|
ProRail geeft Clipped Tuned Rail Damper vrij ProRail, 5 maart 2008 ProRail heeft de Clipped Tuned Rail Damper van Corus vrijgegeven voor gebruik. Onderdeel van het vrijgavetraject was de succesvolle test in Tilburg waar medio 2007 de geluidmetingen zijn uitgevoerd door het Kenniscentrum Spoorgeluid en VolkerRail NoiseSolution. Met de vrijgave van deze geclipte raildemper van Corus is de vrijgave van de verlijmde raildemper van Corus in overleg met de leverancier ingetrokken. Verlijmde raildempers die los zijn geraakt dienen te worden vervangen door Clipped Tuned Rail Dampers. Dit geldt tevens voor verkeerd bevestigde raildempers. De Clipped Tuned Rail Damper van Corus, type Corus 54E1, is het antwoord van Corus op een eis vanuit de Europese markt, dat raildempers herbruikbaar moeten zijn. Bijkomend voordeel is dat de raildemper niet meer wordt verlijmd, maar, zoals de naam al zegt, met clips tussen de dwarsliggers aan de spoorstaaf wordt bevestigd. De geluidreductie van deze raildemper is vergelijkbaar met de gelijmde versie en bedraagt 3 dB(A). Het inmiddels afgeronde Innovatieprogramma Geluid (IPG) startte in 2003 met de proeven met de gelijmde raildemper van Corus. Deze werd in 2004 vrijgegeven en toegepast in diverse spoorprojecten, ondermeer in Breda, Rotterdam Lombardijen, Twello, Helmond en Tilburg. In 2007 werd de geklemde S&V-raildemper, met een vergelijkbare akoestische werking, vrijgegeven. Deze is toegepast in Rotterdam Lombardijen en zal binnenkort op de Zeeuwse Lijn worden aangebracht. Met de vrijgave van de geclipte Corus-raildemper en het intrekken van de vrijgave van de gelijmde versie bestaat de Nederlandse markt nu uit twee akoestisch gelijkwaardige, demontabele en herbruikbare raildempers. Ook in Frankrijk zijn beide raildempers inmiddels vrijgegeven. Bron: Kenniscentrum Spoorgeluid |