Nieuwe ontwikkelingen in spoorweglawaai – verslag
internationale workshop
Edwin Verheijen, dBvision, 21 september 2007
Om de 3 tot 4 jaar wordt de International Workshop on Railway Noise and
Vibration georganiseerd waarin de nieuwste ontwikkelingen op dit
specialistische vakgebied worden uitgewisseld. Begin september was het weer
zover. De 120 deelnemers luisterden in München gedurende drieënhalve dag naar 70
verhalen.
Net als andere jaren was er ook nu een handvol bijdragen uit Nederland: over
metingen aan nieuwe raildempers (DHV/Deltarail), geluidmeetposten (dBvision),
stille goederentreinen (LRR), akoestisch slijpen (M+P) en
maatregeleffectbepaling (TNO). De eerste vier stammen daarvan uit het
Innovatieprogramma Geluid en worden onderzocht in opdracht van ProRail. Met name
raildempers en stille treinen staan zeer in belangstelling in Europa. Ook de
Franse, Duitse en Zwitserse spoorwegen proberen deze bronmaatregelen te
stimuleren.
In andere landen ligt spoorweglawaai soms heel anders. Zo rijden in Australië
geen luide goederentreinen. De Europese inspanningen om gietijzeren remblokken
te weren van goederentreinen zijn daarom nauwelijks interessant voor andere
werelddelen.
Omgekeerd ontbreekt Nederland al jarenlang in de sessies over
hogesnelheidstreinen. Daar maken Duitsland, Frankrijk, België, Spanje en Japan
de dienst uit. Maar hun onderzoeksresultaten zijn straks wel van belang als er
bij ons, ergens in 2009, ook hard gereden mag worden. Anders dan werd
aangenomen, is bij hogesnelheidstreinen naast het aërodynamische geluid het
rolgeluid nog steeds een belangrijke geluidbron bij 300 km/u en hoger. Dat
blijkt uit Franse metingen. Een raildemper geeft bij die snelheid nog steeds wat
geluidreductie (1 dB).
Nieuwe wetgeving
In de Verenigde Staten wordt de impact van lawaai bij vee en wilde beesten
onderzocht. Uit een literatuurstudie blijkt dat beesten "gemiddeld" vanaf een
Sound Exposure Level van 100 dB(A) duidelijk angstig gedrag gaan vertonen.
Die 100 dB(A) wordt daarom als maximum gehanteerd bij de introductie van
hogesnelheidslijnen in de VS. In Zwitserland ligt een nieuwe wet voor
trillingshinder van spoorwegen op de plank. Als maatregelen worden ballastmatten
genoemd. De grenswaarde wordt waarschijnlijk op de Hollandse manier, d.w.z. pragmatisch, gekozen: het zal afhangen van het beschikbare budget.
Op trillingsgebied wordt overigens veel voortgang geboekt. Er komen steeds meer
en eenvoudigere rekenmodellen voor het voorspellen van trillingsoverdracht
beschikbaar. De zwakke schakel in de voorspellende kracht van deze modellen
blijft vooralsnog de (onbekende) samenstelling van de ondergrond(lagen). Een
betere nauwkeurigheid dan 10 dB lijkt er vanuit theoretisch oogpunt niet in te
zitten.
home...
|