Milieu- en Natuurplanbureau, februari 2007
Onder de titel "Milieu en duurzaamheid in regeerakkoord 2007" heeft het Milieu- en Natuurplanbureau het regeerakkoord getoets. Voor "geluid" komen twee aspecten aan de orde, de automobiliteit en de luchtvaart.
De mobiliteit zal tot 2040 met tientallen procenten toenemen. Omdat de huidige geluidregelgeving alleen maatregelen bij reconstructie van een (spoor)weg verplicht stelt, zal bij de voorziene groei van mobiliteit het verkeersgeluid langs provinciale en stedelijke wegen toenemen. Over langere termijn bekeken zou met verlaging van de geluidsniveaus aanzienlijke maatschappelijke baten te halen zijn, zoals gezondheidswinst en afnemende hinder wat onder andere tot uiting komt in waardestijging van woningen.
Het kabinet wil Schiphol laten doorgroeien binnen de bestaande milieu- en geluidsnormen, waarbij woningen op grotere afstand van Schiphol beter beschermd worden tegen geluidhinder. Analyse van het MNP geeft echter aan dat het niet mogelijk is om gelijktijdig Schiphol te laten groeien, én de bestaande nomen te handhaven in het binnengebied nabij Schiphol én de geluidsoverlast in het buitengebied aanzienlijk te verminderen.
Bron: Rapport op de website van het Milieu- en Natuurplanbureau.