1 maart 200   
nummer 2 
  

 
Highlights   IPG     

 

 

 

Terugblik  

   

 


Mobiele meetpost spoor Weesp-Almere meet geluid NS trein.
Vorige week is de mobiele geluidmeetpost geplaatst langs het spoor tussen Weesp en Almere. Deze geluidmeetpost gaat het met LL-remblokken omgebouwde materieel van NS monitoren dat vanaf eind maart gaat rijden. Op dit moment rijdt al een aantal omgebouwde rijtuigen, maar de geluideffecten kunnen pas goed worden gemeten vanaf eind maart. Dan gaat de trein rijden die is samengesteld uit alleen omgebouwde rijtuigen. Meer informatie over de mobiele geluidmeetpost: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=975. Meer informatie over de proef met het Dubbeldeksmaterieel: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=917.

Minister Peijs tekent voor proef  met geluidarm wegdek op Schipholweg in Haarlem
Op 15 februari heeft Minister Peijs met wethouder Divendal van de gemeente Haarlem een convenant ondertekent over de aanleg van een extra stil wegdek op de Schipholweg. In het kader van het rijksbeleid "Nieuwe Coalities voor de Wijken" heeft Minister Peijs de wijk Slachthuisbuurt geadopteerd. De geluidoverlast door de Schipholweg is een knelpunt voor de leefomgeving in deze wijk en belemmert nieuwbouw die de wijk juist hard nodig heeft. Minister Peijs heeft besloten deze impasse te doorbreken door vanuit het Innovatieprogramma Geluid een proef met een extra stil wegdek op de Schipholweg mogelijk te maken. Het convenant regelt de financiering van het stille wegdek.
Contact: Gilles Janssen (gilles.janssen@minvenw.nl)  

Dunne deklagen voor < 80 km/h
De directeuren Droge Infrastructuur van de Regionale directies van RWS hebben ingestemd met het besluit om dunne geluidsreducerende deklagen op niet auto snelwegen toe te passen. Toepassing is beperkt tot wegen met een snelheidsbeperking van 80 km/h  en  waar een bronmaatregel voor geluid wettelijk verplicht is als alternatief naast ZOAB toe te kunnen passen.
Tot uitkomst van het advies over dunne deklagen op het hoofdwegennet eind 2007 zal in het Modelbestek variabel onderhoud een eis bij openstelling moeten worden opgenomen ten aanzien van de geluidsreductie van dunne deklagen zoals die gebruikt is bij de dunne deklagen pilots in 2006. Er wordt uitgegaan van een garantietermijn van 7 jaar (zoals bij ZOAB). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maya Sule, tel. 015-2518294.
 

Vervolgonderzoek dunne deklagen

Vandaag, 1 maart, ondertekent H.I.D. ir. W.P.A. Broeders het contract met de combinatie Grontmij Nederland bv en TNO voor het vervolgonderzoek dunne geluidsreducerende deklagen (DGD's). Daarmee start de laatste fase in het onderzoek naar de toepassing van DGD's op het hoofdwegennet als mogelijk alternatief voor ZOAB. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Thewessen tel. 015-2518957.  

Eerste rapporten analyse geluidmeetposten spoor
In februari 2007 zijn de eerste twee rapporten (in te zien via het digitaal Kenniscentrum) verschenen over een analyse van vijf geluidmeetposten. In het ene rapport is de emissie van alle typen treinen vergeleken met de emissiegetallen uit het reken- en meetvoorschrift. Het andere rapport gaat in op mogelijk gebruik van geluidmeetposten bij de inzet van gedifferentieerde gebruiksvergoeding. Voor toegang tot het digitaal Kenniscentrum kunnen doelgroepen (overheidsorganisaties, adviesbureaus en spoorwegbedrijven) zich wenden tot Chiel Roovers via chiel.roovers@prorail.nl. 

Verslag Railnoise workshop in Berlijn

Op 1 en 2 februari heeft het IFV Bahntechnik (Interdisziplinärer Foschungsverbund Bahntechnik) een workshop georganiseerd over spoorweglawaai. Eén sessie was gewijd aan voertuigtechniek en de andere aan bovenbouwtechniek. Kijk hier voor het verslag: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=974.

