Geluidsoverlast vliegtuigen nu live op internet

ANP, 20 december 2006

Transparante gegevens over vliegtuiggeluid kunnen de communicatie tussen Schiphol en omwonenden verbeteren, zo blijkt uit onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau. STANLYTrack is een systeem waarmee bewoners rond luchthavens via een web-site kunnen zien waar het vliegtuiggeluid precies vandaan komt. Het is ontwikkeld door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) in Amsterdam, maar het wordt nu alleen nog maar in Duitsland gebruikt.

STANLYTrack wordt vanaf juli 2005 gebruikt door de luchthaven van Frankfurt. Vanaf 12 januari 2007 heeft ook de luchthaven München het NLR-systeem in gebruik. Een speciale website laat live alle vliegtuigen in de regio zien, inclusief historische gegevens over gevolgde routes. In de loop van 2007 zullen nog zes Duitse luchthavens volgen, waaronder Stuttgart, Berlijn en Düsseldorf. De opdrachtgever Deutsche Flugsicherung (DFS) wil met dit webtool een zakelijke bijdrage leveren aan de dialoog tussen luchtverkeersleiding, luchthavens en omwonenden. In Frankfurt bleek een duidelijke afname van het aantal klachten over vliegtuiglawaai nadat de vluchtinformatie online kwam. Voor de implementatie in München is STANLYTrack aanzienlijk verbeterd. Het is nu mogelijk om in te zoomen en te kiezen uit verschillende achtergrondkaarten. Ook zijn nu de vliegtuigtypes zichtbaar. Het NLR ontwikkelt een variant van STANLYTrack waarin live de geluidsniveaus op de grond worden weergegeven. Deze noise bubbles worden bepaald met een modelbe-rekening op grond van de positie van het vliegtuig en geluidkarakteristieken van het vliegtuig. Ook wordt een driedimensionale weergave overwogen met behulp van Google Earth. Bovendien werkt het NLR aan een koppeling met de eigen verkeerstorensimulator (NARSIM). Daarmee zal worden onderzocht of verkeersleiders overlast kunnen voorkomen als ze live de geluidsniveaus voor zich zien.

Bron: ANP

home...