december 2006 
nummer  1  

 
Highlights   IPG     

 

 

 

 Terugblik  

   

 


Mobiele geluidmeetpost in bedrijf 

Naast de vier permanente geluidmeetposten is eind november binnen het project geluidmeetposten een mobiele geluidmeetpost in bedrijf genomen. Deze geluidmeetpost kan relatief eenvoudig ingezet worden langs spoorlijnen door het hele land daar waar een zgn. Quo Vadis meetstation aanwezig is. Hierdoor is mogelijk de IPG-projecten voor de ontwikkeling van stiller treinverkeer nog beter te monitoren. Inlichtingen: Jan.vandenbrink@prorail.nl

Japans bezoek 

Op 27 november heeft dr. Seishi Meiarashi van het Japanse "Publics Works Research Institute (PWRI)" een bezoek gebracht aan Rijkswaterstaat. Er is gesproken over de mogelijkheid om een in Japan ontwikkeld rubberen wegdek in Nederland te testen. Dit rubberen wegdek kan mogelijk 10 dB geluidsreductie leveren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rob Hofman (rob.hofman@rws.nl).


Workshop DRI-DWW
Eind november is in Denemarken een workshop gehouden over duurzame stille wegdekken. Er is stil gestaan bij de akoestische en technische levensduur van (tweelaags) ZOAB, en de meest recente ervaringen met dunne stille asfaltdeklagen. Ook was er inbreng vanuit de Verenigde Staten (onderzoeksprogramma aldaar), en vanuit Japan (Rubberen wegdekmatten). De uitkomsten van deze workshop zijn naar verwachting over een maand op de website van IPG te raadplegen. Contactpersoon: Martijn van den Brink (tel. 015-25 18 464). 


Beurs Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit   
Op 9 november is er door het IPG een dagsessie georganiseerd op de Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit beurs. De presentaties zijn na te lezen op http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=1103 

Workshop stiller goederenvervoer in Pisa

Deze maand is een UIC workshop gehouden over stiller goederenvervoer en geluidssanering in het algemeen. Kijk voor meer informatie over deze workshop op de site van UIC: http://www.uic.asso.fr/environnement/article.php3?id_article=56  


Bezwaren tegen convenant stille banden

Na de kennisgeving in Brussel van het convenant hebben drie lidstaten bezwaar gemaakt: België, Italië en Frankrijk. Voornaamste redenen: verstoren van de markt, strengere eisen dan Brussel en de meerkosten van het meten voor de industrie. Op zich een hobbel in de pocedure, maar we zien het als een compliment voor de potentie van het project. Ook de Europese vereniging van bandenfabrikanten heeft dezelfde bezwaren ingebracht. Volgende stap is een nadere toelichting van Nederland. Inlichtingen: boudewijn.kortbeek@minvrom.nl 

EU-aanbesteding vervolgonderzoek Dunne Geluidreducerende Deklagen 
Woensdag 22 november is de aankondiging van de EU-aanbesteding voor het vervolgonderzoek op internet geplaatst. Dit onderzoek moet de uitgevoerde metingen en onderzoeken op de pilots analyseren en rapporteren. Daarnaast moet enig aanvullend onderzoek worden uitgevoerd. Tenslotte moet een advies worden opgesteld voor de toepassing van Dunne Geluidreducerende Deklagen op het Hoofdwegennet. Voor meer informatie zie http://www.aanbestedingskalender.nl/noticedetails.aspx?id=af921776-fb87-4369-b129-0f68778b18e4
 


Scientific Board IPG weer bijeen  
De Scientific Board van het IPG is begin november weer bij elkaar geweest om de inhoud van IPG Wegverkeer door te nemen. Dit keer is met name het project Akoestische optimalisatie Tool (AOT) uitvoerig aan de orde geweest. Contactpersoon: Martijn van den Brink (tel. 015-25 18 464).

Documentatiesysteem Kenniscentrum Spoorgeluid

Voor mensen binnen ProRail is het systeem nu toegankelijk. Degenen van buiten ProRail die zich hebben aangemeld ontvangen binnenkort hun inloggegevens. Aanmelden voor het documentatiesysteem kan nog steeds via Kenniscentrum-IPG@prorail.nl.