 
Vooruitblik  
 


Workshop tweelaagsmachine
Medio maart neemt een kleine groep medewerkers van Rijkswaterstaat deel aan een Nederlands-Duitse workshop over de tweelaagsmachine. Er zal met Duitse aannemers en machinebouwers onder meer worden gesproken over de verschillen in toepassing tussen de beide landen. In een volgende editie van de highlights IPG zullen wij u een korte impressie geven van de uitkomsten van de workshop. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wendy van den Pangaard <mailto:wendy.vanden.pangaard@rws.nl>.   

Testfaciliteit Kenniscentrum Spoorgeluid in gebruik
Op het terrein van het voormalig emplacement Susteren wordt door het Kenniscentrum Spoorgeluid de ProRail Testfaciliteit Geluid gerealiseerd. Op deze testfaciliteit kunnen geluidmetingen aan stilstaande en rijdende treinen worden uitgevoerd. Eind maart 2007 neemt het Kenniscentrum de testfaciliteit in gebruik. Kijk hier voor meer informatie: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=1118

12 april: Derde Open Platformbijeenkomst 
Op 12 april 2007 wordt de derde en laatste Open Platformbijeenkomst van het IPG voor wegverkeer gehouden in Mobilion te Utrecht. Ook deze keer zal het gaan om een namiddagprogramma van 15.30 tot 20.00. Op de site: http://www.crow.nl/congressen/Open%20Platformbijeenkomst%20IPG/ meer informatie over het programma. U kunt zich via deze site ook opgeven voor de bijeenkomst.

Symposium Geluid op emplacementen
Op 19 maart 2007 organiseert het Kenniscentrum Spoorgeluid een symposium waarin het geluid op emplacementen centraal staat. Het symposium, dat gratis toegankelijk is, wordt gehouden in Het Groene Paviljoen in Baarn. Kijk hier voor meer informatie over het programma: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=1117  
Modulaire T-top
Onlangs is gestart met de ontwerpwerkzaamheden voor een modulaire T-top. Hiermee worden de positieve eigenschappen van de T-top gecombineerd met de voordelen van modulaire geluidsschermen. Schermen met een T-top kunnen lager worden uitgevoerd bij een zelfde akoestisch effect en toepassing van de T-top gaat straks met hetzelfde gemak als de overige onderdelen uit het bouwpakket modulaire geluidsschermen. De modulaire T-top wordt ook geschikt voor toepassing op bestaande (niet modulaire) geluidsschermen. De modulaire T-top is naar verwachting voor de zomer gereed voor gebruik. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wendy van den Pangaard mailto:wendy.vanden.pangaard@rws.nl.  
Geluidmetingen goederenwagens Zeeuwselijn
Op 28 maart 2007 voert TNO opnieuw metingen uit aan goederenwagens op de Zeeuwselijn. De metingen worden uitgevoerd om de met LL-remblokken uitgeruste wagens goed te monitoren. De proef met deze wagens loopt tot eind 2007. Kijk voor meer informatie over dit project en voor een videofragment van een vorige geluidmeting op http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=875

Abonnement op IPG-nieuwbrief?  
In juli 2007 verschijnt de volgende nieuwsbrief IPG-Klankbord met interviews en artikelen over de stand van zaken van het IPG. Heeft u nog geen abonnement op deze nieuwsbrief, maar wilt u deze wel graag ontvangen, dan kunt u zich aanmelden via de site. Kijk op http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=1062.  

Volgende maand...

Voor items voor de Highlights van 1 maart 2007  kunt u contact opnemen met  Hanny Adegeest 

hanny.adegeest@rws.nl. 


 


Informatie VROM                                                                  

Dik Welkers
tel.: 070 - 339 45 58
dik.welkers@minvrom.nl 

 

Informatie Ministerie Verkeer en Waterstaat                        

Gilles Janssen 
tel.: 070 - 351 64 84
gilles.janssen@minvenw.nl

 

Informatie ProRail
Jan Willem Lammers
tel.: 030 -235 30 57
janwillem.lammers@prorail.nl

 

Informatie RWS DWW 
Ruud Nijland / Guido Debeus  
tel.: 015 - 251 82 85
ipg@rws.nl

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Colofon
Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde
Innovatieprogramma Geluid (IPG)


Deze nieuwsbrief niet meer ontvangen?