Ministerraad stemt in met wijziging Schipholregels
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 13 augustus 2007
De ministerraad heeft ingestemd met de ontwerpwijziging van het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De ontwerpwijziging is ingediend door
minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM. Door
het aanpassen van het LVB verandert de verdeling van het geluid rond de
luchthaven en kan Schiphol groeien naar 480.000 vliegbewegingen per jaar . In
het LVB zijn normen en regels opgenomen voor de vliegroutes, het luchtverkeer en
milieuaspecten.
De beslissing past binnen het coalitieakkoord waarin staat dat Schiphol kan
groeien binnen de bestaande milieu- en geluidsnormen. Het kabinet heeft
aangegeven dat het de positie van Schiphol als één van de belangrijkste
knooppunten wil behouden en wil zorgen dat er ruimte is voor de verdere
ontwikkeling van de luchthaven. Die ontwikkeling moet plaatsvinden binnen de
bestaande milieugrenzen die worden uitgedrukt in het aantal mensen dat hinder
ondervindt. In het kabinetsstandpunt is verder aangegeven dat de ontwikkeling
van Schiphol samen moet gaan met maatregelen die de hinder beperken en de
leefbaarheid vergroten.
Voordat ministers Eurlings en Cramer besloten het LVB aan te passen hebben zij
advies gevraagd aan de zogenoemde Alderstafel met daarin Schiphol,
Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en bewoners. Deze
partijen hebben in juni geadviseerd het LVB zo aan te passen dat het aantal
vliegbewegingen op Schiphol kan groeien naar 480.000 per jaar. In samenhang
daarmee hebben de verschillende partijen uit het Aldersoverleg convenanten
opgesteld waarin maatregelen zijn opgenomen die de hinder beperken. Hierbij kan
gedacht worden aan verdere tariefdifferentiatie (lawaaiige toestellen moeten
meer betalen), experimenten met andere vliegroutes (dus minder over bewoond
gebied vliegen) en de aanpak van schrijnende situaties bij omwonenden.
Omdat de aanpassing van het LVB leidt tot meer vliegverkeer moet Schiphol
maatregelen nemen om de luchtverontreiniging te beperken. Zo moet de luchthaven
bij de meeste gates walstroom gaan aanleggen. Het gebruik van walstroom is
schoner omdat vliegtuigen die elektriciteit nodig hebben hierdoor geen hulpmotor
aan boord of dieselaggregaat op het platform meer hoeven te gebruiken.
De ontwerp-wijziging volgt op de milieueffectrapportage (m.e.r) die is opgesteld
door Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). In de m.e.r zijn
milieueffecten zoals veiligheid, geluid en emissies van de aanpassingen in beeld
gebracht. Uit de MER is gebleken dat de grote bouwlocatie Hoofddorp-West voor
een deel in een ruimtelijk beperkingengebied uit de Nota Ruimte komt te vallen.
Naar aanleiding hiervan is met dhr Alders afgesproken dat gezocht zal worden
naar een passende oplossing voor deze situatie.
De ontwerpwijziging van het LVB, het m.e.r rapport en de convenanten over
maatregelen die de hinder beperken liggen vanaf 10 september 2007 zes weken ter
inzage. Op 3 oktober 2007 is een informatie- en inspraakavond in Hoofddorp. Na
afronding van de inspraakperiode worden de stukken naar de Tweede Kamer
gestuurd. De reactie van de Tweede Kamer wordt vervolgens samen met het advies
van de Commissie voor de m.e.r. naar de Raad van State gezonden. Bij een
positief advies van de Raad van State wordt het LVB definitief aangepast.
Bron: Ministerie
van Verkeer en Waterstaat
home...
|