 

 

 Vooruitblik 

 

   


Geluidsschermen ook als luchtmaatregel
In het IPG is het akoestische effect bepaald van innovatieve geluidsschermen die het geluid nog effectiever afschermen. Parallel daaraan wordt in het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL) onderzocht wat het effect is van geluidsschermen op de luchtkwaliteit. Uit onderzoek blijkt dat een geluidsscherm een significant effect heeft op de luchtkwaliteit. De verwachting is dat dit effect nog verbeterd kan worden door dit scherm verder te optimaliseren. Op de website van het IPL wordt een uitvraag gedaan voor geoptimaliseerde geluidsschermen die ingezet kunnen worden als luchtmaatregel. Adres van de IPL-website:
www.ipluchtkwaliteit.nl.


Pilots stillere goederentreinen

De eerste serie wagens van VTG zijn omgebouwd met Cosid blokken, de tweede serie met Becorit blokken wordt in december omgebouwd. Een tweede serie wagens van Cobelfret is omgebouwd. TNO heeft een tweede rapport opgeleverd van geluidsmetingen. Dit rapport is op aanvraag beschikbaar bij het Kenniscentrum Spoorgeluid: Kenniscentrum-IPG@prorail.nl. Voor meer informatie over de pilots: peter.pos@lrrail.com.  

Eerste resultaten nieuwe meetbanden 

De eerste IPG-resultaten met nieuwe meetbanden voor de zogenaamde  CPX-methode zullen begin december op het Internoise2006 Congres worden gepresenteerd. Met deze rijdende methode kan de akoestische kwaliteit van een compleet wegvak worden bepaald. Aansluitend aan het congres zal worden besproken of toepassing van deze banden in 2007 kan worden gerealiseerd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Willem Jan van Vliet mailto: W.J.A.vVliet@dww.rws.minvenw.nl   


Pilot Rollpave op de A37 
Het tweede proefvak Rollpave is thans volop in voorbereiding. De locatie is gepland op de A37 die thans gereconstrueerd wordt. Het streven is de aanleg uiterlijk 31 januari 2007 te hebben gerealiseerd. Doel is kennis op te doen van de mogelijkheid asfalt op de rol aan te brengen onder winterse omstandigheden, dat wil zeggen onder omstandigheden dat traditioneel niet geasfalteerd wordt.
Contactpersoon: Maya Sule (015-2518 294) en Chrit Horsels (015-2518 924)


Levensduur Optimalisatie Tool (LOT) 

Om de levensduur van tweelaags ZOAB te verbeteren, wordt binnen IPG het LOT ontwikkeld, waarmee de invloed van materialen, aanlegprocessen en wegdekbelastingen op de levensduur kan worden bepaald. TNO heeft inmiddels de definitiefase afgerond, waarin de opzet van het LOT is uitgewerkt. Voor meer informatie over LOT kunt u terecht bij de projectleider, Fons van Reisen, mailto: f.vreisen@dww.rws.minvenw.nl  

Abonnement op IPG-nieuwbrief?  
In juli 2007 verschijnt de volgende nieuwsbrief IPG-Klankbord met interviews en artikelen over de stand van zaken van het IPG. Heeft u nog geen abonnement op deze nieuwsbrief, maar wilt u deze wel graag ontvangen, dan kunt u zich aanmelden via de site. Kijk op http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=1062.  

Volgende maand...

Voor items voor de Highlights van 1 januari 2007  kunt u contact opnemen met  Hanny Adegeest 

j.c.m.adegeest@dww.rws.minvenw.nl. 


 

 

Informatie VROM

Dik Welkers
tel.: 070 - 339 45 58
dik.welkers@minvrom.nl 

 

Informatie Ministerie Verkeer en Waterstaat  

Gilles Janssen 
tel.: 070 - 351 64 84
gilles.janssen@minvenw.nl

 

Informatie ProRail
Jan Willem Lammers
tel.: 030 -235 30 57
janwillem.lammers@prorail.nl

 

Informatie RWS DWW 
Ruud Nijland
tel.: 015 - 251 82 85
ipg@dww.rws.minvenw.nl

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Colofon
Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde
Innovatieprogramma Geluid (IPG)


Deze nieuwsbrief niet meer ontvangen?