Kabinet, 13 oktober 2006
De ministerraad heeft besloten tot uitbreiding van bestaande wegen op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere. De komende drie maanden zal in overleg met de regio worden onderzocht wat de precieze vormgeving is van de tracé- onderdelen A6, A1, A10-oost. Daarnaast wordt gekeken naar de uitbreiding en inpassing van de A9 Gaasperdammerweg en de A9 bij Amstelveen. Het gaat daarbij naast de verkeers- en leefbaarheidproblemen met name om de vraag hoe de financiering van het project kan worden geregeld. Een nieuwe verbinding tussen de A6 en de A9 (tunnel langs het Naardermeer) valt hiermee af. Dit alternatief heeft te weinig maatschappelijk en politiek draagvlak. Het belang van een verantwoorde economische ontwikkeling van de Noordvleugel en de grote bouwopgave voor Almere dwingt tot tempo in de besluitvorming.
De keuze van het kabinet wordt de komende maanden gebaseerd op basis van drie gelijkwaardige criteria, zoals ook genoemd in de Noordvleugelbrief:
Uiteraard moet worden voldaan aan wet- en regelgeving (zoals het wegnemen en/of voorkomen van overschrijdingen van lucht- en geluidsnormen) en er moet rekening worden gehouden met het draagvlak in de regio en bij maatschappelijke organisaties. Bij verdere studies naar het gekozen alternatief wordt gebruik gemaakt van het zogeheten dynamisch model, waarbij de invloed van verschillende wegen op elkaar in kaart wordt gebracht. Uitgangspunt bij de nadere besluitvorming is voor het kabinet een toekomstvaste, integrale oplossing voor de gehele corridor Schiphol- Amsterdam-Almere.
Bron: Via Nieuwsbank