Maastricht door de Belgische luchthaven Luik/Bierset. De minister is ervan op de hoogte dat er, met name in de nachtelijke uren, extra overlast wordt ervaren in de gemeenten Eijsden en Maastricht door het gebruik van de luchthaven Luik/Bierset. Er is echter geen sprake van feitelijke aan- en uitvliegroutes boven deze gemeenten. Gedurende de openingstijden van de luchthaven Maastricht wordt in de Maastricht TMA (het naderingsluchtverkeersleidingsgebied van de luchthaven Maastricht) verkeersleiding gegeven door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). ’s-Avonds na sluiting van de luchthaven Maastricht wordt de controle over dit luchtruim overgedragen aan het Military Air Traffic Control Centre (MilATCC) Nieuw Milligen. boven 3000 meter wel verkeer Met de Belgische luchtverkeersleiding is afgesproken dat zij alleen gedurende de dagperiode en dan uitsluitend na verkregen toestemming van LVNL verkeer naar Luik/Bierset door de Maastricht TMA mag leiden. In de nachtperiode wordt er geen verkeer naar Luik/Bierset door de Maastricht TMA geleid, tenzij dat uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk mocht zijn. In dergelijke uitzonderingsgevallen wordt dat door de Belgische luchtverkeersleiding gecoördineerd met MilATCC. Deze afspraken gelden binnen de Maastricht TMA tot FL 095 (ongeveer 3.000 meter). Boven deze hoogte mag wel verkeer van en naar Luik/Bierset worden afgehandeld. De afspraken zijn overigens ook omgekeerd gemaakt. LVNL mag na coördinatie met de Belgische luchtverkeersleiding ook verkeer van de luchthaven Maastricht door het Belgisch luchtruim afhandelen. Uit informatie uit het FANOMOS (Flight Track and Aircraft Noise Monitoring System) voor Maastricht blijkt dat de afspraken behoorlijk worden nagekomen. Slechts in een beperkt aantal gevallen wordt ’s nachts over de zuidpunt van het Nederlands grondgebied gevlogen voor naderingen richting Luik/Bierset. Slechts zeer incidenteel wordt over de gemeente Eijsden gevlogen. Door de ligging van de start- en landingsbaan van Luik/Bierset wordt het verkeer echter vaak vlak langs de zuidwestelijke grens – in Belgisch luchtruim - ingedraaid voor de nadering. Dit leidt ertoe dat bij wind uit het zuidwesten het geluid van naderend verkeer voor Luik/Bierset aan de Nederlandse zijde van de grens wordt opgevangen, hetgeen vaak als hinderlijk wordt ervaren. baanverlenging De minister heeft begrip voor begrip voor de lastige positie waarin de gemeenten Eijsden en Maastricht zich bevinden in verband met een beroepsprocedure tegen de verlenging van de landingsbaan in Bierset. De kamerleden vroegen of de minister juridische ondersteuning kon verlenen. Specifieke deskundigheid op het gebied van nationale procedures in België is op het ministerie van V&W ook niet voorhanden. Daarbij komt dat het overigens ook niet gebruikelijk is dat ondersteuning in dergelijke beroepsprocedures wordt verleend. De minister is uiteraard wel bereid contact op te nemen met zijn ambtgenoten in België als blijkt dat de gemaakte afspraken over het gebruik van het Nederlandse luchtruim niet worden nagekomen. Er is geen beroep meer mogelijk tegen de baanverlenging van de Belgische luchthaven. Het Waals gewest is in september 2006 akkoord gegaan met de baanverlenging. Bij de Belgische Raad van State kon tegen dit besluit gedurende 60 dagen beroep worden ingesteld. In september 2007 heeft de Raad van State een aantal schorsingsverzoeken van omwonenden afgewezen. Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat |