Milieu- en Natuurplanbureau toetst regeerakkoord

Milieu- en Natuurplanbureau, februari 2007

Onder de titel "Milieu en duurzaamheid in regeerakkoord 2007" heeft het Milieu- en Natuurplanbureau het regeerakkoord getoets. Voor "geluid" komen twee aspecten aan de orde, de automobiliteit en de luchtvaart.

Mobiliteitsgroei

De mobiliteit zal tot 2040 met tientallen procenten toenemen. Omdat de huidige geluidregelgeving alleen maatregelen bij reconstructie van een (spoor)weg verplicht stelt, zal bij de voorziene groei van mobiliteit het verkeersgeluid langs provinciale en stedelijke wegen toenemen. Over langere termijn bekeken zou met verlaging van de geluidsniveaus aanzienlijke maatschappelijke baten te halen zijn, zoals gezondheidswinst en afnemende hinder wat onder andere tot uiting komt in waardestijging van woningen.

Luchtvaart

Het kabinet wil Schiphol laten doorgroeien binnen de bestaande milieu- en geluidsnormen, waarbij woningen op grotere afstand van Schiphol beter beschermd worden tegen geluidhinder. Analyse van het MNP geeft echter aan dat het niet mogelijk is om gelijktijdig Schiphol te laten groeien, én de bestaande nomen te handhaven in het binnengebied nabij Schiphol én de geluidsoverlast in het buitengebied aanzienlijk te verminderen.

Lelystad

Uitplaatsing van een aanzienlijk deel van het vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad kan de hinder, de slaapverstoring en de ruimtedruk rond Schiphol verminderen maar zal uiteraard tot extra belasting in Flevoland leiden. Per saldo zijn positieve effecten te verwachten omdat door de vooralsnog geringere bevolkingsdichtheid in Flevoland, het verwachte aantal nieuwe gehinderden beperkt blijft.

Bron: Rapport op de website van het Milieu- en Natuurplanbureau.

home...