Gemeente Utrecht, 2 februari 2007
De expertmeeting helikopterhaven en –vliegen die de Utrechtse gemeenteraad
donderdag 1 februari hield, leverde veel informatie op. De raad wilde door deze
expertmeeting meer inzicht krijgen in de voor- en nadelen van het vervoer per
helikopter. De specifieke kennis van vier experts en de aanvullingen van
belanghebbenden als Helinet en Platform Heliherrie zorgden voor een compleet
beeld.
Voorafgaand aan de expertmeeting werden door de eigenaren van manege Maria Hoeve
een petitie en handtekeningen aangeboden aan wethouder Bosch. De manege ligt op
nog geen honderd meter van de plek waar EBAG een helikopterplatform wil
aanleggen. Het platform Heliherrie, vertegenwoordiger van de omwonenden, bood
ook handtekeningen aan. Zij vrezen voor overlast en waardedaling van woningen.
|
Naast EBAG, dat goederen wil gaan vervoeren, heeft ook Helinet een aanvraag bij
de gemeente ingediend voor een helikopterhaven. Helinet wil met personenvervoer
per helikopter een aanvulling zijn op het bestaande openbaar vervoer. Volgens
Helinet is de behoefte aan deze vorm van vervoer groot. Zij willen zo’n veertig
vliegbewegingen per dag. Deze aanvraag is inmiddels afgewezen door het college.
Helikoptervliegen is niet nieuw in Nederland. Al in 1958 was er drie keer per
dag een helikopterlijndienst tussen Rotterdam en Brussel. Bij helikoptervliegen
spelen verschillende aspecten een rol; veiligheid, geluidsoverlast, milieu en
ruimtelijke ordening. Het bevoegd gezag over de locatie van helikopterhavens
verschuift. De bestaande Luchtvaartwet gaat waarschijnlijk dit jaar geleidelijk
over in een nieuwe wet. De rol van de gemeente wordt kleiner, die van de
provincie groter. Ook de veranderende stedenbouwkundige situatie in Leidsche
Rijn kan gevolgen hebben voor helikoptervliegen.
Bij besluitvorming over helikoptervliegen zouden vooral alle aspecten vanuit
verschillende invalshoeken meegenomen moeten worden.
Bron: Gemeente Utrecht