B&W Lelystad presenteren integrale visie uitbreiding Lelystad Airport

Gemeente Lelystad, maart 2007

"Lelystad Airport ontwikkelt zich tot een regionale luchthaven. Lelystad Airport heeft de ambitie een schone, veilige, innovatieve en relatief stille luchthaven te zijn. Het beschikt hiertoe over luchtverkeersleiding en een moderne vloot. Lelystad Airport wordt samen met Larsepoort als een toplocatie voor bedrijven op de markt gezet." Dit zijn een paar uitgangspunten van de door het college van B&W van Lelystad vastgestelde integrale visie over de uitbreiding van het vliegveld.

De gemeenteraad heeft het college opdracht gegeven te komen met een integrale visie over de uitbreidingsplannen van de luchthaven. Deze visie maakt duidelijk of een uitbreiding mogelijk is binnen de door de gemeente gestelde randvoorwaarden (geen vliegtuigen over de stad, ruime werkgelegenheid en passen binnen de Planologische Kernbeslissing 2004). Ook wordt aangegeven bij welk groeisenario de balans tussen lasten en lusten optimaal is. Het college kiest voor het maximale groeiscenario met 4 miljoen passagiers per jaar. Dit aantal geeft de beste balans tussen de lusten en de lasten. Uit berekeningen via een second opinion van Amsterdam Aviation Economics is er bij 4 miljoen passagiers sprake van 3800 directe en 2600 indirecte arbeidsplaatsen.

Aan de raad wordt voorgesteld in te stemmen met deze visie en dus mee te werken aan de uitbreiding van Lelystad Airport. Naar verwachting wordt de visie met actiepunten besproken in het Opinieplein van 19 april.

integrale visie

In de integrale visie is de volgende randvoorwaarde opgenomen:

Er gaan geen vliegroutes (meer) over de stad. Ook niet van en naar Schiphol. Ook de geplande route vanaf Lelystad Airport over het Bovenwater dient te worden verlegd. Deze randvoorwaarde is gesteld om voor de inwoners van Lelystad de mogelijke geluidshinder van vliegtuigen te minimaliseren.

Betere monitoring van routes en geluid gewenst voor communicatie richting burgers

Met het verleggen van de vliegroutes en de maximale geluidscontour die vastgelegd is in de PKB 2004 wordt de overlast voor de inwoners van (het stedelijk gebied van) Lelystad geminimaliseerd. Om als gemeente te kunnen controleren of partijen zich houden aan deze regelgeving en regelmatig inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de concrete geluidsproductie, willen we instrumenten voor controle en handhaving inzetten. Omdat we hiervoor als gemeente voor een groot deel afhankelijk zijn van andere (overheids)partijen zullen we dit bepleiten en bespreken op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Op dit moment wordt samen met de provincie Flevoland reeds gestudeerd op de controle van geluid door het plaatsen van meetapparatuur. Het installeren van een geluidsmeetnet is pas zinvol als de uitbreiding is gerealiseerd.

De milieucapaciteit wordt naast veiligheid en luchtkwaliteit vooral bepaald door geluid. De huidige vliegtuigen maken relatief veel lawaai. Onder invloed van geluidsarmere toestellen zal de geluidscapaciteit in de toekomst aanzienlijk toenemen. Omdat kleinere vliegtuigen doorgaans minder lawaai maken dan grotere vliegtuigen en het gebruik van banen is gecodeerd, zijn lengte en breedte van de baan relevant voor het benutten van de geluidscapaciteit. Voor de geluidsruimte is ook van belang dat binnen Europa nog geen sprake is van een uniforme regeling voor geluid, waarbij Nederland een relatief strenge regelgeving kent.

Bron: website gemeente Lelystad, www.lelystad.nl

home...