Vier op tien Nederlanders heeft last van verkeer
Centraal Bureau voor de Statistiek, 10 maart 2008
In 2007 ondervond 37 procent van de Nederlanders verkeersoverlast in
de eigen woonbuurt. Meestal gaat het om te hard rijden, maar ook geluidsoverlast
en agressief rijgedrag worden vaak genoemd. In steden, vooral in de veertig
aandachtswijken, ondervinden bewoners de meeste overlast.
In steden meeste verkeersoverlast
In stedelijke gebieden is de verkeersoverlast het grootst. Daar is ook
de verkeersintensiteit groter dan in andere gebieden. In zeer sterk stedelijke
gebieden ondervindt 43 procent van de inwoners last van het verkeer. Bewoners
van de aandachtswijken ervaren het vaakst verkeersoverlast, bijna de helft
van hen ondervindt verkeershinder. Deze wijken liggen allemaal in sterk
of zeer sterk stedelijke gebieden.
Te hard rijden is grootste ergenis
Snelheidsduivels veroorzaken de meeste overlast. Bijna drie van de tien
Nederlanders vinden dat in hun woonbuurt vaak te hard wordt gereden. Voor
ruim 10 procent van de Nederlanders zijn geluidshinder en agressief verkeersgedrag
een bron van ergernis. Aanrijdingen wordt door 4 procent genoemd. Stedelingen
hebben vaker hinder van verkeerslawaai en agressief rijgedrag dan dorpelingen.
Van aanrijdingen ondervinden ze zelfs twee keer zo vaak last als inwoners
van het platteland. Te hard rijden komt volgens de inwoners zelf in steden
en op het platteland even vaak voor.
Bewoners aandachtswijken ervaren vaker verkeersoverlast
Alle vormen van verkeersoverlast komen in de aandachtswijken van Minister
Vogelaar naar verhouding vaker voor dan in andere stadswijken. De bewoners
van deze wijken ondervinden vooral meer last van agressief rijgedrag dan
in andere wijken. Een kwart ergert zich hier aan. Dat is twee keer zoveel
als elders in de stad.
In kinderrijke buurten minste verkeersoverlast
In buurten met veel gezinnen is er minder verkeersoverlast dan in buurten
met weinig kinderen. Vooral de geluidsoverlast is er wat minder, maar
ook agressief rijgedrag en aanrijdingen komen minder vaak voor. Dit komt
deels ook doordat gezinnen met kinderen vaker de niet-stedelijke buurten
opzoeken waar sowieso al minder verkeersoverlast is. Toch ondervinden
zowel in stedelijke als in niet-stedelijke gebieden de kinderrijke buurten
de minste verkeershinder.
Bron:
Website CBS
home...
|