Universiteit van Amsterdam, 3 april 2006
Onderzoekers van de Music Cognition Group (MCG) van de Universiteit van Amsterdam lanceren een website die bezoekers uitnodigt deel te nemen aan een kort luisterexperiment.
Het experiment is ontworpen om bij luisteraars de gevoeligheid te meten voor timing en tempoverschillen in verschillende muziekstijlen, zoals rock, jazz en klassiek. Eerdere studies in muziekperceptie vereisten gewoonlijk dat deelnemers fysiek aanwezig waren in het laboratorium; het onderzoek van de MCG is via het internet toegankelijk. Het enige wat nodig is, is een computer met een breedbandverbinding, de mogelijkheid om geluidsfragmenten af te spelen en - natuurlijk - een interesse voor muziek.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Olivia Ladinig, lid van de MCG en promovenda aan het Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de UvA. Zij bestudeert het effect van expertise (zoals het gevolgd hebben van muzieklessen) en exposure (het actief of passief luisteren naar bepaalde muziek) op de oordelen van luisteraars met zeer verschillende muzikale achtergronden.
De resultaten van een eerdere versie van een reeks luisterexperimenten verschijnt in juni in het vaktijdschrift Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Production. Ladinigs onderzoek is een van de eerste systematische muziekstudies die gebruikmaakt van het internet. Het onderzoek maakt deel uit van het Europese project Emergent Cognition through Active Perception (EmCAP) dat wordt gefinancierd door de Europese Commissie (zie: http://www.hum.uva.nl/mmm/EmCAP).
Het luisterexperiment wordt door velen als een lastige, maar leuke uitdaging gezien. De Music Cognition Group hoopt dan ook dat veel muziekliefhebbers aan het experiment zullen meedoen. Het luisterexperiment is te vinden op www.hum.uva.nl/mmm/exp.