Gedeputeerde Staten van Overijssel, Burgemeester en Wethouders van de gemeente
Hengelo en ProRail hebben voor de realisatie van de eerste schermen in Hengelo
een overeenkomst ondertekend. Naar verwachting zal de eerste paal van het scherm
rond november dit jaar worden geslagen.
Als compensatie voor de extra goederentreinen die na het gereedkomen van de
Betuweroute over de spoorlijn Deventer - Hengelo - Oldenzaal gaan rijden, heeft
het Rijk in 2000 de versnelde realisatie van de zogeheten NaNOV-geluidsschermen
toegezegd. NaNOV staat voor de saneringsmaatregelen die getroffen worden na het
niet doorgaan van de NOV (Noord-Oostelijke Verbinding tussen de Betuweroute en
Twente). De minister van VROM heeft met die versnelde uitvoering van deze
saneringsmaatregelen ingestemd omdat de geluidsbelasting op een groot aantal
plaatsen langs de spoorlijn ook nu al erg hoog is. De toezegging van de minister
houdt in dat alle saneringsschermen uiterlijk eind 2010 langs de spoorlijn
zullen staan.
In totaal moet in de periode tot en met 2010 ongeveer 21 kilometer aan
saneringsschermen worden geplaatst. Het eerste deel van die schermen wordt in
Hengelo gebouwd. Langs de spoorlijn van Hengelo richting Almelo komt aan de
noordzijde een scherm vanaf de Emmastraat tot circa honderd meter voorbij de
Weideweg. Aan de zuidkant van het spoor loopt het scherm globaal vanaf de
Tuindorpstraat tot aan de Weideweg.
Oorspronkelijk was de start van de Hengelose schermen gepland voor eind 2004.
Oorzaak van de vertraging waren verschillen van inzicht tussen de provincie, de
betrokken gemeenten en ProRail over de verantwoordelijkheid voor eventuele
financiële risicoâs bij de bouw en het beheer van de geluidsschermen.
Uiteindelijk hebben minister Peijs en staatssecretaris Van Geel, omdat
geluidssanering in feite een rijkstaak is, verklaard dat alle risicoâs voor
rekening van de rijksoverheid komen en dus niet voor die van de gemeente of
ProRail.
Bron: via Nieuwsbank